Z góry uprzedzam,ze poniższe rozmyślanie jest moje, oparte na przeczytanych dotychczas tekstach, na Biblii. Jeżeli coś pomyliłam prosiłabym Mądrzejszych o sprostowanie Jedyne, co mam na celu to uświadomienie, ze fragment o Kainie i Ablu dotyczy nie tylko tych dwóch braci, tej jednej zbrodni..Płynąca z tej opowieści nauka wielkokrotnie powtarza się w Piśmie Świętym i jest jedną z tych uniwersalnych nauk, jakimi powinniśmy kierować się w życiu.
Kain i Abel - dwaj bracia, potomkowie Adama i Ewy; Kain-rolnik, Abel-pasterz. Składają Bogu ofiary (btw, opis pierwszych rytuałów w Biblii), Kainłody rolne, Abel: pierworodne jagnię. Bóg wybiera ofiarę Abla, co u Kaina wywołuje poczucie odrzucenia i wyzwala napad agresji, skierowanej na własnego brata. Zagadką dla nas jest wybór Boga, ale chciałabym, abyśmy spojrzeli na to z innej strony.
Kain, jako potomek pierwszej pary ludzkiej nie znał śmierci, tym bardziej nie wiedział,czym jest zabójstwo. Kiedy zabił Abla, Bóg zapytał go, gdzie jest jego brat. Kain odparł,że nie jest stróżem swego brata. Główne przesłania, wypływające z opowieści o Kainie i Ablu są takie,że każde morderstwo jakiego się dopuścimy jest bratobójstwem oraz że każdy z nas jest stróżem swego brata (pacyfizm - wyzbycie się największych agresji, braterstwo ludzi). Bóg skazał Kaina na tułaczkę, wypędził go. Ten zaś bał się,ze teraz każdy, kogo spotka będzie mógł go zabić. Bóg dał Kainowi tajemnicze znamię, by nikt go nie skrzywdził.
Fundamentalną siłą największych światowych religii monoteistycznych jest miłosierny Bóg. Mógł przecież zesłać na Kaina śmierć, zamiast skazywać go jedynie na wygnanie, a na dodatek nadawać mu chroniące go znamię.
Wg komentarzy koranicznych, Bóg zesłał na ofiarę Abla ogień, który ją pochłonął. Odrzucenie ofiary Kaina nie musiało jednak rozbijać rodziny, miało być to przesłanie, swoista próba dla Kaina. Bóg zna myśli każdego człowieka, wiedział,ze serce Abla jest prawe.
Wg muzułmańskich komentatorów, Kain i Abel mieli siostrę, która była przeznaczona na żonę dla Abla, a którą Kain pożądał. To tym bardziej mogło popchnąć Kaina do popełnienia zbrodni. Ponieważ Kain nie umiał zabić, pojawił się Szatan, tak samo jak w Edenie. Podpowiedział mu jak zabić brata. Morderstwo to, oznaczało triumf Szatana, wprowadził uczucie smutku, bólu; wg komentarzu Koranu łzy Ewy to pierwsze łzy wylane przez ludzki nieprawy postępek; pierwsze matczyne łzy.
W 25 rozdziale Genesis Jakub i Ezaw kłócą się o majątek Izaaka. Rebeka "walkę narodów" czuła już w swym łonie. Oddanie przez Ezawa dziedzictwa za miskę soczewicy oznaczało jednak brak szacunku dla ojcowizny. Ezaw, który zdobył majątek przyjął swego podstępnego brata z radością i łzami. Jest to przykład braterstwa łagodniejszego niż braterstwo Kaina i Abla.
Wątek rywalizacji rodzeństwa przewija się w całej Genesis. Kolejny przykład to Józef i zazdrość jego braci o kolorową szatę, oznaczającą dziedzictwo; sprzedali brata w niewolę. W Egipcie, gdzie Józef służył radą dla faraona, zdobył potęgę i stanowisko - mógł zniszczyć braci, jednak pomógł im w czasie głodu.
Nawiązanie do historii o Kainie i Ablu możemy odnaleźć w czasach Jezusa. Judasz zdradził Go, a On przyjął na siebie śmierć bez sprzeciwu (jak Abel), wypowiadając słowa "przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią" (Kain również nie wiedział, co czynił, kolejne nawiazanie).
