"symbolika Barw W Literaturze I Dziełach Plastycznych. Omów Na Wybranych Przykładach"

bosiutka

Nowicjusz
Dołączył
7 Listopad 2005
Posty
14
Punkty reakcji
0
to jest mój temat i potrzebuje paru wskazówek jak moge go napisac. Prosze o pomoc!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

mlody-informatyk

Nowicjusz
Dołączył
9 Styczeń 2006
Posty
299
Punkty reakcji
0
Wiek
39
Miasto
Wrocław (0-71)
kurcze ciezki temat zycze ci powodzenia choc to bedzie ciezka przeprawa
nie wiem ale moze uda sie wykorzystac w tym temacie symbolike "czarnej polewki" z "Pana Tadeusza" nie wiem czy w ogole trafilem ale tylko to mi przychodzi do glowy
 

bosiutka

Nowicjusz
Dołączył
7 Listopad 2005
Posty
14
Punkty reakcji
0
kurcze ciezki temat zycze ci powodzenia choc to bedzie ciezka przeprawa
nie wiem ale moze uda sie wykorzystac w tym temacie symbolike "czarnej polewki" z "Pana Tadeusza" nie wiem czy w ogole trafilem ale tylko to mi przychodzi do glowy

dzieki nawet za tak niewilka pomooc :)
 

Dominika D.

........
Dołączył
21 Listopad 2005
Posty
13 032
Punkty reakcji
4
Wiek
38
Miasto
Śląsk
mozesz wziac np obraz Francisca Goya Rozstrzelanie Powstancow Madryckich, nie wiem czy go znasz, ale powstaniec na pierwszym planie ma biala i do tego oswietlona przez jedyne zrodlo swiatla koszule, reszta obrazu jest w ciemnych barwach, zawarta jest tu ekspresja, wrecz krzyk powstanca, no nie wiem co by tu jescze ale obrazy sa bardzo latwe do opisania znajdz moze ten albo jakis inny i sprobuj ja czesto opisywalam obrazy na kolkach z historii sztuki wiec moze bede mogla doradzic, maturke tez zdawalam z hist sztuki
 

bosiutka

Nowicjusz
Dołączył
7 Listopad 2005
Posty
14
Punkty reakcji
0
mozesz wziac np obraz Francisca Goya Rozstrzelanie Powstancow Madryckich, nie wiem czy go znasz, ale powstaniec na pierwszym planie ma biala i do tego oswietlona przez jedyne zrodlo swiatla koszule, reszta obrazu jest w ciemnych barwach, zawarta jest tu ekspresja, wrecz krzyk powstanca, no nie wiem co by tu jescze ale obrazy sa bardzo latwe do opisania znajdz moze ten albo jakis inny i sprobuj ja czesto opisywalam obrazy na kolkach z historii sztuki wiec moze bede mogla doradzic, maturke tez zdawalam z hist sztuki
Oferowałaś mi swoja pomoc do opisywania obrazów. Mam kilka i jakbys mogła mi pomóc byłabym wdzieczna... :)
Oto one:
1. "Śmierc Ellenai" Jacka Malczewskiego
2. "Polonia" J. Malczewskiego
3. "Chochoły" Wyspiańskiego

Prosze... :(
 

Dominika D.

........
Dołączył
21 Listopad 2005
Posty
13 032
Punkty reakcji
4
Wiek
38
Miasto
Śląsk
obrazy znam, moze cos uda mi sie do ktoregos jutro wymyslic
mam pytanie, czy te obrazy chcesz omawiac jako osobne dzielo- tzn poswiecic im duzo czasu, czy raczej jako taki przyklad i krotka charakterystyka
musz znalezc kryteria z matury tzn swiatlocien, uklad itp, tylko nie weim czy obrazy znajde a musze je widziec :/

wiesz co ja to zrobie tak zinterpretuje obrazy, tak jak potrafie, a Ty wybierzesz to, co uznasz za potzrebne

