Pytania o Biblię

B

Bad Boy

Guest
W tym temacie zadajemy pytania odnośnie Biblii. Jeżeli masz jakieś niejasności lub czegoś nie rozumiesz, zadajesz pytanie i czekasz na odpowiedź ;)


Proszę aby odpowiadali na pytania ludzie znający bardzo dobrze Biblię.

Proszę również unikać offtopu, kłótni, palenia na stosie etc.


Bad Boy napisał:
Bóg dał/nakazał ludziom obrzezanie:
Rodzaju 17:10 Przymierze, które będziecie zachowywali między Mną a wami, czyli twoim przyszłym potomstwem, polega na tym: wszyscy wasi mężczyźni mają być obrzezani;
11 będziecie obrzezywali ciało napletka na znak przymierza waszego ze Mną.


Natomiast Jezus mówi:
Jana 7:22 Oto Mojżesz dał wam obrzezanie - ale nie pochodzi ono od Mojżesza, lecz od przodków - i wy w szabat obrzezujecie człowieka.

O jakich przodkach mówi Jezus?


BLyy napisał:
By zrozumieć co tutaj mówi Jezus należałoby prześledzić całą tą historię z Jana 7:
14 Tymczasem dopiero w połowie świąt przybył Jezus do Świątyni i nauczał.
- Jezus zwyczajem udał się nauczać...

15 Żydzi zdumiewali się mówiąc: «W jaki sposób zna On Pisma, skoro się nie uczył?»
- ale byli zdziwieni skąd On niby wie o tym wszystkim skoro nie otrzymał należytego wykształcenia.

16 Odpowiedział im Jezus mówiąc: «Moja nauka nie jest moją, lecz Tego, który Mnie posłał.
17 Jeśli kto chce pełnić Jego wolę, pozna, czy nauka ta jest od Boga, czy też Ja mówię od siebie samego.
18 Kto mówi we własnym imieniu, ten szuka własnej chwały. Kto zaś szuka chwały Tego, który go posłał, ten godzien jest wiary i nie ma w nim nieprawości.
- ale tutaj im wyjaśnia, że to nie Jego nauka, lecz Ojca. A jakby głosił o sobie to byłby kłamcą. To tak samo z Mojżeszem, ale to wszystko zrozumie się czytając dalej.

19 Czyż Mojżesz nie dał wam Prawa? A przecież nikt z was nie zachowuje Prawa, [bo] czemuż usiłujecie Mnie zabić?»
- i tutaj Jezus tworzy pewne niedosłowne znaczenie. Podchwytliwie się ich pyta czy Prawo DAŁ im dosłownie Mojżesz. Tą aluzje wyjaśnię zaraz... Dalej Jezus im wypomina, że nie przestrzegają Prawa gdyż chcą Go zabić za czyn uzdrowienia w szabat.
Chodzi o ten moment z Jana 5:9 Natychmiast wyzdrowiał ów człowiek, wziął swoje łoże i chodził.
Jednakże dnia tego był szabat. 10 Rzekli więc Żydzi do uzdrowionego: «Dziś jest szabat, nie wolno ci nieść twojego łoża». 11 On im odpowiedział: «Ten, który mnie uzdrowił, rzekł do mnie: Weź swoje łoże i chodź». 12 Pytali go więc: «Cóż to za człowiek ci powiedział: Weź i chodź?» 13 Lecz uzdrowiony nie wiedział, kim On jest; albowiem Jezus odsunął się od tłumu, który był w tym miejscu.
- teraz ominę czternasty wers z Jana 5 jako materiał na wyjaśnienie tego później. Zacytuje dalszą część:
15 Człowiek ów odszedł i doniósł Żydom, że to Jezus go uzdrowił. 16 I dlatego Żydzi prześladowali Jezusa, że to uczynił w szabat*. 17 Lecz Jezus im odpowiedział: «Ojciec mój działa aż do tej chwili i Ja działam». 18 Dlatego więc usiłowali Żydzi tym bardziej Go zabić, bo nie tylko nie zachowywał szabatu, ale nadto Boga nazywał swoim Ojcem, czyniąc się równym Bogu.
Chcieli Go zabić zabić dwa rozdziały temu za to, że uzdrowił w szabat. Jednak wśród tłumu byli też tacy którzy pierwszy raz go słuchali:
25 Niektórzy z mieszkańców Jerozolimy mówili: «Czyż to nie jest Ten, którego usiłują zabić? 26 A oto jawnie przemawia i nic Mu nie mówią. Czyżby zwierzchnicy naprawdę się przekonali, że On jest Mesjaszem?(to jest z Jana 7 już, cytując dalszą część opowieści o Mojżeszu, szabacie i obrzezaniu). Idziemy dalej


