To żeście odgrzali kotleta...
Wybierając producenta oleju znaczna większość użytkowników aut kieruje się rekomendacją mechanika po prostu. W mniejszym stopniu tym co wybierają znajomi. Bardzo rzadko wybór kierowany jest ceną a praktycznie nie spotyka się osób które kierują się wiedzą
Mała ciekawostka - Producenci silników spalinowych oceniając jakość stosowanego oleju uciekają się do naprawdę skomplikowanych testów. Wyniki tych testów zawsze możemy znaleźć pod postacią tzw. APROBATY.
Aprobatę wydaje producent silnika spalinowego, producentowi oleju silnikowego po przeprwadzeniu badań w swoim laboratorium. Zazwyczaj do testów wybiera się kilku producentów olejów aczkolwiek aprobatę dostaje jeden. Oczywiście ten którego olej wypadnie najlepiej w testach. Aprobata wydana producentowi oleju jest oficjalnym dokumentem który z kolei wydawany jest na określony okres czasu. Następnie badania, testy itd muszą być powtarzane. Aprobata zazwyczaj wydawana jest na okres 2 lat.
Olej który posiada aprobatę producenta silnika ma takie same właściwości jak olej serwisowy oraz spełnia wszystkie wymagania z zakresu ochrony i smarowania silnika przez jego producenta.
Dla przykładu oznaczenie aprobaty Mercedesa wygląda tak : MB-Approval 229.31
dla VW : VW 502 00/505 00/505 01
To jaki olej należy stosować w danym pojeździe znajdziemy w książce serwisowej.
Co najciekawsze to w dzisiejszych czasach nikt szczególnie nie zwraca uwagi na mały a dosyć istotny szczegół.
Napis "POSIADA APROBATĘ" to nie jest to samo co "SPEŁNIA WYMAGANIA"
Więc praktycznie każdy kupując olej jeżeli już zwraca na coś uwagę to na pewno jest to to drugie czyli że spelnia wymagania...
Napis "spełnia wymagania" znaczy tylko tyle że producent oleju "uważa" że się nadaje aczkolwiek nie ma dostępnych dokumentów które to potwierdzą a to z prostej przyczyny - Trzeba by przeprowadzić odpowiednie niezależne badania a takie zaś powinien przeprowadzić producent danego silnika... I koło się zamyka ponieważ producent z całą pewnością badania takie przeprowadził wydając aprobatę...
Przypomnę pewnie wielu kierowcom o czasach kiedy to "świetny" olej Castrola pojawił się bardzo masowo w cenie 60zł za 5L syntetyka.Było to w roku 2001 gdy Castrol został przejęty przez BP. Dlaczego syntetyk tak bardzo staniał ? Odpowiedzi poszukajcie sami
To tyle jeśli chodzi o wybór ogólnie. Wiadomo że nikt nie będzie jeździł z wymianą oleju tam gdzie w końcu naleją oleju z aprobatą producenta...
Zatem przy wyborze kierujmy się standardowo kladą SAE mówiącą o lepkości danego oleju.
Oraz choćby tym czy dany olej "spełnia wymagania" co do odpowiednich norm. Jakby ktoś nie wiedział która norma do jakiego silnika jest stosowana to poniżej może się zorientowac...
Norma 500 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla.
Norma 501 01 - Oleje silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu bez właściwości oleju lekkobieżnego do silników benzynowych i wolnossących silników Diesla.
Norma 502 00 - Oleje lekkobieżne do silników benzynowych pracujących w trudnych warunkach.
Norma 503 00 - Oleje do silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami (WIV: 30 000 km, 2 lata).
Norma 503 01 - Oleje do doładowanych silników benzynowych w samochodach osobowych z przedłużonym okresem między wymianami
Norma 504 00 - Oleje silnikowe z systemem Longlife. Do nowych silników benzynowych FSI.
Norma 505 00 - Wielosezonowy olej silnikowy do silników Diesla z i bez turbodoładowania.
Norma 505 01 - Wielosezonowy olej silnikowy specjalnie dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami.
Norma 506 00 - Norma do silników Diesla z przedłużonym okresem między wymianami.
Norma 506 01 - Norma dla silników Diesla z pompowtryskiwaczami z przedłużonym okresem między wymianami.
Norma 507 00 - Oleje z systemem Longlife. Do silników Diesla, łącznie z silnikami Diesla z systemem cząstek stałych bez dodatku paliwa