Generalnie chodzi o to, że w grach komputerowych wykorzystujących OpenGL (nie programowałem nigdy w DirectX, nie interesowałem się tym tematem ale na 99,99% metoda jest podobna) wszystkie złożone obiekty są tworzone za pomocą tzw. prymitywów.
Karty graficzne pozwalają na bardzo szybkie programowe rysowanie prostych prymitywów (czyli trójkąty, kwadraty, koła, linie i punkty). Aby szybko zrenderować obraz wystarczy utworzyć go z serii bardziej złożonych prymitywów, dzięki czemu bardzo skraca się czas tworzenia obrazu.
Poczytaj i poszukaj na:
http://th.if.uj.edu.pl/~wojteks/CG/
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_1_-_Wprowadzenie_do_grafiki_komputerowej
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_10_-_D%C4%85%C5%BCenie_do_realizmu
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_3_-_Podstawowe_operacje_rastrowe
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_6_-_Modelowanie_obiekt%C3%B3w
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=GKIW_Modu%C5%82_5_-_Reprezentacja_przestrzeni_tr%C3%B3jwymiarowej_na_p%C5%82aszczy%C5%BAnie
A całościowo tutaj:
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Grafika_komputerowa_i_wizualizacja
Do tego dochodzi grafika inżynierska:
http://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=CWGI_Modu%C5%82_1
Oczywiście w grach i symulacjach pełną parą wykorzystywane jest prawdopodobieństwo, w tym geometryczne.
Przecież w ten sposób wykonuje się wiele symulacji.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Monte_Carlo
Można nią np. bardzo szybko uzyskać przybliżoną wartość liczby Pi
Bierzemy sobie kwadrat o boku 2a i koło o promieniu a. Potem losujemy punkty z przedziału (0,0) do (2a, 2a) i sprawdzamy, czy punkt należy do koła czy tylko do kwadraty. Stosunek trafień do nietrafień to przybliżona wartość liczby Pi. Oczywiście to tylko trywialne przykłady, jednak obrazują one bardzo szerokie zastosowanie wydawać by się mogło podstawowych działań.
Swoją drogą nawet kafelkarz, murarz etc. musi umieć policzyć przybliżoną ilość niezbędnego materiału na daną podłogę/ścianę etc. a więc musi umieć policzyć pole powierzchni. A objętość przydaje się przy zakładaniu np. klimatyzacji, gdyż jeden klimatyzator ma maksymalną ilość metrów sześciennych w których jest w stanie wydajnie schładzać powietrze. No chyba, że zostaniesz zwykłym kopaczem rowów. Wówczas ta wiedza nie jest Ci w ogóle potrzebna.