Stolica Polskiego Rapu

Stolica

  • Katowice

    Votes: 6 33,3%
  • Warszawa

    Votes: 6 33,3%
  • Kielce

    Votes: 2 11,1%
  • Wielkopolska

    Votes: 2 11,1%
  • inne

    Votes: 2 11,1%

  • Total voters
    18

Sweet girl

Tykajacy wulkan - nie wiaodmo kiedy wybuchnie ;)
Dołączył
22 Kwiecień 2006
Posty
1 628
Punkty reakcji
0
Ciekawa jestem waszego zdania na ten temat...
Jak Wam się wydaje, co jest stolica polskiego rapu ??
Wszystko zaczęło się na Śląsku i w WWA, a potem kolejne miasta...
Ja za stolice uznałabym Katowice...
A wy ??
A może macie inne propozycje ??
 

Sweet girl

Tykajacy wulkan - nie wiaodmo kiedy wybuchnie ;)
Dołączył
22 Kwiecień 2006
Posty
1 628
Punkty reakcji
0
nie no stolica jakaś musi byc :)
ja się waham międyz Kaca a Kielce, ogolnie rzecz biorąc śląsk
 

Santos

Nowicjusz
Dołączył
2 Luty 2006
Posty
731
Punkty reakcji
1
Miasto
z osiedla
eh niechce się kłucić ale temat troche dziwny ...

Ha eS Te
śląski styl rzadzi ;-)
 

MonsterOfCock

Nowicjusz
Dołączył
23 Luty 2006
Posty
345
Punkty reakcji
0
Wiek
37
Dla mnie bezsensu jest stwierdzenie "Stolica Rapu", nie ważne gdzie jest robiona muzyka, ważne jak.
 

Sweet girl

Tykajacy wulkan - nie wiaodmo kiedy wybuchnie ;)
Dołączył
22 Kwiecień 2006
Posty
1 628
Punkty reakcji
0
Tak liczy sie jak nie gdzie, ale ciekawi mnie bardzo ktora scena polskiego rpau budzi wasz najwiekszy szacunek... moze ten kontekst pytania bedize bardziej jasny ?? :p
 

anaaa

Nowicjusz
Dołączył
14 Lipiec 2011
Posty
30
Punkty reakcji
0
Co za debilizm... :cenzura: podziały!
Południe polski, WWA, czy Poznań. Każde z tych miejsc ma wielu za***istych raperów reprezentujących odmienne style. Nie da się mówić kto jest lepszy.
Fokus, Eldo czy WSRH etc. Każdy się sprawdza w rapie na swój sposób i nie rozumiem ludzi, którzy się tak ograniczają.
Piona.
 

S.B.

Nowicjusz
Dołączył
26 Sierpień 2011
Posty
22
Punkty reakcji
3
Tym, czym jest Nowy Jork dla hip hopu w USA, tym dla rodzimego hip hopu są Kielce. To nie ulega wątpliwości. Pierwszą płytą hiphopową w Polsce była i jest płyta zespołu Wzgórze Ya-Pa 3 pod tym samym tytułem nagrana i wydana w 1995 roku. Parę miesięcy później w tym samym roku nagrał płytę Liroy pt. "Albóóm" - również raper z Kielc. Wszystko zaczęło się w Kielcach - nigdzie indziej i pod tym kątem można powiedzieć, że Kielce są stolicą polskiego rapu.

Muzyka hip-hopowa w Polsce na szerszą skalę pojawiła się w latach 90. XX wieku, z kilkuletnim w stosunku do zachodniej Europy opóźnieniem (choć w latach 80. pojedyncze utwory rapowe, z udziałem samplera tworzyli Deuter, Kult, czy Dezerter). Na początku lat 90. pojawił się zespół Salem z płytą Skate, następnie zespół Bad Master C. Jednak pierwszą bardziej znaną produkcją okazała się wydana w 1995 płyta Wzgórza Ya-Pa-3.