Znamię Kaina św. Augustyn łączy z ukrzyżowaniem. Uważał on Zydów za potomkow Kaina (tak jak Kain byli skazani na wędrówkę, byli odpowiedzialni za śmierć Jezusa/Abla/).
Wg rabinów, zanim Kain zabił Abla, nikt nie zginął - było więc to morderstwo przypadkowe. Czy takim samym usprawiedliwieniem kierował się Bóg, okazując bratobójcy niezmierne miłosierdzie? Kain wszakże błagał Boga o litość, mówił,że nie może znieść swej kary (hebrajskie słowo oznaczające 'kara' znaczy też 'nieprawosć'; nie mogę znieść swojej kary=nie mogę znieść swojej nieprawości, co mogło oznaczać u Kaina żal za popełniony czyn).
Egipt. 400 lat po Józefie, faraon zniewolił Żydów. Miriam, córka faraona, wyłowiła z rzeki Mojżesza, który jakiś czas potem otrzymał od Boga nauki i spisał pięcioksiąg. Wg naukowców Mojżesz z Egipty zabrał jednak także fragmenty tamtejszej religii. Pierwszyo konflikt i pierwsze morderstwo z Genesis są uderzająco podobe do zawartej w hieroglifach historii Ozyrysa i Setha, gdzie Seth zabił Ozyrysa, a głownym motorem ku temu była rywalizacja o miłość siostry.
Kolejne podobieństwo do konfliktu Kaina i Abla odnajdujemy 7000 lat p.n.e. w rewolucji neolitycznej, gdzie rozgorzała rywalizacja między rolnikami a pasterzami. Agresja uwalniała się po każdym stratowaniu pól rolników przez zwierząta pasterzy. Idylliczne miejsce (tak jak Eden) zostaje zburzone, po osiedleniu się człowieka powstają podwaliny cywilizacji. Już Sumerowie na glinianych tabliczkach spisywali relacje z rywalizacji rolników i pasterzy.
Zanim spisano księgę Genesis, pierwotnie przekazywano ją ustnie. Dzisiejsi naukowcy umiejscowiają Eden nad Zatoką Perską, która 7000 lat temu była zieloną doliną z bijącymi żródłami, a która mieściła się pomiędzy rzekami Eufrat, Tygrys, Gihon i Pishon.
Opowieść o Kainie i Ablu powstała w starożytnej Mezopotamii. Jest więc jakby odpowiednikiem triumfu ówczesnego pasterstwa nad rolnictwem.
Muzułmańska tradycja mowi,że Kain nie wiedział co zrobić ze zwłokami brata. Podpowiedź dotyczącą pochówku odnalazł podczas obserwacji poczynań kruka, który zadziobał jednego ze swych ptasich braci, a następnie wygrzebał dziobem dołek i przysypał zabitego piaskiem. U Kaina była to jednakże próba ukrycia czynu przed Bogem (tak samo jak to zrobili Adam i Ewa zrzucając winę na węża). Bóg karze go za brak odpowiedzialności za swe czyny. Stwórca mówi,że krew Abla skaziła ziemię Kaina. Słowo 'krew' w hebrajskim oryginale została użyta w liczbie mnogiej. Oznacza to,że zbrodnia Kaina jest potworniejsza, niż mogłoby się wydawać. Kain zniszczył świat, ponieważ nigdy nie narodzą się potomkowie Abla, stłamsił ich zycie, ponosi odpowiedzialność za całe pokolenia ludzkości, która miała wyjść od Abla.
Starożytne hebrajskie teksty mowią,ze Kain osiadł jak ludzie podczas rewolucji neolitycznej,ożenił się z siostrą, załozył miasto (podwaliny cywilizacji).
Kain i Abel są więc symbolem całej ludzkości.
Wyznawcy największych religii świata wyznają także naukę płynącą z opowieści o Kainie i Ablu, o pierwszej bratobójczej zbrodni, o zbrodni przeciwko ludzkości, naukę o dobru, jakie może przynieść międzyludzka, braterska miłość i pokój. Jednak zagubiono gdzieś tę naukę. Holocaust, antysemityzm, przerazający konflikt religijny na Bliskim Wschodzie ( o ironio! ), wydarzenia z 11 września, I i II wojna światowa i wszelkie wojny na świecie.