Polonia
- personifikacja ojczyzny- obraz symboliczny, symbolizm
- wyst tez nuta erotyczn- nawiazanie do sceny milosnej
- POloni ajako czesty motyw w tworczosci malarzy polskich
- ujeta zostala tu POlonia przed I wojna swiatowa: piekna, pelna sily, mloda i dumna kobieta, biodra owiniete ma pasami sluckimi, w torbie bialo- czerwony sztandar- symbol polskosci oraz korone- symbol wladzy i szynel sybiracka
- wieksza czesc obrazu zajmuje POlonia, u jej stop kleczy mezczyzna
komozycja
- ksztalt obrazu- prostokat- pionowy
- postacie sa ze soba splecione
- kompozycja dynamiczna, zatrzymanie w biegu, pozycja mezczyzny wraz z odchylona glowa Polonii i jej torba tworzy linie skosna, uklad diagonalny, obraz oparty na lukach
- tło- krajobraz polski
- asymetria
brak wyodrebnionego centrum obrazu
- malo postaci- tylko dwie
swiatlocien
- delikatny modelunek swiatlocieniowy, swiatlo rozproszone, caly obraz rownomiernie naswietlony
- glebia obrazu- drzewa, dalszy krajobraz, niebo
- caly obraz przyciemniony przez widoczne nawet n aobrazie chmury
kolorystyka
- nasycona jasymi barwami, dominacja kolorów ziemi
- tonacja ciepla
- wiekszosc obrazow w kolorach stonowanych- symbolizowanie niezbyt mocnego nacechowania emocjonalnego
- zastosowano tez kolorystyczne kontrasty- zielona opaska zamiast korony na glowie POlonii- podkreslenie, waznosc polskiejj flagi podkreslona pzez akcent mocnej czerwieni, zlote dodatki na szatach- odwolanie do dawnych czasow- swietnosci Polski, zlota zbroja- symbol walecznosci
- kolory dominujace: brazy, zółcie, zielen, zółc przechodzi wrecz w zloto
- brak wyraznego zroznicowania kolorystycznego w cialach kobiety i mezczyzny
ekspresja
- powsciagliwosc i duma widoczan na twarzy Polonii, dla kontrastu gwaltowna gestykulacj amezczyzny
- nastroj podniosy i wazny, wynosly i uroczysty- Polonia wyraza malo emocji
- cilao kobiece- bujne ksztalty, ralistyczne, brak idealizacji
- harmonia poszczegolnych czesci obrazu
- erotyka sublimowana (przedstawiona delikatnie, jedynie w gescie mezczyzny)


Śmierć Ellenai
- płótno otwiera tzw cykl sybirski, to bardzowazne dzielo dla Malczewskiego, wzbudzilo entuzjazm krytykow, coo spowodowalo uznanie Malczewskiego
- odwolanie do XIII ksiegi poematu Anhelli Słowackiego
kompozycja
- nawiazanie do obrazu Śmierć Barbary Radziwillowny- Józefa Simmlera
- ksztalt obrazu- prostokat, w poziomie
- postac zlewajaca sie z tlem- mezczyzna, Ellenai jest wyodrebniona z tla
- postacie nie sa ze soba splecione, sa oddzielne
- kompozycja statyczna, prosta, oparta na rownowadze pionowi poziomow
- wystepuje wyrazne centrum obrazu
- asymetrycznosc
swiatlocien
- silny modelunek swiatlocieniowy- postac Ellenai wyraznie wyodrebniona z tla, jej szata jest oswietlona, reszta obrazu jest pograzona w mroku
-w ciemnej przestrzenii rozproszenie swiatla, an tytulowa bohaterke skierowany jakby strumien swiatla
- plaszczyznowosc- obszar ograniczony pomieszczeniem
kolorystyka
- dominujace barwy glowne- brązy
- kolorystyka ograniczona tylko do brazów- smutek po stracie bliskiej osoby, jedynie postac tytulowa namaklowana jest jak postac, ktora wstapila juz do nieba, co symbolizuja jej biale i blyszczace szaty- niewinnosc orazniezwyklosc
- kolory stonowane
- tonacja ciepla
- jedynie cialo kobiety jest wyodrebninone kolorystycznie ( biel)
- scena rozgrywa sie w nedznym wnetrzu- ziemskosc, z wnetrzem kontrastuje anielskosc, boskosc dziewczyny
ekspresja
-nastroj smutku, nostalgii
- przygnebienie widoczne na twarzy mezczyzny
- wyrazna mimika twarzy- eksponowanie emocji za pomoca mimiki
- realizm ciala mezczyzny, idealizacja cialal kobiety- odwolanie do boskosci, anielskie rysy
- brak zroznicowani amaterii z wyjatkiem głownej postaci
- wrazenie harmonii
- przedstawienie niezywej dziewczyny jakby spala

