Rafael Santi, znany również jako Rafael Sanzio. Żył krótko (ur. 6 kwietnia 1483 w Urbino, zm. 6 kwietnia 1520 w Rzymie). Działał w najważniejszych ośrodkach kultury renesansu, nadworach w Urbino, Florencji, Rzymie za pontyfikatu Juliusza II i Leona X. W tym samym czasie co Leonardo, Michał Anioł i Bramante poszukiwał ideału piękna, tworzył arcydzieła, przez długie lata uznawane za najwyższe osiągnięcia sztuki. Był genialnym artystą - jeszcze za życia określanym jako "boski" - uważnym, pełnym młodzieńczego zapału, ale także interesującym człowiekiem, wytwornym i przystojnym, zdolnym do głębokich wzruszeń. Jego obrazy są wyrazem racjonalizmu, uwielbienia natury i chęci ukazania absolutnej doskonałości.
1.Czasy, gdy Rafael przebywał we Florencji. (Potrzebne Ci opisy tych okresów?)
a) Piękna ogrodniczka.
Pokaż załącznik: 16167
-W obrazie namalowanym w 1507 r Rafael osiągnął najwyższe mistrzostwo w przedstawieniu Madonny z Dzieciątkiem. Dokonał syntezy malarskich dokonań Leonarda da Vinci oraz modelunku w duchu Michała Anioła. Dzieło znajduje się obecnie w zbiorach Luwru.
- Podobnie jak w innych Madonnach Rafaela pejzaż ukazany w tle został namalowany z dbałością o szczegóły i poszanowaniem zasad perspektywy. Wyraźniezarysowane dachy i dzwonnice przywodzą na myśl mistrzów flamandzkich. Inaczej niż u Leonarda, którego pejzaże sięgają w głąb kompozycji, u Rafaela natura spoczywa nieruchomo w swej doskonałości.
- Postać Dzieciątka dowodzi mistrzostwa Rafaela w modelowaniu ludzkich sylwetek. Mały Jezus, nawiązujący do postaci pędzla Michała Anioła, w naturalny sposób opiera się o matkę, tworząc tym samym układ tradycyjnie wpisany w figurę trójkąta. Spojrzenie skierowane na Madonnę podkreśla naturalność sceny.
-Madonna - centralna postać kompozycji, zwrócona jest w lewą stronę i lekko pochylona do przodu. Rafael zastosował układ kompozycyjny typowy dla Leonarda, ale jednocześnie w nowatorski sposób wymodelował twarz i ciało Marii, stosując wyraźny, ciągły kontur. Jej niezwykła naturalność i piękno postaci tłumaczą ogólnie przyjęty tytuł obrazu.
b) Złożenie do grobu.
Pokaż załącznik: 16169
Interpretację masz tutaj
KLIK
2.Czasy Juliusza II
a)Szkoła Ateńska (Jeśli chcesz mogę Ci pozaznaczać kto kim jest na obrazie).
Pokaż załącznik: 16170
"Szkołę Ateńską" (Stanza della Segnatura) uznaje się powszechnie za arcydzieło Rafaela. Dokładnie przemyślana, harmonijna kompozycja stanowi metaforę racjonalnego porządku grackiej filozofii.
-Pod postacią zamyślonego Heraklita Rafael przedstawił Michała Anioła naśladując styl artysty, któr w tym samym czasie rozpoczynał prace nad dekoracją sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej.
- W grupie (na samym dole w prawym rogu) można dostrzec Euklidesa, dokonującego pomiarów cyrklem, za nim Zoroastra z globusem nieba i Ptolemeusza z globusem Ziemi. Przedostatnią postacią w prawym krańcu fresku jest sam Rafael.
-W centrum kompozycji znaleźli się czołowi antyczni filozofowie graccy, Platon i Arystoteles. Pierwszemu z nich Rafael nadał rysy Leonarda da Vinci, który wskazuje palcem na niebo - miejsce transcendentnego bytu, w drugiej zaś dłoni dzierży księgę - Timajos. Arystoteles natomiast kieruje dłoń ku ziemi, wskazując immantną przynależność Idei do świata rzeczywistości, a w drugiej ręce trzyma tom Etyki.
- Postacie antycznych filozofów umieszczone zostały na tle obszernej budowli zwieńczonej potężnymi sklepieniami beczkowymi, nawiązującymi do architektury rzymskiej i dzieł Bramantego.
Możesz zinterpretować jeszcze:
b) Parnas
c) Madonna Sykstyńska
3. Czasy Leona X
a) Pożar Borgo (nie znalazłam na necie całego obrazu, zaledwie części)
b) Cudowny połów ryb
Pokaż załącznik: 16174
c) Madonna della Rosa ( nie znalazłam w ogóle)
d) Przemienienie Pańskie
Pokaż załącznik: 16175
Wybierz, który z tych obrazów Ci opisać, bo o nich akurat coś nieco wiem, chyba, że wystarczy Ci to co masz.
Tutaj masz jeszcze kilka przydatnych linków.
1 2 3 4
W 1. masz troszkę napisane o freskach Rafaela.
Mam nadzieję, iż pomogłam Ci troszkę.