Stwórca i Jego Duch oraz dusza żyjąca - człowiek i jego duch

vivere

Nowicjusz
Dołączył
16 Lipiec 2007
Posty
1 891
Punkty reakcji
7
Z tematu:STWÓRCA

Ewangelia Jana 4,22-24 :

Jezus powiedział do „Samarytanki: ”Wy czcicie to czego nie znacie, my czcimy Tego, którego znamy, gdyż zbawienie wywodzi się od Żydów. Ale zbliża się godzina i teraz już jest, gdy prawdziwi czciciele będą czcić Boga Ojca w swoim duchu

i zgodnie z prawdą. Takich bowiem czcicieli, szuka Bóg Ojciec. Bóg jest Duchem i jego czciciele powinni Go czcić w swoim duchu i zgodnie z prawdą.
Skąd pochodzi to tłumaczenie,bo pisze w nim o bardzo ważnej prawdzie,że "jego czciciele powinni Go czcić w swoim duchu.W obecnych tłumaczeniach Jana 4,22-24 pisze o "duchu" lub "Duchu",ale nie ma słowa o czczeniu Boga "w swoim duchu".

Bóg Ojciec jest Duchem Bożym,Bożą energią,z której wszystko powstało i powstaje.Jest "sercem" naszego ducha,gdzie przebywa przez swojego Ducha Bożego.Dlatego prawidłowe tłumaczenia 1 Kor.6,19 i Jan 4.24 powinny być takie:

1 Kor.6,19...Czcijcie tedy Boga,który jako Duch Boży jest w duchu waszym.
Jan 4,24... Bóg jest Duchem Bożym i Jego czciciele zgodnie z prawdą powinni Go czcić w ich duchu,w którym jest On obecny jako Duch Boży.
 
F

Fedorowicz

Guest
Z tematu:STWÓRCA
(...)"my czcimy Tego, którego znamy, gdyż zbawienie wywodzi się od Żydów."(...)
To ciekawe,gdyż Żydzi jako wyznawcy judaizmu nie znali i do dzisiaj nie przyjmują pojęcia "zbawienie" w sensie chrześcijańskim,jak więc miało to się od nich wywodzić ? Odnośnie duchów świętych przebywających w człowieku:"jest sercem ducha gdzie przebywa w duchu przez swego ducha"-to podziwiam pana Vivere,że coś z tego rozumie.
 

vivere

Nowicjusz
Dołączył
16 Lipiec 2007
Posty
1 891
Punkty reakcji
7
To ciekawe,gdyż Żydzi jako wyznawcy judaizmu nie znali i do dzisiaj nie przyjmują pojęcia "zbawienie" w sensie chrześcijańskim,jak więc miało to się od nich wywodzić ?
W sensie chrześcijańskim nie ma jednolitego "zbawienia".
Odnośnie duchów świętych przebywających w człowieku:"jest sercem ducha gdzie przebywa w duchu przez swego ducha"-to podziwiam pana Vivere,że coś z tego rozumie.
Ja napisałem prosto i zrozumiale:

Bóg Ojciec jest Duchem Bożym,Bożą energią,z której wszystko powstało i powstaje.Jest "sercem" naszego ducha,gdzie przebywa przez swojego Ducha Bożego.

Jak kabaliści rozumieli istotę Boga?
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 949
Punkty reakcji
358
Miasto
lsm
do autora, to nie czytelnia, to jest forum, proszę więc o stosowanie innej formy przekazu, oczywiście, możesz się podpierać, innymi (dołączonymi) źródłami, nie mniej jednak proszę o inną formę, nie odezwy, a dyskusja, a tej z twojej strony brak
 