Aby powstał dialog w tym zderzeniu cywilizacji weźmy przykład z Abla. Oto moralna postawa, jakiej wymaga od nas Bóg. Przyjmijmy nastawioną na pokój, miłosierdzie i dobro postawę. Powróćmy do idyllicznego raju. Nie zapominajmy,że każda zbrodnia, każde popełnione morderstwo jest bratobójstwem. Biblia jak widać to nie tylko 'stek prehistorycznych bzdur', jak mają to w zwyczaju nazywać tutaj co niektórzy.
Kain i Abel - dwaj bracia, potomkowie Adama i Ewy; Kain-rolnik, Abel-pasterz. Składają Bogu ofiary (btw, opis pierwszych rytuałów w Biblii), Kainłody rolne, Abel: pierworodne jagnię. Bóg wybiera ofiarę Abla, co u Kaina wywołuje poczucie odrzucenia i wyzwala napad agresji, skierowanej na własnego brata. Zagadką dla nas jest wybór Boga, ale chciałabym, abyśmy spojrzeli na to z innej strony.
Kain, jako potomek pierwszej pary ludzkiej nie znał śmierci, tym bardziej nie wiedział,czym jest zabójstwo. Kiedy zabił Abla, Bóg zapytał go, gdzie jest jego brat. Kain odparł,że nie jest stróżem swego brata. Główne przesłania, wypływające z opowieści o Kainie i Ablu są takie,że każde morderstwo jakiego się dopuścimy jest bratobójstwem oraz że każdy z nas jest stróżem swego brata (pacyfizm - wyzbycie się największych agresji, braterstwo ludzi). Bóg skazał Kaina na tułaczkę, wypędził go. Ten zaś bał się,ze teraz każdy, kogo spotka będzie mógł go zabić. Bóg dał Kainowi tajemnicze znamię, by nikt go nie skrzywdził.
Fundamentalną siłą największych światowych religii monoteistycznych jest miłosierny Bóg. Mógł przecież zesłać na Kaina śmierć, zamiast skazywać go jedynie na wygnanie, a na dodatek nadawać mu chroniące go znamię.
Wg komentarzy koranicznych, Bóg zesłał na ofiarę Abla ogień, który ją pochłonął. Odrzucenie ofiary Kaina nie musiało jednak rozbijać rodziny, miało być to przesłanie, swoista próba dla Kaina. Bóg zna myśli każdego człowieka, wiedział,ze serce Abla jest prawe.
Wg muzułmańskich komentatorów, Kain i Abel mieli siostrę, która była przeznaczona na żonę dla Abla, a którą Kain pożądał. To tym bardziej mogło popchnąć Kaina do popełnienia zbrodni. Ponieważ Kain nie umiał zabić, pojawił się Szatan, tak samo jak w Edenie. Podpowiedział mu jak zabić brata. Morderstwo to, oznaczało triumf Szatana, wprowadził uczucie smutku, bólu; wg komentarzu Koranu łzy Ewy to pierwsze łzy wylane przez ludzki nieprawy postępek; pierwsze matczyne łzy.
W 25 rozdziale Genesis Jakub i Ezaw kłócą się o majątek Izaaka. Rebeka "walkę narodów" czuła już w swym łonie. Oddanie przez Ezawa dziedzictwa za miskę soczewicy oznaczało jednak brak szacunku dla ojcowizny. Ezaw, który zdobył majątek przyjął swego podstępnego brata z radością i łzami. Jest to przykład braterstwa łagodniejszego niż braterstwo Kaina i Abla.
Wątek rywalizacji rodzeństwa przewija się w całej Genesis. Kolejny przykład to Józef i zazdrość jego braci o kolorową szatę, oznaczającą dziedzictwo; sprzedali brata w niewolę. W Egipcie, gdzie Józef służył radą dla faraona, zdobył potęgę i stanowisko - mógł zniszczyć braci, jednak pomógł im w czasie głodu.
Nawiązanie do historii o Kainie i Ablu możemy odnaleźć w czasach Jezusa. Judasz zdradził Go, a On przyjął na siebie śmierć bez sprzeciwu (jak Abel), wypowiadając słowa "przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią" (Kain również nie wiedział, co czynił, kolejne nawiazanie).
Znamię Kaina św. Augustyn łączy z ukrzyżowaniem. Uważał on Zydów za potomkow Kaina (tak jak Kain byli skazani na wędrówkę, byli odpowiedzialni za śmierć Jezusa/Abla/).
