BLyy
Bywalec
- Dołączył
- 18 Styczeń 2010
- Posty
- 392
- Punkty reakcji
- 32
Fakty historyczne przeczą temu by mógł istnieć ktoś taki jak Junias. Greckie imię nigdy nie odnosiło się do mężczyzn, dosłownie nigdy; zawsze do kobiet. Nie widzę też powodu by uważać inaczej, zważywszy na to dodatkowo, że kościół prawosławny do dziś czci Junię Apostołkę, a nie Juniasa.Wg mnie to nie prawda. Kto tego nie rozumie odsyłam do biblijnej terminologii i znaczenia słowa apostoł które dotyczyło w niej określenia najbliższych uczniów Jezusa Chrystusa powołanych przez niego "osobiście" do głoszenia jego nauk a nie poszczególnych członków zboru. Nawet tych nauczających lokalnie z prymatu i nałożenia rąk przez prezbiterów czy samych apostołów. Dlatego tu przychylam się do wypowiedzi Brave.
Rzecz kolejna. Czy aby napewno Junia była kobietą ?
Nie ma na to pewnych dowodów. Niektóre źródła i przekłady piszą o Juni jako odmianie gramatycznej Juniasza, Junjasza lub Junijasza. W greckich imionach i czasach Rzymu było to nagminne, iż mężczyżni ( zwłaszcza niewolnicy) nosili imiona o wydzwięku żeńskim. To czy był/a to kobieta czy mężczyzna jest wysce kontrowersyjne i nie rozstrzygniete do dzisiaj. Co zatem idzie wysówanie na tej podstawie jakichkolwiek argumentów czy dowodów mija się z prawdą i sensem.
"Pozdrówcie Andronika i Juniasa, współrodaków moich, którzy byli w więzieniu razem ze mną. Cieszą się oni wielkim poważaniem u apostołów, a chrześcijaństwo przyjęli jeszcze przede mną" - Biblia Warszawsko Praska
" Pozdrówcie Andronika i Juniasa, moich rodaków i współtowarzyszy więzienia, którzy się wyróżniają między apostołami, a którzy przede mną przystali do Chrystusa - Biblia Tysiąclecia
Inne tego typu tłumaczenia są dla mnie przeinaczaniem prawdy w coraz to większym pogłębianiu różnic w chrześcijaństwie między kobietą a mężczyzną.