Staszek91
Nowicjusz
- Dołączył
- 6 Luty 2011
- Posty
- 640
- Punkty reakcji
- 8
- Wiek
- 32
Witam mam pytania abc. I do tych nie umiem znaleźć poprawnej odpowiedzi. Jest to test jednokrotnego wyboru.
6. Różnica genetyczna między człowiekiem a szympansem wynosi:
a)5,3 %
b)15 %
c)1,2%
7. Za najważniejszy zysk z dwunożności można uważać
a)zmniejszenie ilości wykorzystywanej do lokomocji energii
b)powstanie monogamicznej rodziny
c)manipulację
9. Wczesne formy człowieka były:
a)wyłącznie mięsożerne
b)wyłącznie roślinożerne
c)padlinożerne
26. W ujęciu atrybutywnym kultura przysługuje:
a)jakiejś zbiorowości
b)człowiekowi jako istocie biologicznej
c)jakiemuś społeczeństwu
50. Dogodną przestrzenią glokalizacji jest
a)kultura globalna
b)kultura elitarna
c)kultura popularna
62. Kultura oralna
a)nie posiada form pamięci
b)organizuje swą pamięć przez techniki cyrograficzne
c)organizuje swą pamięć przez techniki mnemoniczne
63. Kultura oralna jest raczej
a)neutralna
b)konserwatywna
c)awangardowa
65. Wynalazek pisma datujemy na
a)okres paleolityczny
b)4 tysiąclecie p.n.e.
c)3 tysiąclecie p.n.e.
66. Alfabet fonetyczny i pismo kierowane od lewej do prawej aktywizuje
a)myślenie kontekstowe
b)prawą półkulę mózgu
c)lewą półkulę mózgu
67. Profanum
a)odnosi się do kultury fanów (pro - fanum)
b)wiąże się z profanacją
c)oznacza to, co świeckie
68. Obrzędy
a)najczęściej mają charakter indywidualny
b)charakteryzują wyłącznie społeczności pierwotne
c)to praktyki społeczne, które "odtwarzają" mit
69. Mit jest to
a)wyraz niższego stopnia świadomości
b)starożytna opowieść o bogach i bohaterach
c)jeden ze sposobów interpretacji rzeczywistości
71. Manizm to
a)odłam islamu
b)kult dusz zmarłych
c)jedna z herezji chrześcijańskich (od imienia jej twórcy, Manesa)
72. Myślenie magiczne ma charakter
a)logiczny
b)symboliczno-obrazowy
c)dyskursywny
74. Czas w ujęciu mitycznym ma strukturę
a)kłączową
b)cykliczną
c)linearną
75. Ryty przejścia są to
a)etapy transu szamańskiego
b)obrzędowe formy wchodzenia w kolejne etapy życia
c)płaskorzeźby naskalne wyryte w korytarzach jaskiń np. w Altamirze czy Lascaux
76. Natywizm to przekonanie, że
a)język jest człowiekowi wrodzony
b)języka można nauczyć np. małpy człekokształtne
c)język jest wyuczony
77. Etnowiedza jest to
a)światopogląd nieracjonalny
b)wiedza zdeterminowana językiem etnologii
c)wiedza zdeterminowana językiem
78. Twierdzenie B. Whorfa "Jeden język - jedna kultura" oznacza, że
a)język kształtuje kulturę
b)dialekty nie są językami
c)każda kultura ma swój język
79. Powstanie języka wiąże się z koncepcją/hipotezą
a)"opiekuństwa"
b)"kości i kamieni"
c)"Pożegnania z Afryką"
80. Z analizy anatomii aparatu głosowego człowieka i małpy winika, że
a)człowiek neandertalski z pewnością posługiwał się mową
b)niedostatki małpiej mowy wynikają, między innymi, z odmiennej od ludzkiej budowy krtani
c)są one (te narządy) podobne - dlatego małpy można nauczyć mówić
82. Nastawienie agonistyczne oznacza
a)skłonności samobójcze
b)dążenie do doprowadzenia danej jednostki do agonii
c)dążność do rywalizacji
83. Pismo powstało z inspiracji
a)ekonomicznych
b)potocznych (potrzeby życia codziennego)