a Chocholow nie mam na razie, moze kiedys jeszcze cos zinterpretuje, mam nadzieje, ze z tego co napisalam coos Ci sie przyda :)
 

Jera

ot co. ;]
Dołączył
10 Styczeń 2006
Posty
750
Punkty reakcji
2
Wiek
37
"Krzyk" Muncha to cyba modelowe dzieło plastyczne w którym barwy mają swoją symbolikę

są bardzo intensywne, rozmazane, ogniste, obrazują uczucia i psychikę tego biednego trzymającego się za głowę człowieczka...
 

Dominika D.

........
Dołączył
21 Listopad 2005
Posty
13 032
Punkty reakcji
4
Wiek
38
Miasto
Śląsk
dokladnie Jera, a Chocholow nie polecam, to krajobraz, za wiele na jego temat nie da sie powiedziec
wez jkais romantyczny obraz np. Wolnosc wiodąca lud na barykady- Delacroix' a
 

Kurciak

Nowicjusz
Dołączył
23 Luty 2006
Posty
1
Punkty reakcji
0
Ratunku mam ten sam temat i nie wiem jak go napisac:( pomozcie mi moje gg5199396.mile widziana zalozycielka tematu:)pozdrawiam
 

bosiutka

Nowicjusz
Dołączył
7 Listopad 2005
Posty
14
Punkty reakcji
0
obrazy znam, moze cos uda mi sie do ktoregos jutro wymyslic
mam pytanie, czy te obrazy chcesz omawiac jako osobne dzielo- tzn poswiecic im duzo czasu, czy raczej jako taki przyklad i krotka charakterystyka
musz znalezc kryteria z matury tzn swiatlocien, uklad itp, tylko nie weim czy obrazy znajde a musze je widziec :/

wiesz co ja to zrobie tak zinterpretuje obrazy, tak jak potrafie, a Ty wybierzesz to, co uznasz za potzrebne

