Witam!
Jako że również jestem początkujący będe przerabiał łatwe przykłady i dokształcał się sam
Polecam ułożyć sobie miejsce pracy, ja mam to w ten sposób
C++(katalog główny):
-bin(skompilowane)
-src(kod źródłowy)
Musimy posiadać kompilator:
-Windows, polecam Bloodshed Dev-C++ (ZAWSZE wybieramy Console/Terminal Application)
-Linux, standardowo g++
Polecenia i inne bzdety kodu będe pogrubiał bądź pisał kursywą
Zaczniemy od podstawy:
1. Nie zamierzam się rozwodzić na temat histori C++, chętnych odsyłam do Wikipedii
2. W C++ nie wysŧępują znaczniki begin i end(znane z pascala) zastąpiono je { i }
3.Każdy plik z kodem C++ musi mieć rozszerzenie .cpp np. mójprogram.cpp
4.Każde polecenie MUSI się kończyć średnikiem
5.Nazwa zmiennej nie może być taka sama jak polecenia np. int cout nie jest poprawne i kompilator wyrzuci błąd
6.C++ akceptuje komentarze w stylu C /* Komentarz w stylu C */ i C++ //Komentarz w stylu C++
7.Klasa reprezentuje zasady według których tworzony jest obiekt(np. Klasa: Trójkąt Obiekt: Trójkąt równoboczny)
8.Jak coś mi się przypomni to dopisze
Na pierwszy ogień pójdzie stare jak świat Hello World
1. #include <iostream>, to jest dyrektywa preprocesora(kompilator zrobi to zaraz przed kompilowaniem) dołącza ona plik iostream(input/output stream) zawierający definicje tego jak działa i jakie argumenty przyjmuje cout ale to później
2. using namespace std; każde polecenie zawarte w iosteam używa namespace w tym wypadku będzie to std(standard), można obyć się bez tej linijki ale ona ułatwia roboŧę, równie dobrze moglibyśmy napisać std::cout.
Przydaje się to jeżeli, firma Microshit stworzyła polecenie maszwmorde, i firma Omgf stworzyła polecenie o takiej samej nazwie, no i jak kompilator ma się połapać którego użyć?
Jeżeli chcemy użyć polecenia firmy Mircoshit to napiszemy microshit::maszwmorde, analogicznie do polecenia firmy omfg
3.int main(), otwiera funkcje main którą musi mieć każdy program, wywołuje ją nasz system.
4.{ znak otwierający funkcje main
5.cout << "Hello World\n"; wyświtli Hello World , \n to nowa linia, << oznacza kierunek przepływu danych, w tym wypadku dane lecą do cout, który wyświetli to na ekranie terminala podany tekst.
6.return 0;, nie wymyśliłem specjalnego zastosowania tej funkcji ale może ona służyc do tego by przekazać czy program zakończył się sukcesem czy też nie(moje przyuszczenie)
7.} znacznik zamykający program
Kompilacja:
Windows - tu się nie będe rozpisywał, macie ładny interfejs, i tak nie lubie Windowsa
Linux - włazimy w terminal, przechodzimy do katalogu gdzie mamy plik z kodem (C++/src) i wklepujemy g++ -o ~/C++/bin/tu_jak_chcemy_żeby_się_plik_nazywał nazwa_pliku_z_kodem.cpp, i potem tylko ./nazwa_pliku_podana_po_-o
Jako że również jestem początkujący będe przerabiał łatwe przykłady i dokształcał się sam
Polecam ułożyć sobie miejsce pracy, ja mam to w ten sposób
C++(katalog główny):
-bin(skompilowane)
-src(kod źródłowy)
Musimy posiadać kompilator:
-Windows, polecam Bloodshed Dev-C++ (ZAWSZE wybieramy Console/Terminal Application)
-Linux, standardowo g++
Polecenia i inne bzdety kodu będe pogrubiał bądź pisał kursywą
Zaczniemy od podstawy:
1. Nie zamierzam się rozwodzić na temat histori C++, chętnych odsyłam do Wikipedii
2. W C++ nie wysŧępują znaczniki begin i end(znane z pascala) zastąpiono je { i }
3.Każdy plik z kodem C++ musi mieć rozszerzenie .cpp np. mójprogram.cpp
4.Każde polecenie MUSI się kończyć średnikiem
5.Nazwa zmiennej nie może być taka sama jak polecenia np. int cout nie jest poprawne i kompilator wyrzuci błąd
6.C++ akceptuje komentarze w stylu C /* Komentarz w stylu C */ i C++ //Komentarz w stylu C++
7.Klasa reprezentuje zasady według których tworzony jest obiekt(np. Klasa: Trójkąt Obiekt: Trójkąt równoboczny)
8.Jak coś mi się przypomni to dopisze
Na pierwszy ogień pójdzie stare jak świat Hello World
Kod:
#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
cout << "Hello World :)\n";
return 0;
}
1. #include <iostream>, to jest dyrektywa preprocesora(kompilator zrobi to zaraz przed kompilowaniem) dołącza ona plik iostream(input/output stream) zawierający definicje tego jak działa i jakie argumenty przyjmuje cout ale to później
2. using namespace std; każde polecenie zawarte w iosteam używa namespace w tym wypadku będzie to std(standard), można obyć się bez tej linijki ale ona ułatwia roboŧę, równie dobrze moglibyśmy napisać std::cout.
Przydaje się to jeżeli, firma Microshit stworzyła polecenie maszwmorde, i firma Omgf stworzyła polecenie o takiej samej nazwie, no i jak kompilator ma się połapać którego użyć?
Jeżeli chcemy użyć polecenia firmy Mircoshit to napiszemy microshit::maszwmorde, analogicznie do polecenia firmy omfg
3.int main(), otwiera funkcje main którą musi mieć każdy program, wywołuje ją nasz system.
4.{ znak otwierający funkcje main
5.cout << "Hello World\n"; wyświtli Hello World , \n to nowa linia, << oznacza kierunek przepływu danych, w tym wypadku dane lecą do cout, który wyświetli to na ekranie terminala podany tekst.
6.return 0;, nie wymyśliłem specjalnego zastosowania tej funkcji ale może ona służyc do tego by przekazać czy program zakończył się sukcesem czy też nie(moje przyuszczenie)
7.} znacznik zamykający program
Kompilacja:
Windows - tu się nie będe rozpisywał, macie ładny interfejs, i tak nie lubie Windowsa
Linux - włazimy w terminal, przechodzimy do katalogu gdzie mamy plik z kodem (C++/src) i wklepujemy g++ -o ~/C++/bin/tu_jak_chcemy_żeby_się_plik_nazywał nazwa_pliku_z_kodem.cpp, i potem tylko ./nazwa_pliku_podana_po_-o