20 Tłum odpowiedział : «Jesteś opętany przez złego ducha! Któż usiłuje Cię zabić?»
- Tutaj tłum miał za złe Jezusowi, że wytyka im nieprzestrzeganie Prawa.

21 W odpowiedzi Jezus rzekł do nich: «Dokonałem tylko jednego czynu(połowa tylko wersetu)
- czy chodzi o uzdrowienie. Że dokonał Go raz, bo akurat spotkał potrzebującego człowieka. I to nie jest złamanie Prawa, lecz klauzula która pozwala na zrobienie coś w czasie szabatu o czym pisał Mojżesz:
Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego. Wj 23,4
Nie ma tam nic, że nie można tego uczynić w szabat, lecz jest nakaz by zawsze ów czyn uczynić by ratować życie. Wyjaśnia to Księga Syrycha:
Synu, nie odmawiaj biedakowi rzeczy niezbędnych do życia i oczu potrzebującego nie męcz zwlekaniem! Nie dręcz duszy głodnego i nie pobudzaj do gniewu człowieka w jego niedostatku! Serca rozgniewanego w większy zamęt nie wprowadzaj i nie zwlekaj z datkiem dla potrzebującego! Nie odpychaj żebrzącego w strapieniu, a od ubogiego nie odwracaj swej twarzy! Nie odwracaj oka od proszącego i nie dawaj człowiekowi sposobności, aby cię przeklinał Syr 4,1-5
Wyciągnij rękę do ubogiego, aby twoje błogosławieństwo było pełne. Miej dar łaskawy dla każdego, kto żyje, nawet umarłym nie odmawiaj oznak przywiązania! Nie usuwaj się od płaczących i smuć się ze smucącymi! Nie ociągaj się z odwiedzeniem chorego człowieka, albowiem za to będą cię miłować Syr 7,32-35

Tutaj 14 werset z Jana 5: Potem Jezus znalazł go w świątyni i rzekł do niego: «Oto wyzdrowiałeś. Nie grzesz już więcej, aby ci się coś gorszego nie przydarzyło».
To zakreślone jest niejako wyjaśnieniem. W szabat wszyscy się od Niego odwracali, a więc grzeszył bo przeklinał wszystkich bo był człowiekiem w potrzebie.
5 Znajdował się tam pewien człowiek, który już od lat trzydziestu ośmiu cierpiał na swoją chorobę. 6 Gdy Jezus ujrzał go leżącego i poznał, że czeka już długi czas, rzekł do niego: «Czy chcesz stać się zdrowym?» 7 Odpowiedział Mu chory: «Panie, nie mam człowieka, aby mnie wprowadził do sadzawki, gdy nastąpi poruszenie wody. Gdy ja sam już dochodzę, inny wchodzi przede mną». J 5,5-7

Idziemy dalej z Janem 7


(dalsza część cytatu: 21 a wszyscy jesteście zdziwieni.
- lecz oni byli zdziwieni, że dokonał czynu w szabat.

22 Oto Mojżesz dał wam obrzezanie - ale nie pochodzi ono od Mojżesza, lecz od przodków(znowu okrojony cytat)
- Tutaj właśnie tą aluzje wyjaśniam. Jezus nie przyszedł głosić swego widzimisie tylko to jak chce Ojciec. Podobnie czynił Mojżesz mówiąc choćby by pomagać zawsze. Bo Jezus i Mojżesz czynią to samo, a Jezus nie jest odstępcą.