F

Fedorowicz

Guest
W sensie chrześcijańskim nie ma jednolitego "zbawienia".
Ja napisałem prosto i zrozumiale:
Bóg Ojciec jest Duchem Bożym,Bożą energią,z której wszystko powstało i powstaje.Jest "sercem" naszego ducha,gdzie przebywa przez swojego Ducha Bożego.
Jak kabaliści rozumieli istotę Boga?
Tutaj może pana zdziwię,ale w chasydyzmie kabalistycznym nie ma rozważań o Istocie B-ga(Atzmut),gdyż niczego o tym nie wiemy,a prowadzi to na manowce,do uczłowieczenia B-ga,przypisywania cech ludzkich np.B-g chce,lubi,gniewa się,itp.Zamiast "zbawienia" i rozpatrywania życia pozagrobowego jest naprawa świata (tikun olam)już teraz przez zasady etyczne micwot,obrzędy,modlitwę,kontemplację,taniec(chasidim)-życie w zachwyceniu i przylgnięciu do B-ga.(dwekut).Pan pisze:"Bóg Ojciec jest Duchem Bożym"-czy to nie pleonazm,jak np.akwen wodny? Pozdrawiam.
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Tutaj może pana zdziwię,ale w chasydyzmie kabalistycznym nie ma rozważań o Istocie B-ga(Atzmut),gdyż niczego o tym nie wiemy,a prowadzi to na manowce,do uczłowieczenia B-ga,przypisywania cech ludzkich np.B-g chce,lubi,gniewa się,itp.Zamiast "zbawienia" i rozpatrywania życia pozagrobowego jest naprawa świata (tikun olam)już teraz przez zasady etyczne micwot,obrzędy,modlitwę,kontemplację,taniec(chasidim)-życie w zachwyceniu i przylgnięciu do B-ga.(dwekut).Pan pisze:"Bóg Ojciec jest Duchem Bożym"-czy to nie pleonazm,jak np.akwen wodny? Pozdrawiam.
Po pierwsze, brakuje na Forum mojej riposty, a powołałem się na Dzieje Apostolskie 23,8. Jednocześnie zaznaczam, że wierzenia w Judaizmie w czasach Zbawiciela z Nazaretu, napewno znacznie odbiegały od współczesnych wierzeń Izraelitów.
M.D.
 
F

Fedorowicz

Guest
Po pierwsze, brakuje na Forum mojej riposty, a powołałem się na Dzieje Apostolskie 23,8. Jednocześnie zaznaczam, że wierzenia w Judaizmie w czasach Zbawiciela z Nazaretu, na pewno znacznie odbiegały od współczesnych wierzeń Izraelitów.
M.D.
(Dzieje Apostolskie 23,8).O ripoście na jaką wypowiedź pan pisze? Zależy, co rozumiemy przez "wierzenia Izraelitów",ja wymieniłbym jako podstawowe Przymierze,Wybranie i Prawo- etyczny monoteizm oraz Halachę regulującą postępowanie wyznawców Judaizmu a dotyczącą różnych aspektów życia codziennego.Niestety,brakuje historycznych dowodów w formie pisanej na temat saduceuszy i ich poglądów teologicznych,istnieją tylko różne hipotezy.Według nich byli oni zamożną warstwą kapłanów,związana ze Świątynią,która odrzucała Torę Ustną( preferowali oni dosłowność praw Tory).Informacje o nich pochodzą z tekstów ich ideowych przeciwników ,którymi byli faryzeusze(prawdopodobnie również i Św.Paweł). Według informacji zawartych w Talmudzie, saduceusze różnili się od faryzeuszy w wielu kwestiach prawnych, zwłaszcza tych ,które dotyczyły Świątyni.Po jej zniszczeniu przez Rzymian w sierpniu 70 roku n.e., saduceusze zostali wymordowani lub bezpowrotnie rozproszeni.W temacie wpis "dusza żyjąca" jest dość kontrowersyjny,ponieważ nie istnieje dusza nie-żyjąca.Pozdrawiam.
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Moja odpowiedź odnośnie nieżyjącej duszy. W Ezechiela 18,4 i 20 czytamy: "dusza która grzeszy, ta dusza umrze" M.D.
 