Polonia
- personifikacja ojczyzny- obraz symboliczny, symbolizm
- wyst tez nuta erotyczn- nawiazanie do sceny milosnej
- POloni ajako czesty motyw w tworczosci malarzy polskich
- ujeta zostala tu POlonia przed I wojna swiatowa: piekna, pelna sily, mloda i dumna kobieta, biodra owiniete ma pasami sluckimi, w torbie bialo- czerwony sztandar- symbol polskosci oraz korone- symbol wladzy i szynel sybiracka
- wieksza czesc obrazu zajmuje POlonia, u jej stop kleczy mezczyzna
komozycja
- ksztalt obrazu- prostokat- pionowy
- postacie sa ze soba splecione
- kompozycja dynamiczna, zatrzymanie w biegu, pozycja mezczyzny wraz z odchylona glowa Polonii i jej torba tworzy linie skosna, uklad diagonalny, obraz oparty na lukach
- tło- krajobraz polski
- asymetria
brak wyodrebnionego centrum obrazu
- malo postaci- tylko dwie
swiatlocien
- delikatny modelunek swiatlocieniowy, swiatlo rozproszone, caly obraz rownomiernie naswietlony
- glebia obrazu- drzewa, dalszy krajobraz, niebo
- caly obraz przyciemniony przez widoczne nawet n aobrazie chmury
kolorystyka
- nasycona jasymi barwami, dominacja kolorów ziemi
- tonacja ciepla
- wiekszosc obrazow w kolorach stonowanych- symbolizowanie niezbyt mocnego nacechowania emocjonalnego
- zastosowano tez kolorystyczne kontrasty- zielona opaska zamiast korony na glowie POlonii- podkreslenie, waznosc polskiejj flagi podkreslona pzez akcent mocnej czerwieni, zlote dodatki na szatach- odwolanie do dawnych czasow- swietnosci Polski, zlota zbroja- symbol walecznosci
- kolory dominujace: brazy, zółcie, zielen, zółc przechodzi wrecz w zloto
- brak wyraznego zroznicowania kolorystycznego w cialach kobiety i mezczyzny
ekspresja
- powsciagliwosc i duma widoczan na twarzy Polonii, dla kontrastu gwaltowna gestykulacj amezczyzny
- nastroj podniosy i wazny, wynosly i uroczysty- Polonia wyraza malo emocji
- cilao kobiece- bujne ksztalty, ralistyczne, brak idealizacji
- harmonia poszczegolnych czesci obrazu
- erotyka sublimowana (przedstawiona delikatnie, jedynie w gescie mezczyzny)
Śmierć Ellenai
- płótno otwiera tzw cykl sybirski, to bardzowazne dzielo dla Malczewskiego, wzbudzilo entuzjazm krytykow, coo spowodowalo uznanie Malczewskiego
- odwolanie do XIII ksiegi poematu Anhelli Słowackiego
kompozycja
- nawiazanie do obrazu Śmierć Barbary Radziwillowny- Józefa Simmlera
- ksztalt obrazu- prostokat, w poziomie
- postac zlewajaca sie z tlem- mezczyzna, Ellenai jest wyodrebniona z tla
- postacie nie sa ze soba splecione, sa oddzielne
- kompozycja statyczna, prosta, oparta na rownowadze pionowi poziomow
- wystepuje wyrazne centrum obrazu
- asymetrycznosc
swiatlocien
- silny modelunek swiatlocieniowy- postac Ellenai wyraznie wyodrebniona z tla, jej szata jest oswietlona, reszta obrazu jest pograzona w mroku
-w ciemnej przestrzenii rozproszenie swiatla, an tytulowa bohaterke skierowany jakby strumien swiatla
- plaszczyznowosc- obszar ograniczony pomieszczeniem
kolorystyka
- dominujace barwy glowne- brązy
- kolorystyka ograniczona tylko do brazów- smutek po stracie bliskiej osoby, jedynie postac tytulowa namaklowana jest jak postac, ktora wstapila juz do nieba, co symbolizuja jej biale i blyszczace szaty- niewinnosc orazniezwyklosc
- kolory stonowane
- tonacja ciepla
- jedynie cialo kobiety jest wyodrebninone kolorystycznie ( biel)
- scena rozgrywa sie w nedznym wnetrzu- ziemskosc, z wnetrzem kontrastuje anielskosc, boskosc dziewczyny
ekspresja
-nastroj smutku, nostalgii
- przygnebienie widoczne na twarzy mezczyzny
- wyrazna mimika twarzy- eksponowanie emocji za pomoca mimiki
- realizm ciala mezczyzny, idealizacja cialal kobiety- odwolanie do boskosci, anielskie rysy
- brak zroznicowani amaterii z wyjatkiem głownej postaci
- wrazenie harmonii
- przedstawienie niezywej dziewczyny jakby spala

a Chocholow nie mam na razie, moze kiedys jeszcze cos zinterpretuje, mam nadzieje, ze z tego co napisalam coos Ci sie przyda :)

dziekuje Ci bardzo mocno :* nie wiem jak Ci sie odwdziecze... Moze pojdziemy na piwko :)
 

Dominika D.

........
Dołączył
21 Listopad 2005
Posty
13 032
Punkty reakcji
4
Wiek
38
Miasto
Śląsk
nie ma za co a z tym Krzykiem to sie zastanow, bo to dobry obraz
piwko :D zalezy gdzie mieszkasz :D
 
Do góry