Niedługo potem zaczął się prawdziwy boom wraz z pojawieniem się płyty Alboom Liroya z Kielc, okrzykniętego twórcą polskiej odmiany gangsta rapu. Mimo że płyta ta osiągnęła półmilionowy nakład, duże zachodnie koncerny w Polsce nie chciały inwestować w raperów. Wkrótce z własną płytą zadebiutował Kaliber 44 z Katowic. Płytę w nakładzie 50 tys. egz. wydała S.P. Records - mała wytwórnia, znana z płyt Kultu i Kazika, który ze swoim zespołem już w 1989 roku nagrał hiphopowy utwór "45-89", a w latach 90. Spalam się, Spalaj się! i Oddalenie - pierwsze polskie płyty rapowe. SP Records wydało również składankę, gdzie obok Kalibra i Wzgórza debiutowały młode zespoły m.in. Trials X i 1kHz z Warszawy, czy SA Prize z Częstochowy.

Polscy raperzy wcześnie dopatrzyli się podobieństwa między gettami miast amerykańskich, a polskimi blokami i blokowiskami, z którymi hip-hop na stałe się zidentyfikował. Na scenie warszawskiej zaistniały zespoły takie jak Molesta, Warszafski Deszcz (dawniej 1kHz, Trzyha), ZIP Skład, wkrótce po nich OMP, Mor W.A., Płomień 81, RHX oraz bardzo aktywny od samego początku organizator i producent DJ 600 V. W Poznaniu i całej Polsce popularność zyskał Slums Attack i jego lider Peja, którego album Na legalu? dostarczył kilku hitów i okazał się dużym sukcesem, co przełożyło się również na ilość sprzedanych płyt. Z Poznania wywodzą się też min. Nagły Atak Spawacza, Gural, Owal, 52 Dębiec, Mezo.

Oprócz przeważającego w kraju "ulicznego" nurtu hip-hopu, pojawiły się i inne odmiany gatunku. Na Śląsku rozbłysnęła gwiazda zespołu Kaliber 44, którego pierwsza płyta, Księga Tajemnicza. Prolog, reprezentuje gatunek nazwany hardcore-psycho rapem z uwagi na mocne brzmienie i teksty o psychodelicznym wydźwięku. Jego twórca, Magik po odejściu z Kalibra aż do samobójczej śmierci z końcem roku 2000 robił rap z Rahimem i Fokusem w zespole Paktofonika, którego styl odbiegał znacznie od produkcji Kalibra. Album Kinematografia Paktofoniki uważany jest za kluczowy dla ewolucji polskiej sceny. Fokus i Rahim kontynują w składzie Pokahontaz.

Część sceny odbiegającą od wizerunku "raperów z ulicy" dziennikarze darzą większą sympatią i określają mianem "inteligentnego hip-hopu". Zaliczani do niego są wykonawcy tacy jak Paktofonika, Abradab, Eldo z zespołem Grammatik, Fisz, Łona, czy O.S.T.R. (który jest jednak na swój sposób "hardkorowcem"). Niektórzy z tych artystów, jak i Kanał Audytywny, reprezentują ewolucję hip-hopu w kierunku form bardziej abstrakcyjnych. Oprócz zespołów, które zdobyły szerszą popularność, a co za tym idzie osiągnęły sukces finansowy, istnieje też ogromny tzw. underground (podziemie) – zespoły tworzące dla własnej satysfakcji, szukające wytwórni, czy też same z różnym skutkiem zajmujące się produkcją i dystrybucją i znane zazwyczaj tylko zainteresowanym. Przykładem zespołu z wieloletnim stażem, który nigdy nie wydał "legalnej" płyty jest warszawska Sfera. Wśród stosunkowo nielicznych w polskim hip-hopie kobiet wymienić należy weteranki Aśkę Tyszkiewicz - raperkę, wokalistkę i działaczkę ze Szczecina, oraz warszawski zespół Paresłów.

W 2001 pojawiły się pierwsze filmy dokumentalne o polskim hip-hopie. Film Blokersi Sylwestra Latkowskiego, który wywołał sporo kontrowersji, zainteresował hip-hopem publikę spoza hiphopowego środowiska. Również Men In Black - podziemny film o graffiti, oraz książka Andrzeja Budy Historia kultury hip-hop w Polsce 1977-2002. Kolportowane były drukowane magazyny zajmujące się obszernie tematyką hip-hopu, wśród nich Ślizg, Klan, Magazyn Hip-Hop.pl, Magazyn Hip Hop.