Wg rabinów, zanim Kain zabił Abla, nikt nie zginął - było więc to morderstwo przypadkowe. Czy takim samym usprawiedliwieniem kierował się Bóg, okazując bratobójcy niezmierne miłosierdzie? Kain wszakże błagał Boga o litość, mówił,że nie może znieść swej kary (hebrajskie słowo oznaczające 'kara' znaczy też 'nieprawosć'; nie mogę znieść swojej kary=nie mogę znieść swojej nieprawości, co mogło oznaczać u Kaina żal za popełniony czyn).
Egipt. 400 lat po Józefie, faraon zniewolił Żydów. Miriam, córka faraona, wyłowiła z rzeki Mojżesza, który jakiś czas potem otrzymał od Boga nauki i spisał pięcioksiąg. Wg naukowców Mojżesz z Egipty zabrał jednak także fragmenty tamtejszej religii. Pierwszyo konflikt i pierwsze morderstwo z Genesis są uderzająco podobe do zawartej w hieroglifach historii Ozyrysa i Setha, gdzie Seth zabił Ozyrysa, a głownym motorem ku temu była rywalizacja o miłość siostry.
Kolejne podobieństwo do konfliktu Kaina i Abla odnajdujemy 7000 lat p.n.e. w rewolucji neolitycznej, gdzie rozgorzała rywalizacja między rolnikami a pasterzami. Agresja uwalniała się po każdym stratowaniu pól rolników przez zwierząta pasterzy. Idylliczne miejsce (tak jak Eden) zostaje zburzone, po osiedleniu się człowieka powstają podwaliny cywilizacji. Już Sumerowie na glinianych tabliczkach spisywali relacje z rywalizacji rolników i pasterzy.
Zanim spisano księgę Genesis, pierwotnie przekazywano ją ustnie. Dzisiejsi naukowcy umiejscowiają Eden nad Zatoką Perską, która 7000 lat temu była zieloną doliną z bijącymi żródłami, a która mieściła się pomiędzy rzekami Eufrat, Tygrys, Gihon i Pishon.
Opowieść o Kainie i Ablu powstała w starożytnej Mezopotamii. Jest więc jakby odpowiednikiem triumfu ówczesnego pasterstwa nad rolnictwem.
Muzułmańska tradycja mowi,że Kain nie wiedział co zrobić ze zwłokami brata. Podpowiedź dotyczącą pochówku odnalazł podczas obserwacji poczynań kruka, który zadziobał jednego ze swych ptasich braci, a następnie wygrzebał dziobem dołek i przysypał zabitego piaskiem. U Kaina była to jednakże próba ukrycia czynu przed Bogem (tak samo jak to zrobili Adam i Ewa zrzucając winę na węża). Bóg karze go za brak odpowiedzialności za swe czyny. Stwórca mówi,że krew Abla skaziła ziemię Kaina. Słowo 'krew' w hebrajskim oryginale została użyta w liczbie mnogiej. Oznacza to,że zbrodnia Kaina jest potworniejsza, niż mogłoby się wydawać. Kain zniszczył świat, ponieważ nigdy nie narodzą się potomkowie Abla, stłamsił ich zycie, ponosi odpowiedzialność za całe pokolenia ludzkości, która miała wyjść od Abla.
Starożytne hebrajskie teksty mowią,ze Kain osiadł jak ludzie podczas rewolucji neolitycznej,ożenił się z siostrą, załozył miasto (podwaliny cywilizacji).
Kain i Abel są więc symbolem całej ludzkości.
Wyznawcy największych religii świata wyznają także naukę płynącą z opowieści o Kainie i Ablu, o pierwszej bratobójczej zbrodni, o zbrodni przeciwko ludzkości, naukę o dobru, jakie może przynieść międzyludzka, braterska miłość i pokój. Jednak zagubiono gdzieś tę naukę. Holocaust, antysemityzm, przerazający konflikt religijny na Bliskim Wschodzie ( o ironio! ), wydarzenia z 11 września, I i II wojna światowa i wszelkie wojny na świecie.
Aby powstał dialog w tym zderzeniu cywilizacji weźmy przykład z Abla. Oto moralna postawa, jakiej wymaga od nas Bóg. Przyjmijmy nastawioną na pokój, miłosierdzie i dobro postawę. Powróćmy do idyllicznego raju. Nie zapominajmy,że każda zbrodnia, każde popełnione morderstwo jest bratobójstwem. Biblia jak widać to nie tylko 'stek prehistorycznych bzdur', jak mają to w zwyczaju nazywać tutaj co niektórzy.