Stwórca i Jego Duch oraz dusza żyjąca - człowiek i jego duch

F

Fedorowicz

Guest
Tak samo Judaizm z którego wywodzi się chrześcijaństwo nie tłumaczy skąd się wziął Bóg.
Według Judaizmu Bóg jest wieczny i nie ma początku ani końca.
Judaizm nie zajmuje się rozważaniami o istocie B-ga,ponieważ takie rozważania mogą odciągać od wypełniania i praktykowania Micwot (przykazań).Przyjmuje się,że B-g jest poza czasem i materią,choć jest ich Stwórcą,sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody,które ustanowił.To chyba logiczne? :)
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
tochę nie do końca tak, raczej rabini uważają że jest zamknięty katalog prawd o Bogu (najczęściej mówi sie o 12) nie wdając się zbyt mocno w ich roztrząsanie.. (tu mam na myśli rabinizm czasów talmudycznych), później już wraz z naukami kabały, rzecz się zmieniła
nie mniej jednak nigdy nauki rabiniczne nie poszły aż tak daleko jak teologów katolickich....
 
F

Fedorowicz

Guest
..aż tak daleko jak teologów katolickich....
I w rezultacie jak pokazuje historia, zapomniano o micwach,choć w Chrzescijaństwie jest ich tak niewiele.Według judaizmu sam Stwórca – absolutna Istota, znajduje się poza granicami jakiegokolwiek zrozumienia. Aby wyrazić ten niepoznawalny aspekt Stwórcy, kabaliści Prowansji i Hiszpanii wprowadzili pojęcie Ejn Sof ( אין סוף – "Nieskończony"). Tego wyrażenia nie da się prześledzić w przekładzie łacińskich albo arabskich filozoficznych terminów.Pojawia się w kontekście, rozpatrującym nieskończoność Stwórcy albo Jego myśli, która "rozciąga się bez końca" (Le Ein Sof albo Ad Le Ein Sof).Źródłem duszy jest Najwyższy.Dusza jest nieśmiertelna i odradza się w nowych ciałach do tej pory, dopóki nie przejdzie przez wszystkie duchowe stopnie do samego Źródła "światła",Najwyższego,który jest Święty i Błogosławiony.
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Użytkownik Fedorowicz dnia 24 listopada 2010 roku napisał.

"Dusza jest nieśmiertelna i odradza się w nowych ciałach do tej pory, dopóki nie przejdzie przez wszystkie duchowe stopnie do samego Źródła "światła" , Najwyższego, który jest Święty i Błogosławiony".

Przyznaję się, że nie jestem aż taki rozgarnięty aby zrozumieć o co w tym zdaniu chodzi? Czy tutaj może chodzi o wierzenia w Hinduiźmie? (napisał MD)
 
F

Fedorowicz

Guest
Użytkownik Fedorowicz dnia 24 listopada 2010 roku napisał.
"Dusza jest nieśmiertelna i odradza się w nowych ciałach do tej pory, dopóki nie przejdzie przez wszystkie duchowe stopnie do samego Źródła "światła" , Najwyższego, który jest Święty i Błogosławiony".
Przyznaję się, że nie jestem aż taki rozgarnięty aby zrozumieć o co w tym zdaniu chodzi? Czy tutaj może chodzi o wierzenia w Hinduiźmie? (napisał MD)
To jest wypowiedź kabalistów żydowskich,która faktycznie może być niezrozumiała dla laika.Kabała i Chasydyzm są częścią Judaizmu,ale poznanie ich oraz zrozumienie nie należy do łatwych.Nie ma też możliwości wyjaśnienia ich w formie przystępnej,"popularnej" na forum,gdyż studiowanie Kabały zajmuje dziesiątki lat.W jednym zdaniu można dodać,że kabaliści zajmują się głębszymi poziomami zrozumienia Tory.Ważną sferą ich zainteresowań jest B-g,światy duchowe i duchowość człowieka.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
a zastanowiło cię fedorowiczu, skąd takie uwielbienie (i przyswojenie) u kabalistów dla greckiej filozofii?
 
F

Fedorowicz

Guest
a zastanowiło cię fedorowiczu, skąd takie uwielbienie (i przyswojenie) u kabalistów dla greckiej filozofii?
To znaczy którego greckiego filozofa,jaki znany rabin się na nim wzorował? Przyznaję się z góry do niewiedzy w temacie "wklejania"przez rabinów nauczania czy tez jakichś fragmentów dzieł filozofów greckich.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
poczytaj Platona, jego nauki o duszy, później zestaw to z Kabałą i torą - zrozumiesz
 
F

Fedorowicz

Guest
poczytaj Platona, jego nauki o duszy, później zestaw to z Kabałą i torą - zrozumiesz
Istotnie,istnieją wspólne ogólne punkty w tych ideach,ponieważ koncepcja preegzystencji dusz pojawiała się w różnych religiach i cywilizacjach w postaci niepisanej jako mity,legendy,podania ludowe,ale koncepcja kabalistyczna posiada o wiele bardziej rozbudowaną szczegółową sferę pojęciową,posługuje się specyficznym,hermetycznym językiem,tzw.językiem gałęzi i oryginalną symboliką,w rezultacie poza ogólnymi podobnymi założeniami wspólne treści pomiędzy dziełami Platona a np.Księgą Zohar w zasadzie nie istnieją.Isaac Newton pisał o Platonie: "Platon podróżując po Egipcie, w którym mieszkało wielu Żydów, przestudiował u nich metafizyczne poglądy o przyczynach wszystkiego odbywającego się, które nazywał ideami,a kabaliści nazywają sefirot".
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
problem polega na tym, że starożytne poglądy żydów zanikły i dopiero dzięki "reaktywacji" Platona kabała się wzbogaciła o nowe rzeczy, być może gdyby nie Platon, Kabała taka jaką ją dzisiaj znamy by nie istniała w ogóle, używana terminy to nie ogół siatki pojęciowej...
 