Lata 2001-2004 to czas rywalizacji raperów. Na wolno pojedynkowali się Tede i Eldo, oraz ich ekipy - Gib Gibon Skład i Obrońcy Tytułu. Za pośrednictwem prasy walczyli poznaniacy - Peja i Gural. Studyjny pojedynek odbyli też Mes z Warszawy i poznaniak Mezo, poróżnieni o pseudonim. Lata 2004-2005 to kolejny "beef" - tym razem pomiędzy Pihem i Dużym Pe. W 2006 głośno zaczęło się mówić o beefie pomiędzy Tede (i jego wytwórnią Wielkie Joł) a składem Płomień 81 (Onar i Pezet). Zaistniała sytuacja zrodziła się po zdissowaniu Tedego przez Onara w ostatniej zwrotce utworu "Co jest?". Tede odpowiedział kawałkiem "Zamknij pysk". Następnie w ciągu paru dni pojawiły się kolejne kawałki z tej wojny - Płomień 81 "Kiedy powiem na osiedlu" i ze strony Tede "68".

W Polsce rozpoczęła się także postępująca komercjalizacja hip-hopu - obecność w mediach i stacjach radiowych tzw. "hiphopolo" (np. zespół Jeden Osiem L) i paradoksalnie coraz mniejsze nakłady płyt, spowodowane wyparciem tradycyjnych kompaktów przez format mp3. Komercjalizacji nie ulegają jednak pozostałe elementy hip-hopu. Od roku 2005 media powoli odwracają się od hip-hopu. W radiu nadaje się coraz mniej polskiego rapu. Poznikały niektóre magazyny i strony internetowe, a wśród nawet czołowych wykonawców zauważyć można powrót do "nielegali" i darmowych lub płatnych ofert internetowych. Przyszłość pokaże czy jest to trwała redukcja popularności hip-hopowej muzyki, czy też cykliczna koniunktura.
 

hh12268

Nowicjusz
Dołączył
18 Sierpień 2011
Posty
10
Punkty reakcji
1
Wiek
27
Miasto
Nowa Sól
Czemu twierdzicie że bez sensu? Niby o gustach się nie rozmawia, no ale nie można od razu krytykować czyjegoś pomysłu. Ja uważam Warszawę za stolicę. Chyba większość tak uważa, sądząc po oddanych głosach ;)
Pozdrawiam Fanatyków Rapu. ;)
 

Lobo2007

Wyjadacz
Dołączył
25 Wrzesień 2007
Posty
10 249
Punkty reakcji
381
Wiek
44
nie no stolica jakaś musi byc
smile.gif

ja się waham międyz Kaca a Kielce, ogolnie rzecz biorąc śląsk
Od kiedy Kielce to Śląsk?
 

27StudioPL

Nowicjusz
Dołączył
3 Styczeń 2011
Posty
416
Punkty reakcji
11
Wiek
32
Miasto
Wlkp
Tak naprawdę to nie ma stolicy. Gdzieś są gorsi, a gdzieś lepsi, chodź dla Mnie WWA na czele:)
 

Lobo2007

Wyjadacz
Dołączył
25 Wrzesień 2007
Posty
10 249
Punkty reakcji
381
Wiek
44
Kielce można nazwać kolebką, ale to było kilkanaście lat tamu.
 

Dzejkoob

Nowicjusz
Dołączył
1 Listopad 2011
Posty
95
Punkty reakcji
1
Wiek
30
Miasto
Please try later..
Na 100% WWA - DIXON37, Zip Skład, DDK RPK, Hemp gru.... Na drugim mieście Poznań- Paluch, Słoń, Rysiek, DonGuralEsko
 

thefckyea

Nowicjusz
Dołączył
24 Październik 2011
Posty
6
Punkty reakcji
0
A co ma stolica do rapu? Pionerem PONOĆ jest Liroy i co z tego skoro jest %^&*#!^ ? :)

Ps,. Dixon, Słoń, Paluch czy HG to dość nowe wynalazki ;)
 
Do góry