a sprobujcie w domu pobawić sie troche ze swoimi dziecmi, tylko potrzebna będzie kilka osób, możecie wziąść ciocie babcie, kogo chcecie.....
Gra w kości
Cel: rozwój myślenia.
W niektórych sklepach można dostać kostki, które opatrzone są literami. Najlepiej jednak wykonać sobie takie kostki samemu z kartonu lub styropianu. Na ściankach kostki przykleja się następujące litery:
1 kostka: A-B-C-D-E-M
2 kostka: I-J-G-K-H-L
3 kostka: A-I-Y-E-Z-L
4 kostka: O-M.-S-U-R-T
5 kostka: P-R-N-O-Ó-F
6 kostka: T-U-Ą-S-Ę-JOKER (narysować tylko kropkę, może zastąpić dowolną literą).
Kostki te będą wyrzucane z pudełka na podłogę. Ze skierowanych ku górze liter ma teraz zostać utworzone słowo. Słowo to powinno zawierać jak najwięcej liter, ponieważ każda litera liczy się jako jeden punkt.
Jedzie pociąg
Cel: rozwój sprawności językowej.
Zabawa polega na podawaniu i zapisywaniu wyrazów przez dwie drużyny. Uczniowie podchodzą na przemian i notują na tablicy wyrazy tak, aby każdy następny zaczynał się od tej samej litery, na jaką kończył się poprzedni. Za każde poprawne słowo drużyna otrzymuje 1 pkt.
Np.: smok, krater, rak, kalosze, emeryt, trawa, aleja, abażur, ropa... itd.
Pisarczyk
Cel: kształcenie dłuższych wypowiedzi.
Zabawa polega na układaniu opowiadania przez uczestników obydwu drużyn. Każdy z grających układa po jednym zdaniu. Kierujący podaje tytuł, np. „Tajemnica ukrytego skarbu”. Za poprawne i odpowiednio dobrane zdania można oddzielnie przydzielać punkty uczestnikom gry.
Skojarzenia
Jedna z osób podaje hasło, wokół którego budujemy skojarzenia, np. Adam Małysz – narty – skocznia – zima – śnieg – mróz – bałwan ... itd.
Od tej samej litery
Wspólne tworzenie tekstu, w którym wszystkie wyrazy rozpoczynają się od tej samej litery. Każdy uczestnik dodaje po jednym wyrazie, np. Pewnego popołudnia Piotrek poszedł prasować pantalony. Poparzył palce. Parzy – powiedział.
Łańcuszek
Cel: rozwój mowy.
Siedząc w kręgu jeden z uczestników mówi np. „samochód”. Drugi kontynuuje i mówi: „Samochód przypomina mi wycieczkę”. Na to kolejny: „Wycieczka przypomina mi kąpielisko”, itd.