A obrzezanie dane ludziom przez Mojżesza w Prawie – a otrzymanego już wcześniej od patriarchów od Boga.

(dalsza część) 22 - i wy w szabat obrzezujecie człowieka.
- tutaj Jezus się broni. Mówi im, że w szabat też nie powinno się wtedy dokonywać obrzezania.

23 Jeżeli człowiek może przyjmować obrzezanie nawet w szabat, aby nie przekroczono Prawa Mojżeszowego, to dlaczego złościcie się na Mnie, że w szabat uzdrowiłem całego człowieka? 24 Nie sądźcie z zewnętrznych pozorów, lecz wydajcie wyrok sprawiedliwy».
- Tutaj Jezus mówi o tej klauzuli. Obrzezania można dokonać w szabat, bo obrzezania dokonuje się ósmego dnia od narodzenia chłopca. Jeśli akurat ósmy dzień przypadnie na szabat, jest wtedy zezwolenie by zezwolić na rytuał i wtedy nie jest to złamaniem Prawa. Podobnie Jezus mówił o uleczeniu chorego który był potrzebującym.

Oczywiście mnie ta odpowiedź w pełni satysfakcjonuje, dlatego uważam to pytanie za zamknięte.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
rozpocznę więc
wers jana 7:22 należy czytać nie w oderwaniu od innych (wcześniej i później)
jest to najprawdopodobniej reminescencja konfliktu żydowsko-chrześcijańskiego i prozeltyzmu wśród nieżydów
Jezus miał być obrzeznany (zgodnie z tradycją, płynącą jeszcze od Abrahama) 8 dnia życia
czy te słowa, jako Żyd, mógł powiedzieć Jezus, mając na myśli odrzucenie obrzezania?
mocno wątpliwe (oczywiście zdarzały sie przypadki poniechania obrzezania wobec nowowierzących), ale moim zdaniem nie w tym rzecz)
rozumiał bym ten wywód (o ile jest tożsamy z logiami Jezusa) jako krytykę Żydów podczas sądu nad nim samym
znowu czy to autentyczna krytyka?
wiele domysłów, a odpowiedzi jednoznacznej brak
 

Jamsen

stojący na straży
Dołączył
30 Wrzesień 2005
Posty
4 662
Punkty reakcji
5
wers jana 7:22 należy czytać nie w oderwaniu od innych (wcześniej i później)
jest to najprawdopodobniej reminescencja konfliktu żydowsko-chrześcijańskiego i prozeltyzmu wśród nieżydów
Jezus miał być obrzeznany (zgodnie z tradycją, płynącą jeszcze od Abrahama) 8 dnia życia
czy te słowa, jako Żyd, mógł powiedzieć Jezus, mając na myśli odrzucenie obrzezania?
Chodzi o to, że do obrzezywania przywiązywano tak dużą wagę, że dokonywano go nawet wtedy, gdy ósmy dzień przypadał na sabat, będący dniem odpoczynku.
Dlatego wydawało się nierozsądne oskarżanie Jezusa o łamanie sabatu, gdy kogoś weń uzdrowił.
Innym razem Jezus wprost wytknął im taki formalizm.
Mateusza 23:23
Biada wam, uczeni w piśmie i faryzeusze, obłudnicy! Dajecie bowiem dziesiątą część mięty i kopru, i kminu, ale zlekceważyliście to, co ważniejsze w Prawie, mianowicie sprawiedliwość i miłosierdzie, i wierność.
 
B

Bad Boy

Guest
Okej następne 2 pytania:

1. Który polski przekład Biblii jest najbardziej zbliżony do oryginału?

2. Bóg nadał różne prawa w księdze Wyjścia, takie jak zabijanie grzeszących, składanie ofiar, ustanowienie dni świętych.

Chodzi mi przede wszystkim o te, których w dzisiejszym świecie wypełniać się nie da.

np:

Wyjścia 22:17  Nie pozwolisz żyć czarownicy.
18  Ktokolwiek by obcował ze zwierzęciem, winien być ukarany śmiercią.
19  Ktokolwiek by składał ofiary innym bogom poza samym Panem, podlega klątwie.

