Przejdę zatem do modlitwy skierowanej do Pana Jezusa:
Dzieje Apostolskie 7:59 Szczepan modli się do Pana Jezusa?
Jeden fragment, który jest bardzo kontrowersyjny. Wielu nie uważa tego za modlitwę a za pewien dialog konajacego szczepana z Jezusem, wyraz nadzieji w Nim pokładanej. Zwróć uwage, iż rozmowa czy dialog też może być zwana modlitwą ale podobnie jak cześć oddawana np. głowie państwa, rodzicom, sztandarowi lub Bogu może mieć mieć rożne zabarwienia, konotacje i znaczenie. Innymi słowy może nie być równoznaczna i równoważna gdyż uzalezniona jest od adresata, treści i jej formy. Tak czy owak na jednym wątpliwym fragmencie nie buduję się ani hermeneutycznie ani teologicznie nauki biblijnej.
Dzieje Apostolskie 4:12 Nie ma żadnego innego Imienia pod niebem danego ludziom?
Ten fragment w żadnym wypadku nie mówi o modlitwie a kwestii wyjątkowości samego JCH ponad wszelkim innym stworzeniem i imieniem.
Ciekawostka: Ewangelia według Jana 14:14
?O cokolwiek prosić MNIE będziecie w Imię Moje, Ja to Spełnię.? ? Biblia Tysiąclecia
?O cokolwiek MNIE poprosicie w Imię Moje, Ja to Spełnię.? ? Biblia Poznańska
?si quid petieritis ME in nomine meo hoc faciam.? ? Vulgata
Niektóre przekłady nie posiadają wyżej wymienionego wyrazu ?MNIE?, np. Biblia Warszawska.
To prawda gdyż są różne źródła i manuskrypty oddające ten fragment. Wulgata natomiast nie jest przekładem dosłownym. W oryginałach nie ma tego "mnie" co znajduje odbicie w innych przakładach biblii:
J 14:14 Bg - Jeźli o co będziecie prosić w imieniu mojem, ja uczynię.
J 14:14 Br - Uczynię wam wszystko, o co tylko poprosicie w moje imię
J 14:14 Bw - Jeśli o co prosić będziecie w imieniu moim, spełnię to.
J 14:14 Bb - A tak oczkolwiek będziecie prosić w imię moje, ja uczynię.
J 14:14 Bp - O cokolwiek Mnie poprosicie w imię moje, Ja to spełnię.
J 14:14 NS - Jeżeli poprosicie o coś w imię moje, ja to uczynię.
I trudno się dziwić, że "czyni Chrystus" skor jest obecny w sercach naszych jak pisze ap. Paweł. Trudno się też dziwić, iż podobnie "Bóg czyni" poprzez swojego ducha mieszkającego w człowieku jako swej świątyni. Gdy czyni dobro to jego duch nas przenika i On działa. To nic jednak nie wnosi do kwestii argumentacji biblijnej modlitwy do JCH na wzór modlitwy do Boga. Należało by sie jednka zastanowić co JCH miał na myśli mówiać
"w imię moje" ?. Czy stricte recytacje i magiczne używanie tak powszechnego w tamtych czasach imienia Jezus czy raczej głębszy sens i znaczenie imienia, mianowicie reprezentowanie postawy i osobowości w człowieku utożsamiajcej się z Jezusem Chrystusem na jego obraz i podobieństwo ? Innymi słowy bycie jak On, dziłanie jak On i upodabnianie sie do Niego całym swoim życiem w ten sposób pozostajac w Jego imieniu reporezentując niejako JCH na ziemi ?
Inny przykład modlitwy do Pana Jezusa. Apostoł Paweł pisze:
?(1) Paweł, powołany z Woli Bożej na Apostoła Chrystusa Jezusa, i Sostenes, brat, (2) zborowi Bożemu, który jest w Koryncie, poświęconym w Chrystusie Jezusie, powołanym świętym, wraz ze wszystkimi, którzy WZYWAJĄ IMIENIA Pana naszego Jezusa Chrystusa na każdym miejscu, ich i naszym?? (1 do Koryntian 1:2)
?Którzy WZYWAJĄ IMIENIA Pana naszego Jezusa Chrystusa na każdym miejscu??, to następny dowód na modlitwę do Pana Jezusa. Podobnie mówi Apostoł Paweł w Drugim Liście do Tymoteusza 2:22.