c)literackich
86. "Odczarowanie" świata oznacza
a)rodzaj tabu obserwowanego wśród Trobriandczyków
b)jedną z praktyk magicznych kultywowanych w społeczeństwach pierwotnych
c)rozdzielenie sfery sacrum i profanum oraz sekularyzację świata
87. Katolicyzm obyczajowy to przykład
a)świadomego wykorzystania sfery symbolicznej katolicyzmu w sferze obyczajów
b)konwencjonalizacji obrzędowości katolickiej
c)wykorzystania do codziennej praktyki życiowej ludzi społecznej nauki kościoła
88. Na religię składają się
a)instytucja kościoła i wierni
b)dogmaty i wierzenia
c)instytucje, dogmaty, kult
89. Animizm to
a)wiara w uduchowienie całej przyrody
b)jedna z postaci politeizmu
c)jedna z postaci monoteizmu
90. Strukturowanie przestrzeni życiowej może się objawiać w
a)działaniach dezorientujących
b)przyjęciu cyklicznej koncepcji czasu
c)magicznej funkcji progu
91. Kosmizacja terytorium oznacza
a)konsekrację danego miejsca będącą powtórzeniem kosmogonii (czyli stworzenia świata)
b)rodzaj wiary w UFO, szczególnie rozpowszechnionej w Wielkiej Brytanii
c)rozszerzenie terytorium zajmowanego przez daną społeczność
94. Język ma charakter
a)naturalny
b)znakowy
c)dźwiękonaśladowczy
95. Kryzys metanarracji opisuje zjawisko
a)nieufności wobec wielkich systemów wyjaśniania rzeczywistości (w rodzaju religii czy ideologii)
b)upadku autorytetów
c)zaniku wielkich form artystycznych (np. epos) na rzecz form małych (np. piosenka)
96. Galaktyką Gutenberga nazywamy:
a)cywilizacyjną formację będącą dalekosiężnym skutkiem wynalazku i rozpowszechniania się druku w Europie od XV wieku
b)zespół tekstów wykonanych technikami typograficznymi
c)jedną z galaktyk niedawno odkrytych przez pracujący w obserwatorium w Chile zespół polskich astronomów
97. Kultura oralna wartością czyni:
a)dojrzałość płciową
[1]b)starość
c)młodość
98. Współczesnym reliktem kultury oralnej jest:
a)rap.
b)excel,
c)clubbing,
101. Pismo topograficzne oznacza:
a)pismo uzyskane dzięki technikom cyfryzacji
b)pismo uzyskane dzięki technikom typografii
c)pismo używane w mapach topograficznych
102. Kulty Cargo wiążą się z:
a)plemieniem Cargo, żyjącym na jednej z wysp Południowego Pacyfiku
b)magiczną władzą pisma
c)kultem dóbr konsumpcyjnych (konsumpcjonizmem)
103. Mit:
a)pokazuje to, co religijne, jako historyczne
b)pokazuje to, co kulturowe, jako naturalne
c)pokazuje to, co naturalne, jako kulturowe
104. Nomizacja jest to:
a)procedura uporządkowania przez internalizację prawa (od gr. "nomos" - prawo)
b)unormowanie budowy anatomicznej typów rasowych (od gr. "nomos" - prawo)
c)procedura nazywania (od. łac. słowa "nomen" - imię), np. chrzest
105. Alienacyjna moc religii zasadza się na:
a)jej zdolności do "produkcji" mistyków i innych osób "nieprzystosowanych"
b)jej tendencji do alienowania, wyobcowania osób głęboko wierzących ze społeczeństwa
c)jej zdolności do naturalizacji porządków instytucjonalnych
106. Archetyp jest to:
a)rodzaj archaicznego zapisu
b)schemat prekonceptualny, praobraz
c)prototyp
107. Wegetarianizm, jak składnik New Age'u, jest pochodną:
a)politeizmu
]b)panteizmu
c)monoteizmu
108. Inspiracją dla współczesnego odrodzenia duchowości jest:
