B
Bad Boy
Guest
W tym temacie zadajemy pytania odnośnie Biblii. Jeżeli masz jakieś niejasności lub czegoś nie rozumiesz, zadajesz pytanie i czekasz na odpowiedź
Proszę aby odpowiadali na pytania ludzie znający bardzo dobrze Biblię.
Proszę również unikać offtopu, kłótni, palenia na stosie etc.
Oczywiście mnie ta odpowiedź w pełni satysfakcjonuje, dlatego uważam to pytanie za zamknięte.
Proszę aby odpowiadali na pytania ludzie znający bardzo dobrze Biblię.
Proszę również unikać offtopu, kłótni, palenia na stosie etc.
Bad Boy napisał:Bóg dał/nakazał ludziom obrzezanie:
Rodzaju 17:10 Przymierze, które będziecie zachowywali między Mną a wami, czyli twoim przyszłym potomstwem, polega na tym: wszyscy wasi mężczyźni mają być obrzezani;
11 będziecie obrzezywali ciało napletka na znak przymierza waszego ze Mną.
Natomiast Jezus mówi:
Jana 7:22 Oto Mojżesz dał wam obrzezanie - ale nie pochodzi ono od Mojżesza, lecz od przodków - i wy w szabat obrzezujecie człowieka.
O jakich przodkach mówi Jezus?
BLyy napisał:By zrozumieć co tutaj mówi Jezus należałoby prześledzić całą tą historię z Jana 7:
14 Tymczasem dopiero w połowie świąt przybył Jezus do Świątyni i nauczał.
- Jezus zwyczajem udał się nauczać...
15 Żydzi zdumiewali się mówiąc: «W jaki sposób zna On Pisma, skoro się nie uczył?»
- ale byli zdziwieni skąd On niby wie o tym wszystkim skoro nie otrzymał należytego wykształcenia.
16 Odpowiedział im Jezus mówiąc: «Moja nauka nie jest moją, lecz Tego, który Mnie posłał.
17 Jeśli kto chce pełnić Jego wolę, pozna, czy nauka ta jest od Boga, czy też Ja mówię od siebie samego.
18 Kto mówi we własnym imieniu, ten szuka własnej chwały. Kto zaś szuka chwały Tego, który go posłał, ten godzien jest wiary i nie ma w nim nieprawości.
- ale tutaj im wyjaśnia, że to nie Jego nauka, lecz Ojca. A jakby głosił o sobie to byłby kłamcą. To tak samo z Mojżeszem, ale to wszystko zrozumie się czytając dalej.
19 Czyż Mojżesz nie dał wam Prawa? A przecież nikt z was nie zachowuje Prawa, [bo] czemuż usiłujecie Mnie zabić?»
- i tutaj Jezus tworzy pewne niedosłowne znaczenie. Podchwytliwie się ich pyta czy Prawo DAŁ im dosłownie Mojżesz. Tą aluzje wyjaśnię zaraz... Dalej Jezus im wypomina, że nie przestrzegają Prawa gdyż chcą Go zabić za czyn uzdrowienia w szabat.
Chodzi o ten moment z Jana 5:9 Natychmiast wyzdrowiał ów człowiek, wziął swoje łoże i chodził.
Jednakże dnia tego był szabat. 10 Rzekli więc Żydzi do uzdrowionego: «Dziś jest szabat, nie wolno ci nieść twojego łoża». 11 On im odpowiedział: «Ten, który mnie uzdrowił, rzekł do mnie: Weź swoje łoże i chodź». 12 Pytali go więc: «Cóż to za człowiek ci powiedział: Weź i chodź?» 13 Lecz uzdrowiony nie wiedział, kim On jest; albowiem Jezus odsunął się od tłumu, który był w tym miejscu.
- teraz ominę czternasty wers z Jana 5 jako materiał na wyjaśnienie tego później. Zacytuje dalszą część:
15 Człowiek ów odszedł i doniósł Żydom, że to Jezus go uzdrowił. 16 I dlatego Żydzi prześladowali Jezusa, że to uczynił w szabat*. 17 Lecz Jezus im odpowiedział: «Ojciec mój działa aż do tej chwili i Ja działam». 18 Dlatego więc usiłowali Żydzi tym bardziej Go zabić, bo nie tylko nie zachowywał szabatu, ale nadto Boga nazywał swoim Ojcem, czyniąc się równym Bogu.
Chcieli Go zabić zabić dwa rozdziały temu za to, że uzdrowił w szabat. Jednak wśród tłumu byli też tacy którzy pierwszy raz go słuchali:
25 Niektórzy z mieszkańców Jerozolimy mówili: «Czyż to nie jest Ten, którego usiłują zabić? 26 A oto jawnie przemawia i nic Mu nie mówią. Czyżby zwierzchnicy naprawdę się przekonali, że On jest Mesjaszem?(to jest z Jana 7 już, cytując dalszą część opowieści o Mojżeszu, szabacie i obrzezaniu). Idziemy dalej
20 Tłum odpowiedział : «Jesteś opętany przez złego ducha! Któż usiłuje Cię zabić?»
- Tutaj tłum miał za złe Jezusowi, że wytyka im nieprzestrzeganie Prawa.
