Jednoosobowa działalność gospodarcza, prośba o poradę.

Messyy

Nowicjusz
Dołączył
30 Grudzień 2012
Posty
15
Punkty reakcji
0
Witajcie,

Kieruję się z prośbą do Was w kwestii podpowiedzi dotyczącej prowadzenia własnej działalności.
Trafiła mi się nagła okazja na sprzedaż pewnego towaru i Internecie, głównie na Allegro.
Jest tylko problem, żeby to zrobić muszę założyć firmę żeby było to legalnie.
Sprawa wygląda tak, że muszę się bardzo szybko zdecydować i otworzyć jednoosobową działalność.
W sieci jest w miarę opisane krok po kroku jak założyć firmę itd. To jakoś odgarnę ale nie mam pojęcia jak jest z tymi podatkami i czy mi się to będzie opłacać.
Nigdy nie miałam działalności, więc będę miała niższą taryfę za ZUS przez pierwsze dwa lata. - To wiem
Ale teraz do sedna, mogę zakupić towar za 16zł netto za 1 szt danego artykułu od innej firmy.
Taka jest cena netto tej firmy. Pytania są teraz takie:

1. Ile zapłacę tej firmie tak naprawdę za tą jedną sztukę? 16zł czy może będzie to cena brutto?

2. Jeżeli brutto to ile to może być?

3. Co teraz jeżeli kupie to rzecz i sprzedam ją za 100zł w sieci?

4. Ile z tego będę musiała zapłacić do urzędu skarbowego oraz jak będzie wyglądało rozliczenie tej jednej sztuki?

5. Co będzie można wpisać w te całe odliczenia, koszty uzyskania przychodów?

6. Czy ten wspomniany VAT będzie liczony od kwoty mojej sprzedaży czyli od 100zł czy może od kwoty 100zł pomniejszonej o cenę zakupu przeze mnie danego towaru czyli 100zł - 16zł netto lub 100zł - cenę zakupu brutto 19,68zł?

7. Czy jeżeli zapłacę ten VAT 23% to będę musiała jeszcze zapłacić podatek do urzędu skarbowego od przychodu czyli 100zł - cenę zakupu netto/brutto czyli 84zł (100zł-16zł=84zł) lub (100zł-19,68zł=80,32zł) ??

8. Jeżeli obecnie mam dochody okazjonalne z sprzedaży praw autorskich z zdjęć i rozliczania tego na pit-36 to po zarejestrowaniu działalności mogą też żądać ode mnie rozliczania tych praw autorskich na działalność ???

9. Czy w koszty uzyskania przychodów mogę odliczyć zakupiony towar czyli jeżeli np. kupię 1000zł towaru zakupionego po cenie netto 16zł (1000szt x 16zł = 16000zł lub brutto 19,68zł ( 1000szt x 19.68zł =19680zł)?
Proszę pomóżcie mi, jestem w tym zielona i nie wiem czy ten biznes ma sens.
Bardzo liczę na Waszą pomoc, takie wytłumaczenie na chłopski rozum.
Pozdrawiam i życzę wspaniałego dnia.
 

Messyy

Nowicjusz
Dołączył
30 Grudzień 2012
Posty
15
Punkty reakcji
0
Udało mi się trochę bardziej naświetlić temat i wygląda to wszystko następująco:
- VAT-u nie musiałabym płacić, bo kwalifikowałabym się na zwolnienie z względu na rodzaj działalności jednoosobowej i sprzedaż internetową określonych produktów.
- rozliczałabym się za pomocą metody ryczałtu 3%, czyli od wszystkich uzyskanych przychodów płaciłabym stałe 3% do Urzędu Skarbowego
Minusem tego jest to, że nie mogłabym nic odliczyć ani nawet odliczyć kosztu zakupu danej rzeczy, czyli kupuję za 19,68zł, sprzedaję za 100zł to płacę 3% od 100zł czyli 3zł.
- Jeżeli chodzi o posiadanie kasy fiskalnej, jak dobrze zrozumiałam nie musiałabym jej posiadać do pewnego limitu, chciałam z tego skorzystać ale teraz tak jak poczytałam to przy takiej opcji nie mogłabym prowadzić sprzedaży gotówkowej np. przy odbiorze osobistym, a chciałbym zachować tą opcję. Często się przemieszczam między miastami i widziałam, że są kasy fiskalne takie, które działają stacjonarnie jak i również mobilnie poprzez sieć GSM, WI-FI. Kasy te są bezpośrednio połączone z repozytorium Urzędu Skarbowego. Koszt takiej kasy to ok. 1500zł z czego można sobie odliczyć 700zł na ten cel. Kasę taką mogłabym zabierać z sobą gdybym umówiła się na odbiór osobisty i zapłatę gotówkową. Czy ktoś mógłby potwierdzić tutaj te założenie?

