Zabawki, które stymulują rozwój niemowlęcia
W najwcześniejszym etapie życia dziecka już kształtują się cechy osobowości, które w przyszłości będą sprzyjały efektywnemu uczeniu się. Aby optymalnie umożliwić dziecku naukę poprzez zabawę, należy umieć odpowiednio dobierać takie zabawki, które będą stymulowały jego rozwój. Dzięki temu sprawisz, że twoja pociecha będzie mądrzejsza, zdolniejsza i radośniejsza.
Każda zabawka powinna być przede wszystkim bezpieczna. Dotyczy to w szczególności zabawek przeznaczonych dla dzieci poniżej trzeciego roku życia. Maluch w tym okresie rozwojowym ma tendencję do wkładania przedmiotów do buzi. Z tego powodu elementy, z jakich składa się zabawka, muszą być duże (minimalna średnica: 3-4 cm), nie mogą posiadać ostrych krawędzi, farbować i ulegać reakcjom chemicznym. Najlepiej, jeśli istnieje możliwość, aby wyparzyć je we wrzątku.
Zabawki przeznaczone dla niemowląt koniecznie muszą posiadać atest PZH, pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka oraz atest bezpieczeństwa oznaczany literą B. Trzeba koniecznie zwrócić uwagę na to, czy zabawka nie posiada dodatkowego oznakowania ostrzegawczego, dotyczącego wieku dziecka. Czerwony, przekreślony okrąg z wizerunkiem buzi dziecka ostrzega,że poniżej którego roku życia dziecka zabawka nie może być stosowana.
Zabawki z importu, które zostały dopuszczone do użytkowania na terenie Unii Europejskiej, powinny posiadać znak CE.
Wszystkie oznakowania i atesty nie zwalniają rodziców od nadzorowania dziecka podczas zabawy – szczególnie należy zwracać uwagę, czy dziecko nie wkłada do buzi małych elementów, bo grozi to ich połknięcie lub zadławieniem się.
Istotne jest, aby zabawka była dostosowana do wieku dziecka i sprzyjała tym funkcjom, które akurat podlegają najbardziej intensywnemu rozwojowi. W pierwszych trzech miesiącach życia dziecka wykształca się u niego koncentracja wzrokowa i słuchowa oraz umiejętność manipulacji rączkami. Dla tego okresu rozwojowego odpowiednie będą kolorowe, nadmuchiwane zabawki umieszczane w polu widzenia niemowlęcia, łagodnie kołyszące się karuzele, pozytywki oraz duże i gładkie grzechotki. Dziecko odróżnia kolor czerwony, żółty i pomarańczowy, natomiast nie odróżnia zielonego i niebieskiego. Najlepiej, jeśli zabawka jest w kolorach kontrastowych.
W drugim kwartale życia nadal rozwijają się powyższe funkcje oraz percepcja kinestetyczna i rozwój ruchu. Dziecko powinno wówczas otrzymać do zabawy grzechotki-gryzaczki, pozytywki, piszczące lalki oraz wiszące dzwonki.
Pomiędzy piątym i ósmym miesiącem życia najodpowiedniejsze zabawki to te, które stymulują rozwój ruchowy, rozwój manipulacji przedmiotami oraz koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową. Mogą to być kolorowe kółeczka nakładane na patyk, piłeczki, duże pluszowe misie, niewielkie książeczki z usztywnionymi, tekturowymi stronami i dużymi, kolorowymi obrazkami oraz zabawki pływające.
W czwartym kwartale życia niemowlęcia następuje pobudzenie do pionizacji ciała oraz przemieszczania się. Dziecko może bawić się wiaderkami, foremkami, wózkami, taczkami i samochodzikami.