To nie nastepny dowód gdyż poprzedni w moim odczuciu nim nie był. Po wtóre wzywać znaczy bardzo często wyznawać, np. że JCH jest tym obiecanym Mesjaszem i kontekst wypowiedzi Pawła wzkazuje raczej na takie rozumienie tej kwestii. Paweł zawsze gdy pisał o modlitwie akcentował, iż modli się, jest wdzięczny i kierował modlitwy do Boga Ojca Naszego np: Rzym.10:1,15:30, 1Kor.11:13, 2Kor.13:7, Efez.1:16-17, 3:14, Filem.1:3-5, Filem.1:4Filip.4:6, Kol.1:3, Kol.4:3, 1Tes.1:2,3:9-10,2 Tes.1:11,1 Tym:5:5, 2Tym.1:3,
Co do 2 Tym 2:22 to moim zdaniem mowa tam w kontekscie o Bogu gdyż autor odwołuje się 2 razy do cytowania proroka ST , proponuje więc przeczytać całość:
" A przecież trwa mocny fundament Boży taką oto mając pieczęć: Poznał Pan tych, którzy są Jego, oraz: Niechaj odstąpi od nieprawości każdy, kto wzywa imienia Pańskiego. Przecież w wielkim domu znajdują się naczynia nie tylko złote i srebrne, lecz i drewniane, i gliniane: jedno do użytku zaszczytnego, a drugie do niezaszczytnego. (w kontekscie literalnej świątyni Boga w Jerozolimie) Jeśliby więc ktoś oczyścił siebie samego z tego wszystkiego, będzie naczyniem zaszczytnym, poświęconym, pożytecznym dla właściciela, przygotowanym do każdego dobrego czynu. Uciekaj zaś przed młodzieńczymi pożądaniami, a zabiegaj o sprawiedliwość, wiarę, miłość, pokój - wraz z tymi, którzy wzywają Pana czystym sercem. Unikaj natomiast głupich i niedouczonych dociekań, wiedząc, że rodzą one kłótnie. A sługa Pana nie powinien się wdawać w kłótnie, ale /ma/ być łagodnym względem wszystkich, skorym do nauczania, zrównoważonym. Powinien z łagodnością pouczać wrogo usposobionych, bo może Bóg da im kiedyś nawrócenie do poznania prawdy i może oprzytomnieją i wyrwą się z sideł diabła, żywcem schwytani przez niego, zdani na wolę tamtego"
Ubolewam nad faktem, iż niestety tak NT jak i ST używa zamiennie tytułu Pan tak do JCH jak i do Boga Ojca. Tu trzeba być wnikliwym i dociekliwym gdyż konteks poprzedzajacy mówi wyraźnie od 14 wersetu:
"To wszystko przypominaj, dając świadectwo w obliczu Boga, byś nie walczył o same słowa, bo to się na nic nie przyda, /wyjdzie tylko/ na zgubę słuchaczy. Dołóż starania, byś sam stanął przed Bogiem jako godny uznania pracownik, który nie przynosi wstydu, trzymając się prostej linii prawdy". - (2 List do Tymoteusza 2:14-15)
Dalej: 1 List Jana 5:13-15
?(13) To napisałem wam, którzy wierzycie w Imię Syna Bożego, abyście wiedzieli, że macie Żywot Wieczny. (14) Taka zaś jest ufność, jaką mamy do Niego, iż jeżeli prosimy o coś według Jego Woli, Wysłuchuje nas. (15) A jeżeli wiemy, że nas WYSŁUCHUJE, o co prosimy, wiemy też, że otrzymaliśmy już OD NIEGO to, o co prosiliśmy.?
Wczytaj się dokładniej w konteks przyjacielu. Tam jest o modlitwie do Boga Ojca.
Piszesz: ?Dlaczego więc w 99,99 % przypadków czytając NT widzę przykłady modlitwy apostołów do Boga Ojca ??
Czy mógłbyś podać kilkanaście cytatów modlitwy Apostołów do Boga Ojca?? To może być ciekawa dyskusja. Pozdrawiam.
Oczywiście : Mat.6:6-9,14:23,19:13,21:22, 26:39,42,44, Mar.1:35, 6:46,11:24-25,14:35,39, Łuk.1:13, Łuk.2:37,3:21,5:16,6:12,9:18,9:28-29,11:1-4,22:41-42, Jana15:16, (Dz.1:24 kontext w Dz.4:24-31)
Dz.10:2,10:31,12:5,16:25, Rzym.10:1,15:30, 1Kor.11:13,2Kor.13:7, Efez.1:16-17, 3:14, Filem.1:3-5, Filem.1:4 Filip.4:6, Kol.1:3, Kol.4:3,1 Tes.1:2,3:9-10,2 Tes.1:11,1 Tym:5:5, 2Tym.1:3, 1Jan5:16
... a jest tego o wiele więcej..... Prawdę mówiąc poza jednym wątpliwym wersetem nie znalazłem ani jednego fragmentu w NT gdzie Ap. Paweł modlił by się do Jezusa natomiast zawsze do Boga Ojca. Czy nie uważasz, iż jest to trochę dziwne lub przynajmniej zastanawiające ?
P. S
Pod Twoim loginem widnieje napis: ?Uczeń Chrystusowy?.
Wyobraź sobie, że ?uczniowie Chrystusowi? to po grecku: ?Mathetas Christianos?.
Ciekawostka: Tak właśnie powinno tłumaczyć się Dzieje Apostolskie 11:26: ?uczniowie Chrystusowi?, a nie, błędnie: ?chrześcijanie.?
Wiem. Dlatego jest jak jest w opisie. Uczniostwo jest czymś więcej niż nadany przydomek i kawalifikacja z "ramienia na członka"
Uczniostwo jest bardziej drogą niżli stanem i pozycją. Miło jednak spotkać brata w Panu pomimmo nawet różnic w postrzeganiu pewnych kwestii. Gdybyśmy jednak mieli podnieść arugmenty naszych postów prosiłbym to robić po kolei dla każdego z nich gdyż nudne dla wszytkich "tasiemce" nam się porobią. Wiesz, nie zrozum mnie żle, ale skoro nie dysponujemy nawet dwoma identycznymi manuskryptami na kilka tysięcy sztuk to nie będę wdawał sie w budowanie doktryn i nauk na podstawie wyrwanych pojedynczo słów i terminów mających coś udowodnić. Wolę się skupić raczej całościowo na duchu nauki i posłanym słowie Boga do człowieka, pomijając przy tym ludzkie spekulacje, baśnie i czepianie się wątpliwych, często skażonych przez czas i kopistów fragmentów.