21 W odpowiedzi Jezus rzekł do nich: «Dokonałem tylko jednego czynu(połowa tylko wersetu)
- czy chodzi o uzdrowienie. Że dokonał Go raz, bo akurat spotkał potrzebującego człowieka. I to nie jest złamanie Prawa, lecz klauzula która pozwala na zrobienie coś w czasie szabatu o czym pisał Mojżesz:
Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego. Wj 23,4
Nie ma tam nic, że nie można tego uczynić w szabat, lecz jest nakaz by zawsze ów czyn uczynić by ratować życie. Wyjaśnia to Księga Syrycha:
Synu, nie odmawiaj biedakowi rzeczy niezbędnych do życia i oczu potrzebującego nie męcz zwlekaniem! Nie dręcz duszy głodnego i nie pobudzaj do gniewu człowieka w jego niedostatku! Serca rozgniewanego w większy zamęt nie wprowadzaj i nie zwlekaj z datkiem dla potrzebującego! Nie odpychaj żebrzącego w strapieniu, a od ubogiego nie odwracaj swej twarzy! Nie odwracaj oka od proszącego i nie dawaj człowiekowi sposobności, aby cię przeklinał Syr 4,1-5
Wyciągnij rękę do ubogiego, aby twoje błogosławieństwo było pełne. Miej dar łaskawy dla każdego, kto żyje, nawet umarłym nie odmawiaj oznak przywiązania! Nie usuwaj się od płaczących i smuć się ze smucącymi! Nie ociągaj się z odwiedzeniem chorego człowieka, albowiem za to będą cię miłować Syr 7,32-35
Tutaj 14 werset z Jana 5: Potem Jezus znalazł go w świątyni i rzekł do niego: «Oto wyzdrowiałeś. Nie grzesz już więcej, aby ci się coś gorszego nie przydarzyło».
To zakreślone jest niejako wyjaśnieniem. W szabat wszyscy się od Niego odwracali, a więc grzeszył bo przeklinał wszystkich bo był człowiekiem w potrzebie.
5 Znajdował się tam pewien człowiek, który już od lat trzydziestu ośmiu cierpiał na swoją chorobę. 6 Gdy Jezus ujrzał go leżącego i poznał, że czeka już długi czas, rzekł do niego: «Czy chcesz stać się zdrowym?» 7 Odpowiedział Mu chory: «Panie, nie mam człowieka, aby mnie wprowadził do sadzawki, gdy nastąpi poruszenie wody. Gdy ja sam już dochodzę, inny wchodzi przede mną». J 5,5-7
Idziemy dalej z Janem 7
(dalsza część cytatu: 21 a wszyscy jesteście zdziwieni.
- lecz oni byli zdziwieni, że dokonał czynu w szabat.
22 Oto Mojżesz dał wam obrzezanie - ale nie pochodzi ono od Mojżesza, lecz od przodków(znowu okrojony cytat)
- Tutaj właśnie tą aluzje wyjaśniam. Jezus nie przyszedł głosić swego widzimisie tylko to jak chce Ojciec. Podobnie czynił Mojżesz mówiąc choćby by pomagać zawsze. Bo Jezus i Mojżesz czynią to samo, a Jezus nie jest odstępcą.
A obrzezanie dane ludziom przez Mojżesza w Prawie – a otrzymanego już wcześniej od patriarchów od Boga.
(dalsza część) 22 - i wy w szabat obrzezujecie człowieka.
- tutaj Jezus się broni. Mówi im, że w szabat też nie powinno się wtedy dokonywać obrzezania.
23 Jeżeli człowiek może przyjmować obrzezanie nawet w szabat, aby nie przekroczono Prawa Mojżeszowego, to dlaczego złościcie się na Mnie, że w szabat uzdrowiłem całego człowieka? 24 Nie sądźcie z zewnętrznych pozorów, lecz wydajcie wyrok sprawiedliwy».
- Tutaj Jezus mówi o tej klauzuli. Obrzezania można dokonać w szabat, bo obrzezania dokonuje się ósmego dnia od narodzenia chłopca. Jeśli akurat ósmy dzień przypadnie na szabat, jest wtedy zezwolenie by zezwolić na rytuał i wtedy nie jest to złamaniem Prawa. Podobnie Jezus mówił o uleczeniu chorego który był potrzebującym.
Oczywiście mnie ta odpowiedź w pełni satysfakcjonuje, dlatego uważam to pytanie za zamknięte.