Wyjścia 21:23  Jeżeli zaś ona poniesie jakąś szkodę, wówczas on odda życie za życie,
24  oko za oko, ząb za ząb, rękę za rękę, nogę za nogę,
25  oparzenie za oparzenie, ranę za ranę, siniec za siniec.


Czy te prawa:
- zostały odwołane?
- zmieniły się?

Jeśli tak, to jak, gdzie i kiedy.
 

szpak123

Bywalec
Dołączył
16 Październik 2007
Posty
3 102
Punkty reakcji
43
Wiek
54
Miasto
kędzierzyn
14) Broń niekonwencjonalna

Samson to prawdziwy twardziel. Oślą szczęką zabija 1000 ludzi !!!

"(15) Znalazłszy więc szczękę oślą jeszcze świeżą, wyciągnął po nią rękę, uchwycił i zabił nią tysiąc mężów. (16) Rzekł wówczas Samson: Szczęką oślą ich rozgromiłem. Szczęką oślą zabiłem ich tysiąc."



to mi wyjaśnijcie
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
Jamsen - z formalizmem 100% zgody, nie mniej jednak należy dostrzegać tu szerszy kontekst i to że poglądy spisującego (w swym czasie) tekst ew. jana reprezentują pogląd tego konkretnego czasu

1. Który polski przekład Biblii jest najbardziej zbliżony do oryginału?
nie znam takiego który by mnie satysfakcjonował, nie mniej jednak co do całości to tysiąclatka (mimo błędów - tych jest tam najmniej)

2. Bóg nadał różne prawa w księdze Wyjścia, takie jak zabijanie grzeszących, składanie ofiar, ustanowienie dni świętych.
coż wielu uważa, że one nie obowiązują (bo nadinterpretują Pawła), ja jednak zacytuję logia Jezusa
"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni."
akurat wątpliwości odnośnie autentyczności tych wersów jest bardzo niewiele, co więcej biorąc pod uwagę metodologię krytyki tekstu, to ta wypowiedź wypełnia wszystkie znamiona do tego aby być uznaną za autentyczną

szpak, zapewne przesadzono silnie…
 

szpak123

Bywalec
Dołączył
16 Październik 2007
Posty
3 102
Punkty reakcji
43
Wiek
54
Miasto
kędzierzyn
rozdział 12

"Pozwól mi przejść, Gileadczycy zadawali pytanie: Czy jesteś Efraimitą? - A kiedy odpowiadał: Nie, (6) wówczas nakazywali mu: Wymówże więc Szibbolet. Jeśli rzekł: Sibbolet - a inaczej nie mógł wymówić - chwytali go i zabijali u brodu Jordanu. Tak zginęło przy tej sposobności czterdzieści dwa tysiące Efraimitów. "



to też przesadzone
 

Jamsen

stojący na straży
Dołączył
30 Wrzesień 2005
Posty
4 662
Punkty reakcji
5
1. Który polski przekład Biblii jest najbardziej zbliżony do oryginału?

2. Bóg nadał różne prawa w księdze Wyjścia, takie jak zabijanie grzeszących, składanie ofiar, ustanowienie dni świętych.
Chodzi mi przede wszystkim o te, których w dzisiejszym świecie wypełniać się nie da.
Czy te prawa:
- zostały odwołane?
- zmieniły się?
1. Ten, który zawiera Imię Boże wszędzie tam, gdzie powinno ono być.

2. O całym Prawie Mojżeszowym napisano, że było...
"...wychowawcą prowadzącym do Chrystusa." (Galatów 3:24).

Skoro Chrystus przyszedł, to Prawo Mojżeszowe zakończyło swoją rolę.
Dlatego napisano o nim, że Bóg...
"...wymazał spisany ręcznie dokument przeciwny nam, który się składał z postanowień i który był nam przeciwny, i usunął go z drogi przez przybicie do pala męki." (Kolosan 2:14)

Oczywiście Prawo Mojżeszowe zostało zastąpione przez Prawo Chrystusowe.
Zmieniła się treść, chociaż zasady pozostały te same.

