Wykład 1

omickal

Nowicjusz
Dołączył
18 Luty 2006
Posty
605
Punkty reakcji
4
W związku z tym, że mało osób posiada jakąkolwiek wiedzę o podstawowej terminologii w fotografii postanowiłem od tego zacząć.
Skupiać się będę wyłącznie na fotografii cyfrowej.

Jako, że większość stron zastrzega sobie prawa autorskie, będę przy podawaniu definicji korzystał wyłącznie ze źródeł otwartych.
Zielonym kolorem oznaczone będą definicje, ciemnoniebieskim moje komentarze.


Przysłona fotograficzna ? część urządzenia optycznego w postaci regulowanego otworu na drodze strumienia światła. Stosowana najczęściej w obiektywach fotograficznych ma postać listków.
Regulując wielkość szczeliny (jej średnicę, będącą jednocześnie aperturą urządzenia) za pomocą listków można zmieniać ilość światła przechodzącego przez urządzenie, a jednocześnie wpływać na głębię ostrości uzyskiwanego obrazu (im wyższa wartość przysłony tym większa głębia ostrości). Stopień otwarcia przysłony mierzony jest za pomocą liczby przysłony - F.


Przysłona bywa potocznie nazywana także przesłoną. Przysłona odpowiada za ilość światła jakie wpada do aparatu. Czym niższa wartość przesłony, tym więcej wpada światła. Przykład: Wartość f/2.8 daje więcej światła niż f/8. W praktyce w miarę jak zmniejsza się liczba przesłony można zmniejszać czas naświetlania. W aparatach lustrzanych za pomocą przysłony można panować nad głębią ostrości (GO).


Migawka jest częścią aparatu fotograficznego służącą do odsłaniania na odpowiedni czas a następnie zasłaniania z powrotem materiału światłoczułego (lub przetwornika optoelektronicznego) w celu jego prawidłowej ekspozycji czyli dostarczenia odpowiedniej ilości światła padającego przez obiektyw.

Migawka bezpośrednio wpływa na czas naświetlania matrycy (w aparatach cyfrowych). Czas naświetlania powinie zależeć od warunków robienia fotografii, a także efektu jaki chcemy uzyskać. Czas naświetlania zapisujemy następująco: 30', 15', 2', itd. - dla wartości pełnych sekund naświetlania, oraz 1/60, 1/200, 1/1000, itd. dla ułamków sekundy czasu naświetlania. Przykład: 1/60, to dłuższy czas naświetlania niż 1/200. Odpowiedni czas naświetlania ma bezpośredni wpływ na zdjęcie. Błędne ustawienie może nie doświetlić, lub prześwietlić zdjęcie.


ISO - czułość materiału światłoczułego (w aparatach cyfrowych).

Wartość ISO wpływa na czułość materiału światłoczułego - matrycy. Czym wyższa wartość, tym większa czułość. Wraz ze wzrostem czułości można skracać czas naświetlania. W praktyce zwiększając większą wartość ISO aparat cyfrowy generuje większe szumy. Wartość ISO znaczana jest zwykle: ISO100, ISO400, itd.



Uwagi i ciekawostki:
Przeciętny amator jest w stanie utrzymać w rękach aparat unikając poruszeń przy czasach naświetlania 1/60 i krótszych. Profesjonaliści mają znacznie stabilniejsze ręce i wartość ta zwykle się zmienia.



Czekam na pytania, problemy i sugestie.
Można zadawać tutaj również pytania związane z funkcjami w aparatach.
Wraz z pojawiającymi się pytaniami będę uzupełniał słownik pojęć.
 

Kapciuszek

niepoprawna optymistka.
VIP
Dołączył
15 Grudzień 2006
Posty
5 363
Punkty reakcji
78
Miasto
kraina baśni
dzięki miałam własnie zalożyć taki temat z prośbą o wytłumaczenie tego wszystkiego :)

jeszcze jak byś dopisał jakie parametry (np do robienia zdjęć makro, krajobrazów itp) są najlepsze :)

@Berials
Te parametry będą podawane przy poszczególnych wykładach (dot makro, krajobrazów itp).
 