F

Fedorowicz

Guest
Moja odpowiedź odnośnie nieżyjącej duszy. W Ezechiela 18,4 i 20 czytamy: "dusza która grzeszy, ta dusza umrze" M.D.
Niezupełnie to pańska odpowiedź,gdyż jedynie cytuje pan tłumaczenie Biblii Hebrajskiej-czyje? Tego pan nie raczył podać.Jest to tłumaczenie błędne. Pisano już o tym niejednokrotnie w różnych wątkach,ale podam jeszcze raz interpretacje źródłową: Jechezkel 18,4
הן כל-הנפשות לי הנה כנפש האב וכנפש הבן לי הנה הנפש החטאת היא תמות
Według Judaizmu dusza należy do świata duchowego w którym nie ma śmierci i czasu.Zgrzeszyć może tylko człowiek, który posiada wolną wolę i może wybierać między dobrem i złem.Dusza nie może zgrzeszyć.Prorok Ezechiel metaforycznie określa człowieka jako "duszę", ale kontekst wypowiedzi jest związany z odpowiedzialnością człowieka za grzechy,które prowadzą do śmierci człowieka,nie duszy.Słowo "nefesz" tłumaczone jest na polski jako „dusza”, ale nie jest to tłumaczenie precyzyjne,gdyż zbyt uproszczone.Tłumaczenie powinno być zatem:"Człowiek, który grzeszy, umrze".
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 949
Punkty reakcji
358
Miasto
lsm
Tutaj może pana zdziwię,ale w chasydyzmie kabalistycznym nie ma rozważań o Istocie B-ga(Atzmut),gdyż niczego o tym nie wiemy,a prowadzi to na manowce,do uczłowieczenia B-ga,przypisywania cech ludzkich np.B-g chce,lubi,gniewa się,itp.Zamiast "zbawienia" i rozpatrywania życia pozagrobowego jest naprawa świata (tikun olam)już teraz przez zasady etyczne micwot,obrzędy,modlitwę,kontemplację,taniec(chasidim)-życie w zachwyceniu i przylgnięciu do B-ga.(dwekut).Pan pisze:"Bóg Ojciec jest Duchem Bożym"-czy to nie pleonazm,jak np.akwen wodny? Pozdrawiam.
hm. troszkę inaczej, dywagacji o istocie/esencji Boga w Tamudzie, czy pismach kabalistycznych jest całkiem dużo, widać jednak zdecydowaną ucieczkę od antropomorfizacji boga (znanej w wielu pogańskich ludach) - to wyraźny czynnik odróżniający
i tak na zakończenie, czy dla pobożnego żyda "Bóg Ojciec jest Duchem Bożym" to pleonazm? czy tautologia? (to tak dla zastanowienia, chociaż nie dla zamulania wątku)

Niezupełnie to pańska odpowiedź,gdyż jedynie cytuje pan tłumaczenie Biblii Hebrajskiej-czyje? Tego pan nie raczył podać.Jest to tłumaczenie błędne. Pisano już o tym niejednokrotnie w różnych wątkach,ale podam jeszcze raz interpretacje źródłową: Jechezkel 18,4
הן כל-הנפשות לי הנה כנפש האב וכנפש הבן לי הנה הנפש החטאת היא תמות
Według Judaizmu dusza należy do świata duchowego w którym nie ma śmierci i czasu.Zgrzeszyć może tylko człowiek, który posiada wolną wolę i może wybierać między dobrem i złem.Dusza nie może zgrzeszyć.Prorok Ezechiel metaforycznie określa człowieka jako "duszę", ale kontekst wypowiedzi jest związany z odpowiedzialnością człowieka za grzechy,które prowadzą do śmierci człowieka,nie duszy.Słowo "nefesz" tłumaczone jest na polski jako „dusza”, ale nie jest to tłumaczenie precyzyjne,gdyż zbyt uproszczone.Tłumaczenie powinno być zatem:"Człowiek, który grzeszy, umrze".
i tak, i nie, zależnie o jakim z etapów rozwoju judaizmu mówimy (to się znacznie zmieniało w czasie)

btw widzę rozwój i rozszerzanie wiedzy, miło...
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Wielu ludzi zastanawia się, czy słowo duch i słowo dusza to to samo? Jeśli chodzi o mnie to też miałem takie wątpliwości, dopóki nie przeczytałem Biblii i w wyniku tego napisałem mój biblijny temat pod tytułem "Stwórca i Jego Duch"
Wnioski jakie wyciągnąłem w tym temacie są takie: Człowiek składa się z widzialnej materii i z niewidzialnego ducha, którego to ducha otrzymuje od Boga w momencie narodzin. Natomiast "dusza" - to człowiek składający się z materii i z ducha. "Dusza" - potocznie tak Biblia nazywa każdego człowieka. (napisał M.D. autor powyższych tematów biblijnych)
 