Na przykład:
1 Koryntian 6:18 - "Uciekajcie od rozpusty..."
, gdzie rozpusta, to szersze pojęcie oznaczające również współżycie ze zwierzętami.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
1. Ten, który zawiera Imię Boże wszędzie tam, gdzie powinno ono być.
ten sam który jest przetłumaczony z angielskiego i którego przykłady błędnych tłumaczeń ukazywałem w innym miejscu? dodam, że miejscami dobrze, że w nim dodano JHWH, lecz przeinaczeń tak wiele...

2. O całym Prawie Mojżeszowym napisano, że było...
"...wychowawcą prowadzącym do Chrystusa." (Galatów 3:24).

Skoro Chrystus przyszedł, to Prawo Mojżeszowe zakończyło swoją rolę.
Dlatego napisano o nim, że Bóg...
"...wymazał spisany ręcznie dokument przeciwny nam, który się składał z postanowień i który był nam przeciwny, i usunął go z drogi przez przybicie do pala męki." (Kolosan 2:14)
Oczywiście Prawo Mojżeszowe zostało zastąpione przez Prawo Chrystusowe.
Zmieniła się treść, chociaż zasady pozostały te same.
tak jak pisałem powyżej nadinterpretacja Pawła (przez niektórych nazywanego apostatą z powodu odrzucenia nauki ojców i nauki Jezusa)
jeszcze raz powtórzę:
"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni."
 

Jamsen

stojący na straży
Dołączył
30 Wrzesień 2005
Posty
4 662
Punkty reakcji
5
"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni."
1. Nie Jezus zniósł, tylko Bóg.

2. Jezus wypełnił Prawo do końca i w każdym szczególe, i to w sposób doskonały.

3. A skoro tak, to można powiedzieć, że wypełniło się wszystko.
A skoro wypełniło się wszystko, to pora była na zmianę.

Hebrajczyków 8:13
"Mówiąc: „nowe przymierze”, sprawił, iż poprzednie stało się przedawnione. A to, co się przedawnia i starzeje, jest bliskie zaniku."

Częściowo więc Prawo Mojżeszowe spełniło się w I wieku.
Od tamtej pory Chrystus był spełnieniem Prawa, także w wielu innych kwestiach, np. w kwestii wykorzystania ofiary, jaką złożył na rzecz całej ludzkości.

Jezus mówiąc "prędzej niebo i ziemia przeminą", dał do zrozumienia, że WSZYSTKO zapisane w Prawie spełni się na pewno.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
znowu Pawłem "jedziesz"...

postaraj się trochę bardziej myśleć samodzielnie (nie traktuj tego jako złośliwość)
 
B

Bad Boy

Guest
14) Broń niekonwencjonalna

Samson to prawdziwy twardziel. Oślą szczęką zabija 1000 ludzi !!!

"(15) Znalazłszy więc szczękę oślą jeszcze świeżą, wyciągnął po nią rękę, uchwycił i zabił nią tysiąc mężów. (16) Rzekł wówczas Samson: Szczęką oślą ich rozgromiłem. Szczęką oślą zabiłem ich tysiąc."



to mi wyjaśnijcie
To proste:

Sędziów 14:6  Wówczas opanował go duch Pana, tak że lwa rozdarł, jak się koźlę rozdziera, chociaż nie miał nic w ręku. Jednak nie zdradził się wobec swego ojca i matki z tego, co uczynił.

Według mnie sama szczęka, na której się tak skupiasz, tutaj nie jest ważna:

"Sędziów 15:14  Gdy tak znalazł się w Lechi, Filistyni krzycząc w triumfie wyszli naprzeciw niego, ale jego opanował duch Pana, i powrozy, którymi był związany w ramionach, stały się tak słabe jak lniane włókna spalone ogniem, a więzy poczęły pękać na jego rękach.
15  Znalazłszy więc szczękę oślą jeszcze świeżą, wyciągnął po nią rękę, uchwycił i zabił nią tysiąc mężów.
16  Rzekł wówczas Samson: Szczęką oślą ich rozgromiłem. Szczęką oślą zabiłem ich tysiąc."


