Zatem jedynie wygląd, zapach i alchemia. Na jakiej zasadzie działa alchemia w Klanarchi? Ważenie mikstur czy transmutacje? Są jakieś wytyczne granic między zaklinaniem materii przez niemagiczne postaci a magiczne i między zaklinaniem a rzemiosłem? To jest dosyć dla mnie skomplikowane. :/
Rzemiosło to obróbka różnych materiałów. Możesz wyciosać figurkę z drewna, uszyć buty, a jak się dobrze podszkolić to nawet wykonać broń. Zaklinanie Materii bardziej odnosi się do sztuk tajemnych, ale nie do nadawania dodatkowych cech przedmiotom (czyli to co mówiłem, że tylko Technomanci potrafią). Generalnie znasz się na magii, ale bardziej z perspektywy zjadacza chleba. Potrafisz zrobić mikstury, antydota (może to być zarówno warzenie jak i proste zaklęcie, Twoja wola/powiedzmy, że za stół alchemiczny będą bonusowe kości), zasklepiać rany. Znasz się również na podstawowych znakach obronnych, możesz takowe nakreślić aby otrzymać dodatkowe kości, gdy przyjdzie bronić się przed upiorem. O mocy Twoich działań czy skuteczności decydują ponadto przebicia (czyli ile kości ponad normę wyrzucisz w teście). Np. zdajesz test na zrobienie mikstury leczniczej. Potrzebujesz docelowo dwóch sukcesów (czyli na kości musi wypaść 6 lub więcej). Za pierwszym razem wyrzucasz równo dwa sukcesy, jak przewiduje test. Tworzysz podstawową miksturę (+1 do utraconego Zdrowia). Gdybyś zdobył trzy sukcesy, czyli jeden ponadprogramowy zwany przebiciem - wtedy i mikstura będzie silniejsza (+2).
Generalnie jest to cecha o szerokim spektrum zastosowania i przydaje się każdej postaci. Z resztą, wiele wyjdzie w praniu. Kombinuj, eksperymentuj, a po pewnym czasie sam wyczujesz te ,,grancie" umiejętności.
A czy majac 9 zaklinania materii moge gwałtownie rozsadzić skałę nadając resztkom wybrany kształt jak masce czy pokierować w pewnym sensie lotem przedmiotu? Nie zakręcać a jedynie obrać kierunek
Nie, takie sztuczki to domena Wiedźmiarzy. Jako okultysta możesz stosować telekinezę (Magnus będąc odpowiednikiem myśliwego/zwiadowcy już nie), choć tylko do pewnego stopnia. Jak gdzieś wspominałem dotyczy niewielkich przedmiotów w najbliższych otoczeniu. Samym Zaklinaniem zaś nikomu krzywdy zrobić nie możesz czy też dokonać większych zniszczeń. Chyba, że jako egzorcysta próbujesz z czegoś wygnać upiora - wtedy masz do wyboru jakiej cechy używasz DD czy ZM.
Edit. Prawie tak Areq, tylko uzdolnienie techniczne w ogóle usunąłem w swojej sesji.