F

Fedorowicz

Guest
problem polega na tym, że starożytne poglądy żydów zanikły i dopiero dzięki "reaktywacji" Platona kabała się wzbogaciła o nowe rzeczy, być może gdyby nie Platon, Kabała taka jaką ją dzisiaj znamy by nie istniała w ogóle, używana terminy to nie ogół siatki pojęciowej...
Kiedy zanikły? Czy Platon współpracował z rabinami i używał takich pojęć jak:eek:lam acilut,sfirot ,cimcum,EinSof,dwekut? To raczej nurt chciejstwa pisarzy chrześcijańskich celowego dyskredytowania i przemilczania judaizmu i jego nurtów,zwłaszcza w krajach katolickich.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
Fedorowiczu zanim coś palniesz przemyśl to, elementy greckie znalazły się w Kabale już w 2 tysiącleciu..
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Użytkownik Fedorowicz 21 listopada 2010 roku napisał:

Judaizm nie zajmuje się rozważaniem o istocie B-ga, ponieważ takie rozważania mogą odciągnąć od wypełniania i praktykowania Micwot (przykazań). Przyjmuje się, że B-g jest czasem i materią, choć jest ich Stwórcą, sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody, które ustanowił. To chyba logiczne?

Po dłuższym zastanowieniu odpowiadam - to jest bardzo logiczne i uważam, że nie ma innego bardziej zrozumiałego wytłumaczenia na temat - kim jest Stwórca.
Wszyscy pozostali mędrcy, którzy próbują umiejscawiać pana Boga tu i tam popełniają wielki błąd. (napisał MD)
 
F

Fedorowicz

Guest
Przyjmuje się, że B-g jest czasem i materią, choć jest ich Stwórcą, sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody, które ustanowił.
Tu jakiś błąd się wcisnął,prawidłowe zdanie powinno być:"B-g jest poza czasem i materią, choć jest ich Stwórcą, sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody, które ustanowił."
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Użytkownik Fedorowicz wczoraj o godzinie 20.07 słusznie zauważył w moim cytacie błąd - brakuje bowiem słowa "poza".

Cytat ten prawidłowo brzmi:

" Judaizm nie zajmuje się rozważaniem o istocie B-ga, ponieważ takie rozważania mogą odciągnąć od wypełniania i praktykowania Micwot (przykazań). Przyjmuje się, że B-g jest poza czasem i materią, choć jest ich Stwórcą, sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody, które ustanowił".


Bardzo dziękuję za wyłapanie tej mojej karygodnej pomyłki. (napisał MD).
 

Orsa

Nowicjusz
Dołączył
10 Maj 2007
Posty
3 158
Punkty reakcji
2
Poza - czasem i materią czy PONAD CZASEM i Materią
Ale jak by nie było , mając WOLE, MOŻE ZAISTNIEC W CZASIE I MATERII.
Może Siebie ograniczyc do Czasu ,Oblekajac sie W MATERIE .
 
F

Fedorowicz

Guest
Poza - czasem i materią czy PONAD CZASEM i Materią.Ale jak by nie było , mając WOLE, MOŻE ZAISTNIEC W CZASIE I MATERII.Może Siebie ograniczyć do Czasu ,Oblekajac sie W MATERIE .
Dotknęła sympatyczna pani interesującego dla mnie do niedawna tematu:Otóż w Biblii hebrajskiej nie ma takiej możliwości,ale w Chrześcijańskich Pismach greckich-i owszem.I jak to rozumieć?
 

Kaznodzieya

Kaznodzieya
Dołączył
16 Luty 2006
Posty
10 124
Punkty reakcji
98
" Judaizm nie zajmuje się rozważaniem o istocie B-ga, ponieważ takie rozważania mogą odciągnąć od wypełniania i praktykowania Micwot (przykazań). Przyjmuje się, że B-g jest poza czasem i materią, choć jest ich Stwórcą, sam jednak nie podlega prawom fizyki i przyrody, które ustanowił".


Zdrowe. Za to przynam mam szacunek dla Judaizmu.
 

Orsa

Nowicjusz
Dołączył
10 Maj 2007
Posty
3 158
Punkty reakcji
2
Wyświetl postUżytkownik Orsa dnia 05 grudzień 2010 - 12:45 napisał
Poza - czasem i materią czy PONAD CZASEM i Materią.Ale jak by nie było , mając WOLE, MOŻE ZAISTNIEC W CZASIE I MATERII.Może Siebie ograniczyć do Czasu ,Oblekajac sie W MATERIE .
.
Dotknęła sympatyczna pani interesującego dla mnie do niedawna tematu:Otóż w Biblii hebrajskiej nie ma takiej możliwości,ale w Chrześcijańskich Pismach greckich-i owszem.I jak to rozumieć?

Ale konkretnie ,KTÓRE -dotknełam ?
I czego nie ma w Biblii hebr.
 
Do góry