Cześć!
W tym temacie opiszę wam grę, jaką jest Minecraft.
Jest to tzw. "
gra niezależna", czyli pozwala graczowi podjąć decyzję, nigdy się nie skończy, czyli ogółem sandbox. Gracz może budować konstrukcje z sześciennych kostek w otwartym świecie 3D. Inspiracją dla autora gry, Markusa Perssona były gry Infiniminer, Dwarf Fortress oraz Dungeon Keeper[2]. Gra dostępna jest w dwóch wersjach – Beta oraz Classic. Wersja Classic jest bezpłatna, bazuje na najwcześniejszej wersji gry i nie jest obecnie rozwijana. Ogranicza się ona wyłącznie do budowania przy nieograniczonej liczbie dostępnych bloków. W wersji Beta gracz samodzielnie pozyskuje materiały do budowy, a rozgrywka jest uzupełniona o przeciwników, licznik zdrowia oraz wiele innych możliwości i przedmiotów. Obie wersje posiadają tryby gry jednoosobowej i wieloosobowej.
Oto jej wersje:
Classic - była pierwszą wersją deweloperską gry wypuszczoną 17 maja 2009 – dawała jedynie możliwość stawiania i usuwania sześcianów. Gracz startował z pełnym ekwipunkiem klocków, był nieśmiertelny i nie mógł stworzyć żadnego przedmiotu – w tej fazie rozwoju projektu nie były zaimplementowane żadne inne elementy znane z późniejszych wersji. Classic nie jest już rozwijana – "Notch" (twórca gry) planuje wycofać ją z rynku, chociaż nadal daje możliwość grania w nią za darmo przez stronę minecraft.net z poziomu przeglądarki.
Survival Test - była wersją testową przed wypuszczeniem trybu gry Survival działającym w wersji Classic. Tryb ten został wycofany, a pliki zagubione.
Indev* (ang. In Development) - było późniejszą wersją testową trybu Survival. W wersji Indev gracz rodził się w tzw. Indev House, który zbudowany był ze 119 desek, 49 bloków kamienia i 2 pochodni. Był to pusty w środku prostopadłościan o wymiarach 7×7×4 klocków z wolną przestrzenią o wymiarach 1×2 na jednej ze ścian służącą jako wejście. Dom mógł zostać zniszczony, a materiały użyte ponownie. Wcześniej Indev House budowany był z kostki brukowej. Mapa była ograniczona. Rozmiary mapy: mała, średnia, duża. Dodana została możliwość tworzenia narzędzi itp.
Infdev* (ang. Infinite Development) - dostępny był jedynie dla pojedynczego gracza w trybie Survival. Infdev zastąpił Indev po stworzeniu systemu generowania nieskończonych map. Była to też główna cecha wersji Infdev – stąd też Infinite (ang. nieskończony) w nazwie. Infdev generował kawałek świata dookoła gracza po jego pojawieniu się, a w późniejszej fazie gry teren rozrastał się w sposób dynamiczny w chwili, gdy gracz szedł w stronę niewygenerowanego kawałka terenu. Teoretycznie świat tworzony w wersji Infdev mogł mieć powierzchnię ośmiokrotnie większą niż powierzchnia Ziemi.
Alpha* - zastąpiła Infdev i poprzedzała Betę. Jedynym grywalnym trybem w Alpha był Survival. Wersja ta była wielokrotnie modyfikowana przez liczne łatki, poprawki i dodatki do gry. Od 29 maja 2010 "Notch" poświęcał grze cały swój czas, a później w celu zapewnienia jej ciągłego rozwoju założył przedsiębiorstwo. Uaktualnienia do gry wypuszczane były regularnie, średnio raz na tydzień, często poprzedzone wpisami w blogu deweloperskim – czasami jednak nie były zapowiadane, a wprowadzone zmiany pozostawały tajemnicą dopóki nie odkryli ich gracze.
Beta* - jest obecnie rozwijaną fazą deweloperską Minecrafta. Zapowiedziana została 11 grudnia 2010 i wypuszczona 9 dni później. Zmieniona została w niej treść licencji, z której zniknął zapis: "wszystkie przyszłe dodatki dostępne będą za darmo" a cena gry wzrosła z 9,95€ do 14,95€. Aktualna wersja, Beta 1.7.3, została wydana 8 lipca 2011. Wersja, 1.8 zwana "Adventure Update" zostanie/została wydana w Sierpniu 2011 roku.
* - płatna wersja
Informacje:
Producent - Mojang AB
Projektanci - Markus "Notch" Persson, Jens Bergensten
Kompozytor - Daniel "C418" Rosenfeld
Silnik - Lightweight Java Game Library
Gatunek - sandbox
Dostępne tryby gry - singleplayer (jednoosobowa), multiplayer (wieloosobowa)
Do gry dostępne są również nieoficjalne modyfikacje, które zmieniają tryb rozgrywki.
Oficjalna strona gry (ang.)
Oficjalne forum (ang.)
Zarejestrowanych kont - ok 13,5 MILIONÓW (I ciągle rośnie. Kilka tysięcy kont na dzień).
Sprzedanych kopii - ok 3,5 miliona (ciągle rośnie).
Drużyna deweloperów:
Markus 'Notch' Persson - założyciel, główny deweloper
Jens Bergensten - zastępca
Daniel 'Kappische' Kaplan - odpowiedzialny za biznes
Markus 'Junkboy' Toivonen - stworzył malowidła, które występują w grze
Jakob 'JahKob' Porser - następny deweloper, najlepszy przyjaciel Notch'a
Carl Manneh - dyrektor zarządzający
'Tobias Mollstam' - pisanie kodu mechanizmu gry
'Aron Nieminen' - odpowiedzialny za wersję na Androida
i inni.
Logo, przedstawiające pracowników(awatary):
Od lewej: Markus Persson, Jens Bergensten, Daniel Kaplan, Junkboy, Jakob Porser, Carl Manneh, Tobias Mollstam, Aron Nieminen, Daniel Frisk, Henrik Pettersson, Daniel Rosenfeld.
Informacje pozyskane ze strony Wikipedia.