F

Fedorowicz

Guest
Wielu ludzi zastanawia się, czy słowo duch i słowo dusza to to samo? Jeśli chodzi o mnie to też miałem takie wątpliwości, dopóki nie przeczytałem Biblii w wyniku tego napisałem mój biblijny temat pod tytułem "Stwórca i Jego Duch"
Wnioski jakie wyciągnąłem w tym temacie są takie: Człowiek składa się z widzialnej materii i z niewidzialnego ducha, którego to ducha otrzymuje od Boga w momencie narodzin. Natomiast "dusza" - to człowiek składający się z materii i z ducha. "Dusza" - potocznie tak Biblia nazywa każdego człowieka. (napisał M.D. autor powyższych tematów biblijnych)
Czy wie pan,co znaczy słowo:"przekład,tłumaczenie tekstu"? Jednym z cech przekładu jest wierność tekstu tłumaczonego wobec oryginału.Nie ma mowy o wierności przekładu,kiedy chce się nadawać inne znaczenia(w tym przypadku religijne) niż w tekście źródłowym.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 949
Punkty reakcji
358
Miasto
lsm
wierność daje przekład dosłowny, niestety jest on mało strawny dla czytającego i stąd nikt go nie robi..

Człowiek składa się z widzialnej materii i z niewidzialnego ducha, którego to ducha otrzymuje od Boga w momencie narodzin. Natomiast "dusza" - to człowiek składający się z materii i z ducha. "Dusza" - potocznie tak Biblia nazywa każdego człowieka. (napisał M.D. autor powyższych tematów biblijnych)
skąd takie wnioski?
 

Dąb

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2010
Posty
49
Punkty reakcji
0
Skąd takie wnioski? - Otóż takie wnioski wyciągnie każdy myślący, kto przeczyta mój biblijny temat pod tytułem "Stwórca i Jego Duch". Zachęcam do przeczytania mojego wymienionego przed chwilą tematu biblijmego, ale to nie wszystko: Namawiam gorąco do szczegółowego czytania Biblii, nie po łebkach, ponieważ w Biblii zawarta jest wielka mądrość oraz Biblia uczy logicznego myślenia. Należy też pamiętać, że Biblię napisali natchnieni przeż Boga ludzie, natchnieni za sprawą Ducha Swiętego. Apostoł Jakub napisał w wierszu 5, "Jeśli natomiast komuś z Was brakuje mądrości, niech prosi Boga, który daje wszystkim chętnie i bez wypominania, a mądrość będzie mu dana". (napisał autor powyższych tematów M.D.)
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 949
Punkty reakcji
358
Miasto
lsm
MD vel kłamstwu nie
po 1 nie tym tonem
po 2 już pierwszy tekst skomponowany przez ciebie, to raczej składnica powyrywanych z kontekstu cytatów, tak aby pasowały do zadanej przed pisaniem koncepcji
po 3 pytam o esencję, wybacz nie będę odnosił się do kilkudziesięciu stron tekstu bezpośrednio, esencja, czyli to co doprowadziło cię do konstatacji
w postaci Człowiek składa się z widzialnej materii i z niewidzialnego ducha, którego to ducha otrzymuje od Boga w momencie narodzin. Natomiast "dusza" - to człowiek składający się z materii i z ducha. "Dusza" - potocznie tak Biblia nazywa każdego człowieka. (napisał M.D. autor powyższych tematów biblijnych)
dasz radę?
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 949
Punkty reakcji
358
Miasto
lsm
ja pytałem się retorycznie o związki z tematem, na przyszłość nie offtopuj plz, gdyż będę zmuszony reagować poprzez podnoszenie % warn
 
Do góry