a)judaizm pospołu z islamem
b)kulty bogów "jasnego nieba" (jak np. Zeus lub Perkunas)
c)animizm i różnorodne kulty Matki Ziemi
109. Marginalizacja, jako etap rytu przejścia, oznacza:
a)że etap ten w procesie inicjacyjnym nie jest zbyt istotny, ma marginalne znaczenie
b)przebywanie inicjowanego niejako "pomiędzy" dotychczasowym a nowym sposobem życia i uczestniczenia w kulturze
c)odsunięcie inicjowanego na margines społeczności, w której dotychczas żył
110. Wierzenia i praktyki szamanistyczne odwołują się do:
a)animizmu
b)kultów solarnych
c)voodoo
111. Określenie "glottogeneza" oznacza:
a)proces formowania się narodu
b)proces formowania się języka
c)proces biologicznego formowania się człowieka
112. Powiedzenie, że "stereotypy mieszkają w języku" odnosi się do
a)faktu, że język jest naturalnym podłożem etnocentryzmów
b)faktu, że oralność korzysta ze stylu formularnego
c)faktu, że język jest zbiorem stereotypów
113. Spontaniczna mowa charakteryzuje:
a)człowieka
b)zwierzęta społeczne
c)wszystkie naczelne
114. Determinizm technologiczny to koncepcja istotna przy rozważaniu:
a)dystrybucji nowych ruchów religijnych
b)języka jako zjawiska kulturowego
c)kultury materialnej
115. Tendencja imperialna pisma oznacza
a)że wynaleźli je kapłani
b)że powstało w okresie dominacji kolonialnej
c)że służy ono aparatowi władzy administracyjno-ekonomicznej
116. Spośród pisarzy polskiech antropologiem można nazwać
a)Janusza L. Wiśniewskiego (Samotność w sieci)
b)Ryszarda Kapuścińskiego (Heban)
c)Czesława Miłosza (To)
117. Kipu to przykład
a)pisma używanego w celach administracyjno-ekonomicznych
b)formy homo żyjącej na indonezyjskiej wyspie Flores
c)skazy reprezentacji
120. Pojęcie kultury jako bazy danych odwołuje się do
a)kultury oralnej
b)kultury piśmiennej
c)kultury wtórnie oralnej
121. Koncepcja kryzysu męskości przypisuje współczesnym mężczyznom cechę
a)falliczności
b)omnipotencji
c)impotencji
122. Na zajęciach analizowaliśmy fragmenty filmu
a)Romper Stomper
b)300
c)Pożegnanie z Afryką
123. Znakiem wykształcenia się religii jest
a)symbolika solarna
b)krzyż
c)podwójny pochówek
124. Wierszyk "Murzynek Bambo w Afryce mieszka" itd, to przykład praktyki
a)multikulturalizmu
b)rasistowskiej
c)politycznej poprawności
6. Różnica genetyczna między człowiekiem a szympansem wynosi:
a)5,3 %
b)15 %
c)1,2%
7. Za najważniejszy zysk z dwunożności można uważać
a)zmniejszenie ilości wykorzystywanej do lokomocji energii
b)powstanie monogamicznej rodziny
c)manipulację
9. Wczesne formy człowieka były:
a)wyłącznie mięsożerne
b)wyłącznie roślinożerne
c)padlinożerne
26. W ujęciu atrybutywnym kultura przysługuje:
a)jakiejś zbiorowości
b)człowiekowi jako istocie biologicznej
c)jakiemuś społeczeństwu
50. Dogodną przestrzenią glokalizacji jest
a)kultura globalna
b)kultura elitarna
c)kultura popularna
62. Kultura oralna
a)nie posiada form pamięci
b)organizuje swą pamięć przez techniki cyrograficzne
c)organizuje swą pamięć przez techniki mnemoniczne
63. Kultura oralna jest raczej
a)neutralna
b)konserwatywna
c)awangardowa
65. Wynalazek pisma datujemy na
a)okres paleolityczny
b)4 tysiąclecie p.n.e.
c)3 tysiąclecie p.n.e.