- koszt mojej działalności wyniósłby jedynie 362,34zł, ponieważ pracuję na etacie i z tego co dobrze zrozumiałam resztę składek mam opłaconych przez pracodawcę.

Nie wiem tylko, czy cała ta moja działalność będzie opłacalna.
Z kosztów takich stałych, które będę ponosić to będzie
  • na początku zakup towaru w kwocie ok. 10 000zł , (przedmiot nr 1 450szt, przedmiot nr 2 50szt.)
  • ZUS 362,34zł
  • telefon 22zł
  • kasa fiskalna 1500zł
  • koszty wystawienia ogłoszeń, wypromowania na Allegro
Jeżeli chodzi o zarobki to,
  • Przedmiot nr 1 kupuję za 19,68zł, a w zamiarze chcę go sprzedać za ok. 50zł-80zł
  • Przedmiot nr 2 kupuję za 4zł, a w zamiarze sprzedać za ok. 15zł
Kolejne przedmioty w przyszłości będą w podobnych proporcjach.

Jak myślicie jest szansa, że ta mała działalność może się udać? Poza pierwszym miesiącem gdzie jest kasa fiskalna to kosztów dużych nie ma, jedynie ZUS + telefon + ewentualne koszty wystawienia ogłoszeń. czyli powiedzmy 400zł miesięcznie.

Nie bardzo jeszcze tylko rozumiem, jak wygląda temat z wystawianiem faktur, ponoć mogę je wystawiać nie będąc na Vacie ale te faktury muszą być wtedy opatrzone jako nie Vatowe i wystawiane jedynie na żądanie dla danej osoby, w innych przypadkach dla osoby fizycznej jedynie jakiś rachunek lub jak miałabym kasę to paragon z kasy.
Czy nie posiadanie możliwości wystawiania faktur VAT przez moją działalność w jakimś stopniu by obniżało zainteresowanie innych kupujących?
Co prawda z mojej oferty sprzedażowej głownie by korzystały osoby prywatne to nie wykluczone, że i firmy też. Co o tym myślicie?
Naprostujcie mnie jeżeli coś pokręciłam lub źle zrozumiałam, jeszcze jest czas aby nie wchodzić w ta działalność :)
Pozdrawiam serdecznie

Obawiam się tylko o ten towar, co jeśli się nie sprzeda, wtedy będę mocno w plecy, bo towar ten ciężko będzie zbyć gdzie indziej, a jeżeli już to po cenie znacznie niższej niż ja go kupuję.

Czy może o czymś zapomniałam lub coś źle zrozumiałam?
 

zosiakier

Nowicjusz
Dołączył
19 Marzec 2020
Posty
4
Punkty reakcji
0
fajnie, że się radzisz na forum, ale jednak ja bym wybrała jak właściciel firmy mówię to. Wybrałabym tradycyjne pójście/ napisanie do adwokata i konsultacje
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

aga234

Nowicjusz
Dołączył
18 Sierpień 2016
Posty
85
Punkty reakcji
4
Nie bardzo jeszcze tylko rozumiem, jak wygląda temat z wystawianiem faktur, ponoć mogę je wystawiać nie będąc na Vacie ale te faktury muszą być wtedy opatrzone jako nie Vatowe i wystawiane jedynie na żądanie dla danej osoby, w innych przypadkach dla osoby fizycznej jedynie jakiś rachunek lub jak miałabym kasę to paragon z kasy.
Czy nie posiadanie możliwości wystawiania faktur VAT przez moją działalność w jakimś stopniu by obniżało zainteresowanie innych kupujących?
Co prawda z mojej oferty sprzedażowej głownie by korzystały osoby prywatne to nie wykluczone, że i firmy też. Co o tym myślicie?
Naprostujcie mnie jeżeli coś pokręciłam lub źle zrozumiałam, jeszcze jest czas aby nie wchodzić w ta działalność :)
Pozdrawiam serdecznie
Tak, wystawiasz fakturę z 0 VAT i opisujesz podstawę prawną. Co do tego czy brak faktur wpływa na zainteresowanie - to zależy. Jeżeli przedmioty będą kupowane przez normalnych konsumentów to faktury nie mają dla nich znaczenia. Jeżeli natomiast produkty będą wzbudzały zainteresowanie wśród przedsiębiorców to mogą oni zrezygnować z zakupu u Ciebie, jeżeli nie otrzymają faktury VAT. Ja rzeczy które kupuję na firmę zawsze filtruję w allegro przez fakturę VAT.
Generalnie i tak i tak polecam Ci dobrego księgowego. Chociaż teraz niektóre banki mają w ofercie dla przedsiębiorców usługę konta + księgowość. Na początek może to być dobra opcja.
 
Do góry