Najczęściej rysy powstają od wycieraczek. Ich jakości. Gdy guma spadnie to metalowy uchwyt trze o szybę. Trzeba patrzeć w wycieraczkach na spsób mocowania zbieraków (gum) oraz na sztywność (twardość a profesjonalnie mówiąc gęstość) gumy! Im miękksza tym wycieraczka cichsza ale... gorsza! Jeśli owa guma jest cienka i miękka to wycieraczka podczas pracy ugina ją do takiego stopnia że w przypadku słabych zaczepów gumki - ześlizguje się ona o kilka mm i wtedy po szybie jedzie Ci uchwyt (łapak). Gdy wycieraczka się zatrzyma - guma wraca do poprzedniego ułożenia i nic nie widać. Jakość materiału robi swoje dlatego najtańsze wycieraczki są po 5,6,7zł sztuka a np. Bosch kosztuje i 2 dychy za sztukę. Rysy powstają też po niewłąściwym myciu szyb na sucho! Dziwnie to brzmi ale taka jest prawda!
Najczęściej używamy spryskiwacza ręcznego i jakiejś szmaty! Mało ludzi wie że najpierw ma zmyć piach i kurz bezdotykowo wodą tak by po użyciu ścierki nie szorować piachem szyby! Niby tego nie widać na oko ale po 2,3 latach pod słońce widzisz siatkę!
Wszyscy tak robią! Sucha, brudna szyba = spryskać i od razu trzeć!
Porównajmy to do mycia np. naczyć! Czy zaschnięte naczynia od razu druciakiem szorujesz czy najpierw np. sobie namoczysz w gorącej wodzie by wszystko ładnie puściło???
Tak samo jest z szybą! Kurz, tłuszcz z liści drzew, opary spali i masa masa innych śmieci eterowych ...
Namocz ciepłą wodą (spłukaj kilka razy z butelki) i dopiero szoruj.
Rysy i rózne odpryski mogą być też od kamyków spod kół. Zasada mówi jedno! Zachowaj odstęp od poprzedzającego auta a kamykiem rzadziej zarobisz!
Kiedyś - dawno temu obowiązkowe w polsce były chlapacze na nadkolach w każdym aucie. Dzisiaj jest samowola... i ja jestem jej przeciwnikiem!
Moim zdaniem przepis ten powinien nadal istnieć bo efekty widać np. w czasie deszczu. Auta strasznie chlapią do tyłu... Czasami tak że ciężko za nim jechać.
No ale takie czasy...
No i jeszcze jedno! Szyba to nie szyba!
W dzisiejszych szybach nowoczesnych szkła tyle co kot napłakał więc nie porównujmy np. szyby w oknie w domu z szybą samochodową!
Dzisiejsze szyby to praktycznie plastik który na zarysowania reaguje inaczej jak szkło!
Szyba auta to nic innego jak mieszalnictwo sklejek folii, pseudoszkła i plastiku.