66. Alfabet fonetyczny i pismo kierowane od lewej do prawej aktywizuje
a)myślenie kontekstowe
b)prawą półkulę mózgu
c)lewą półkulę mózgu
67. Profanum
a)odnosi się do kultury fanów (pro - fanum)
b)wiąże się z profanacją
c)oznacza to, co świeckie
68. Obrzędy
a)najczęściej mają charakter indywidualny
b)charakteryzują wyłącznie społeczności pierwotne
c)to praktyki społeczne, które "odtwarzają" mit
69. Mit jest to
a)wyraz niższego stopnia świadomości
b)starożytna opowieść o bogach i bohaterach
c)jeden ze sposobów interpretacji rzeczywistości
71. Manizm to
a)odłam islamu
b)kult dusz zmarłych
c)jedna z herezji chrześcijańskich (od imienia jej twórcy, Manesa)
72. Myślenie magiczne ma charakter
a)logiczny
b)symboliczno-obrazowy
c)dyskursywny
74. Czas w ujęciu mitycznym ma strukturę
a)kłączową
b)cykliczną
c)linearną
75. Ryty przejścia są to
a)etapy transu szamańskiego
b)obrzędowe formy wchodzenia w kolejne etapy życia
c)płaskorzeźby naskalne wyryte w korytarzach jaskiń np. w Altamirze czy Lascaux
76. Natywizm to przekonanie, że
a)język jest człowiekowi wrodzony
b)języka można nauczyć np. małpy człekokształtne
c)język jest wyuczony
77. Etnowiedza jest to
a)światopogląd nieracjonalny
b)wiedza zdeterminowana językiem etnologii
c)wiedza zdeterminowana językiem
78. Twierdzenie B. Whorfa "Jeden język - jedna kultura" oznacza, że
a)język kształtuje kulturę
b)dialekty nie są językami
c)każda kultura ma swój język
79. Powstanie języka wiąże się z koncepcją/hipotezą
a)"opiekuństwa"
b)"kości i kamieni"
c)"Pożegnania z Afryką"
80. Z analizy anatomii aparatu głosowego człowieka i małpy winika, że
a)człowiek neandertalski z pewnością posługiwał się mową
b)niedostatki małpiej mowy wynikają, między innymi, z odmiennej od ludzkiej budowy krtani
c)są one (te narządy) podobne - dlatego małpy można nauczyć mówić
82. Nastawienie agonistyczne oznacza
a)skłonności samobójcze
b)dążenie do doprowadzenia danej jednostki do agonii
c)dążność do rywalizacji
83. Pismo powstało z inspiracji
a)ekonomicznych
b)potocznych (potrzeby życia codziennego)
c)literackich
86. "Odczarowanie" świata oznacza
a)rodzaj tabu obserwowanego wśród Trobriandczyków
b)jedną z praktyk magicznych kultywowanych w społeczeństwach pierwotnych
c)rozdzielenie sfery sacrum i profanum oraz sekularyzację świata
87. Katolicyzm obyczajowy to przykład
a)świadomego wykorzystania sfery symbolicznej katolicyzmu w sferze obyczajów
b)konwencjonalizacji obrzędowości katolickiej
c)wykorzystania do codziennej praktyki życiowej ludzi społecznej nauki kościoła
88. Na religię składają się
a)instytucja kościoła i wierni
b)dogmaty i wierzenia
c)instytucje, dogmaty, kult
89. Animizm to
a)wiara w uduchowienie całej przyrody
b)jedna z postaci politeizmu
c)jedna z postaci monoteizmu
90. Strukturowanie przestrzeni życiowej może się objawiać w
a)działaniach dezorientujących
b)przyjęciu cyklicznej koncepcji czasu
c)magicznej funkcji progu
91. Kosmizacja terytorium oznacza
a)konsekrację danego miejsca będącą powtórzeniem kosmogonii (czyli stworzenia świata)
b)rodzaj wiary w UFO, szczególnie rozpowszechnionej w Wielkiej Brytanii
c)rozszerzenie terytorium zajmowanego przez daną społeczność
94. Język ma charakter
a)naturalny
b)znakowy
c)dźwiękonaśladowczy
95. Kryzys metanarracji opisuje zjawisko
a)nieufności wobec wielkich systemów wyjaśniania rzeczywistości (w rodzaju religii czy ideologii)
b)upadku autorytetów
c)zaniku wielkich form artystycznych (np. epos) na rzecz form małych (np. piosenka)
96. Galaktyką Gutenberga nazywamy:
a)cywilizacyjną formację będącą dalekosiężnym skutkiem wynalazku i rozpowszechniania się druku w Europie od XV wieku
b)zespół tekstów wykonanych technikami typograficznymi
c)jedną z galaktyk niedawno odkrytych przez pracujący w obserwatorium w Chile zespół polskich astronomów
97. Kultura oralna wartością czyni:
a)dojrzałość płciową
[1]b)starość
c)młodość
98. Współczesnym reliktem kultury oralnej jest:
a)rap.