Wziął to co miał pod ręką i wybił tysiąc aby ich ośmieszyć, lub też dać do zrozumienia, że mógłby i wsiąść kawałek deski i ich wybić.

To nie szczęka dodała siły Samsonowi lecz Bóg. Widać, że robisz to specjalnie, pomijasz kontekst.

Sędziów 15:18  Następnie odczuł wielkie pragnienie i zwrócił się do Pana modląc się: To Ty dokonałeś wielkiego ocalenia ręką swego sługi, a oto teraz albo przyjdzie mi umrzeć z pragnienia, albo wpaść w ręce nieobrzezanych.
19  Wtenczas Bóg rozwarł szczelinę, która jest w Lechi, tak że wyszła z niej woda. (Samson) napił się jej i wróciły mu siły i ożył. Oto dlaczego nazwano to źródło En-Hakkore. Istnieje ono w Lechi do dnia dzisiejszego.
20  I przez dwadzieścia lat sprawował sądy nad Izraelem za czasów Filistynów.
 

BLyy

Bywalec
Dołączył
18 Styczeń 2010
Posty
392
Punkty reakcji
32
Chodzi o to, że do obrzezywania przywiązywano tak dużą wagę, że dokonywano go nawet wtedy, gdy ósmy dzień przypadał na sabat, będący dniem odpoczynku.
Dlatego wydawało się nierozsądne oskarżanie Jezusa o łamanie sabatu, gdy kogoś weń uzdrowił.
Innym razem Jezus wprost wytknął im taki formalizm.
Tak. Jest napisane w Prawie by nie odwracać się od potrzebujących, co Jezus też uczynił. Są pewne klauzule które pozwalają uczynić coś w szabat, tak jak pomóc komuś cierpiącemu w potrzebie czy obrzezać. Dlatego im to wypomniał o obrzezaniu, bo oni uważali, że pomaganiu innym nie dotyczy tego. Błędnie rozumieli Prawo, bo jest napisane, że nie wolno się odwracać:
Jeśli spotkasz wołu twego wroga albo jego osła błąkającego się, odprowadź je do niego. Wj 23,4

Synu, nie odmawiaj biedakowi rzeczy niezbędnych do życia i oczu potrzebującego nie męcz zwlekaniem! Nie dręcz duszy głodnego i nie pobudzaj do gniewu człowieka w jego niedostatku! Serca rozgniewanego w większy zamęt nie wprowadzaj i nie zwlekaj z datkiem dla potrzebującego! Nie odpychaj żebrzącego w strapieniu, a od ubogiego nie odwracaj swej twarzy! Nie odwracaj oka od proszącego i nie dawaj człowiekowi sposobności, aby cię przeklinał Syr 4,1-5
Wyciągnij rękę do ubogiego, aby twoje błogosławieństwo było pełne. Miej dar łaskawy dla każdego, kto żyje, nawet umarłym nie odmawiaj oznak przywiązania! Nie usuwaj się od płaczących i smuć się ze smucącymi! Nie ociągaj się z odwiedzeniem chorego człowieka, albowiem za to będą cię miować Syr 7,32-35
 
B

Bad Boy

Guest
Bad Boy napisał:
Jana 6:56 Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim.

-----

1 Koryntian 11:25 Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!
26 Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie.
27 Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej.
28 Niech przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha.
29 Kto bowiem spożywa i pije nie zważając na Ciało Pańskie, wyrok sobie spożywa i pije.

---
%
 

Jamsen

stojący na straży
Dołączył
30 Wrzesień 2005
Posty
4 662
Punkty reakcji
5
znowu Pawłem "jedziesz"...
postaraj się trochę bardziej myśleć samodzielnie (nie traktuj tego jako złośliwość)
Mądrzejszy od Pawła nie jestem.
A skoro jego listy znalazły się w kanonie, wiec są równie ważne, jak inne i nie pozostają z resztą w sprzeczności.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
mam na ten temat jednak inne zdanie, ale to może nie dobre miejsce na dyskusje na ten temat
 

BLyy

Bywalec
Dołączył
18 Styczeń 2010
Posty
392
Punkty reakcji
32
Bad Boy napisał:
Jana 6:56 Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim.