b)excel,
c)clubbing,
101. Pismo topograficzne oznacza:
a)pismo uzyskane dzięki technikom cyfryzacji
b)pismo uzyskane dzięki technikom typografii
c)pismo używane w mapach topograficznych
102. Kulty Cargo wiążą się z:
a)plemieniem Cargo, żyjącym na jednej z wysp Południowego Pacyfiku
b)magiczną władzą pisma
c)kultem dóbr konsumpcyjnych (konsumpcjonizmem)
103. Mit:
a)pokazuje to, co religijne, jako historyczne
b)pokazuje to, co kulturowe, jako naturalne
c)pokazuje to, co naturalne, jako kulturowe
104. Nomizacja jest to:
a)procedura uporządkowania przez internalizację prawa (od gr. "nomos" - prawo)
b)unormowanie budowy anatomicznej typów rasowych (od gr. "nomos" - prawo)
c)procedura nazywania (od. łac. słowa "nomen" - imię), np. chrzest
105. Alienacyjna moc religii zasadza się na:
a)jej zdolności do "produkcji" mistyków i innych osób "nieprzystosowanych"
b)jej tendencji do alienowania, wyobcowania osób głęboko wierzących ze społeczeństwa
c)jej zdolności do naturalizacji porządków instytucjonalnych
106. Archetyp jest to:
a)rodzaj archaicznego zapisu
b)schemat prekonceptualny, praobraz
c)prototyp
107. Wegetarianizm, jak składnik New Age'u, jest pochodną:
a)politeizmu
]b)panteizmu
c)monoteizmu
108. Inspiracją dla współczesnego odrodzenia duchowości jest:
a)judaizm pospołu z islamem
b)kulty bogów "jasnego nieba" (jak np. Zeus lub Perkunas)
c)animizm i różnorodne kulty Matki Ziemi
109. Marginalizacja, jako etap rytu przejścia, oznacza:
a)że etap ten w procesie inicjacyjnym nie jest zbyt istotny, ma marginalne znaczenie
b)przebywanie inicjowanego niejako "pomiędzy" dotychczasowym a nowym sposobem życia i uczestniczenia w kulturze
c)odsunięcie inicjowanego na margines społeczności, w której dotychczas żył
110. Wierzenia i praktyki szamanistyczne odwołują się do:
a)animizmu
b)kultów solarnych
c)voodoo
111. Określenie "glottogeneza" oznacza:
a)proces formowania się narodu
b)proces formowania się języka
c)proces biologicznego formowania się człowieka
112. Powiedzenie, że "stereotypy mieszkają w języku" odnosi się do
a)faktu, że język jest naturalnym podłożem etnocentryzmów
b)faktu, że oralność korzysta ze stylu formularnego
c)faktu, że język jest zbiorem stereotypów
113. Spontaniczna mowa charakteryzuje:
a)człowieka
b)zwierzęta społeczne
c)wszystkie naczelne
114. Determinizm technologiczny to koncepcja istotna przy rozważaniu:
a)dystrybucji nowych ruchów religijnych
b)języka jako zjawiska kulturowego
c)kultury materialnej
115. Tendencja imperialna pisma oznacza
a)że wynaleźli je kapłani
b)że powstało w okresie dominacji kolonialnej
c)że służy ono aparatowi władzy administracyjno-ekonomicznej
116. Spośród pisarzy polskiech antropologiem można nazwać
a)Janusza L. Wiśniewskiego (Samotność w sieci)
b)Ryszarda Kapuścińskiego (Heban)
c)Czesława Miłosza (To)
117. Kipu to przykład
a)pisma używanego w celach administracyjno-ekonomicznych
b)formy homo żyjącej na indonezyjskiej wyspie Flores
c)skazy reprezentacji
120. Pojęcie kultury jako bazy danych odwołuje się do
a)kultury oralnej
b)kultury piśmiennej
c)kultury wtórnie oralnej
121. Koncepcja kryzysu męskości przypisuje współczesnym mężczyznom cechę
a)falliczności
b)omnipotencji
c)impotencji
122. Na zajęciach analizowaliśmy fragmenty filmu
a)Romper Stomper
b)300
c)Pożegnanie z Afryką
123. Znakiem wykształcenia się religii jest
a)symbolika solarna
b)krzyż
c)podwójny pochówek
124. Wierszyk "Murzynek Bambo w Afryce mieszka" itd, to przykład praktyki
a)multikulturalizmu
b)rasistowskiej
c)politycznej poprawności