-----

1 Koryntian 11:25 Podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie, na moją pamiątkę!
26 Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich, śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie.
27 Dlatego też kto spożywa chleb lub pije kielich Pański niegodnie, winny będzie Ciała i Krwi Pańskiej.
28 Niech przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha.
29 Kto bowiem spożywa i pije nie zważając na Ciało Pańskie, wyrok sobie spożywa i pije.

---
%
To może być też pewna aluzja która poganom i innym nowo-przyjętym pozwoliła by łatwiej zrozumieć misję Jezusa.
Musiałbym przeczytać ten list cały jeszcze raz by go zrozumieć, bo Koryntianie to byli poganie, a Paweł często wyjeżdżał by działać misyjne. A więc przykład ten, to raczej działalność misyjna, chęć przedstawienia Chrystusa.
Jakbym tutaj się mylił co do działalności misyjnej, proszę mnie poprawić. Sam zresztą pewnie wiesz i każdy z forumowiczów, jak myśleli Rzymianie wtedy gdy im się to przedstawiało tylko słownie: Jedzcie i pijcie ciało i krew moją? Kanibalizm. A Paweł im to przedstawia w pewien sposób i gdyby tego nie zrobił sami mogli by zrozumieć to tak jak to zrozumiałby przeciętny poganin.
Kolejny problem to według mnie to, że poganie którzy przyjęli chrześcijaństwo i byli w ten sposób uczeni, przyswoili sobie, że chodzi o wieczerze że Paweł i inni misjonarze nawiązywali do wieczerzy, a nie do wiary w tym wypadku. Zrozumieli, jak zrozumieć potrafili. A później mówili sami poganom, że nie chodzi o kanibalizm, lecz paschę. W podobny sposób powstały również idee Trójcy, Jezus Bogiem, Chrystus Aniołem Pańskim, że Prawo jest nieważne, Duch Święty osobą, innowiercy potępieni, wiecznego dziewictwa Maryi wykreślając inne jej dzieci, uznając przy poglądy judeochrześcijańskie później za herezje... Wszystko to wtedy, gdy już rzeczywiści świadkowie Jezusa już nie żyli lub nie byli wstanie prowadzić jakiejkolwiek działalności czy to przez więzienie czy ze "zaawansowanej" starości. Wiele judeochrześcijańskiej tradycji i poglądów poszło w zapomnienie, zastępując nowymi. Przykład który podałeś, jest dla mnie jednym z przykładów.

Zresztą Pawła specjalnie nie lubię, gdyż według mnie mylił się w paru kwestiach lub kłamał w tych kwestiach lub odczytujemy coś nie tak jak trzeba, zarówno chrześcijanie(poganie) i ja a znaczenie jest inne. Ale to nie temat na to.

To wszystko to moje osobiste zdanie. Pozdrawiam
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
miło się czyta, niedalekie od siebie mamy poglądy na te kwestie...
 

BLyy

Bywalec
Dołączył
18 Styczeń 2010
Posty
392
Punkty reakcji
32
Mniej więcej to według wyglądało tak:

Rzymianie oskarżali chrześcijan o kanibalizm tylko na podstawie słuchania.
Rzymianom których nawracali judeochrześcijanie, próbowali pokazać co to znaczy "Pijcie krew i jedzcie ciało". Gdy im pokazano to już wiedzieli, a jednak nie chodzi o kanibalizm, lecz o paschę skoro nam to pokazano. Taki nawrócony któremu pokazano mówił o paschy, taki który tylko słyszał o kanibalizmie i innych zboczeniach. "Widzisz to nie był kanibalizm jak na początku myśleliśmy bo pokazano nam, że chodzi o chleb i wino". Pogański umysł nie mógł ogarnąć judaistycznego sposobu myślenia, może nawet sami misjonarze nie wiedzieli jak im to inaczej przekazać by zrozumieli. W każdym bądź razie takie myślenie wzięło później górę do późniejszej teologii uważając przez pogan, że jednak tak jest prawdziwe bo nam pokazali przecież wprost - tylko, że nie powinno się tego odczytywać wprost.
 
Do góry