Berials

Ex Moderator / Ex użytkownik
Dołączył
21 Wrzesień 2005
Posty
7 372
Punkty reakcji
3
Jak tak właściwie działa, kiedy działa i dlaczego nie działa wtedy kiedy trzeba stabilizacja obrazu - to do pojęć bym prosił z lekkim dodatkiem.
 

omickal

Nowicjusz
Dołączył
18 Luty 2006
Posty
605
Punkty reakcji
4
Stabilizator obrazu to układ zapobiegający poruszeniu zdjęcia wynikającego z drżenia aparatu przy długich czasach naświetlania, drgania obrazu nagranego kamerą albo oglądanego przez lornetkę. Pozwala zrezygnować ze statywu lub wysokiej czułości filmu/matrycy (wysokiego ISO).

Stabilizacja obrazu bywa bardzo różnie nazywana przez producentów sprzętu fotograficznego
Najczęściej spotykane określenia to: image stabilization, anti-shake, anti-blur, blur reduction, advanced shake reduction, digital image stabilization, vibration reduction etc.

To, iż wydaje się nam, że stabilizacja nie działa jak należy, może wynikać nie tylko z błędu samego systemu, ale po prostu ze złego ustawienia ostrości. Efekty w obu przypadkach mogą być bardzo podobne, a więc bywają często mylone.

Stabilizacja często nie działa przy nieznacznych drganiach aparatu. Drgania muszą być znaczące, oczywiście bez przesady, aby system stabilizacji zadziałał.

Rozróżnia się dwa rodzaje systemu stabilizacji. Pierwszy, stabilizacja w samym obiektywie ? stosowana w lustrzankach, oraz stabilizacja matrycy ? stosowana w lustrzankach i kompaktach. W profesjonalnym języku, ta pierwsza nazywana jest stabilizacją optyczną, druga stabilizacją matrycy. Istnieją także elektroniczne systemy redukcji drgań m.in. system elektroniczny ASR firmy Samsung. Te systemy są dość rzadkie, dlatego nie będę ich opisywał.

Często błędnie rozumiane pojęcie stabilizacji sprowadza się do tego, że pod tym pojęciem zawiera się jedynie podbicie wartości ISO. To sprytny zabieg producentów sprzętu fotograficznego mający charakter marketingowy. W rzeczywistości nie jest to żadna stabilizacja. Zwiększona wartość ISO zwiększa czułość, a tym samy pozwala skrócić czas naświetlania. Skrócony czas naświetlania daje możliwość zrobienia zdjęcie nieporuszonego. Zwiększenie czułości powoduje w aparatach cyfrowych powstawanie większych szumów, a tam samym jakość obrazu znacznie się pogarsza. Cóż, takich rozwiązań nie można, więc uznać za stabilizację obrazu. Stabilizacją nie jest także zmiana parametrów ekspozycji.

Stabilizacja obrazu ma zapewnić nieporuszone zdjęcie, przy dłuższych czasach naświetlania, bez utraty jego jakości. Stabilizacja ?prawdziwa? nie zapewni natomiast, np. wyraźnego, nierozmazanego zdjęcie, szybko poruszającego się obiektu.
Tylko ?prawdziwa? stabilizacja jest użyteczna.


Tak odpowiedź wystarczy? Temat stabilizacji, mogę jeszcze rozwijać, jak jest zainteresowanie. W powyższym tekście zawarłem najważniejsze i najbardziej praktyczne informacje. Starałem się także nie kłaść nacisku na lustrzanki, tylko napisać tak bardzie ogólnie, chociaż było to trudne :p

Pozdrawiam, omickal​

@Berials
Od strony teoretycznej temat wyczerpany :p Od strony technicznej to chyba muszę bardziej spenetrować nowy aparat :p. Btw, jak się ma IS do światła zastanego?
 

carpathia

Nowicjusz
Dołączył
6 Luty 2007
Posty
131
Punkty reakcji
0
Wiek
34
Miasto
Rzeszów
jesli chcesz robic zdjecia przy naswietlaniu dluzszym niz 1/60s musisz zaopatrzyc sie w statyw :) chyba, ze bedziesz poprostu klasc aparat na jakims stabilnym przedmiocie, ale to bywa bardzo uciazliwe i czesto nie daje dobrych rezultatow :]
w miare dobre statywy na allegro np. to koszt ok. 40-50zl i wyzej :)
 

omickal

Nowicjusz
Dołączył
18 Luty 2006
Posty
605
Punkty reakcji
4
@karolinaa1994 tutaj nie chodzi tyle o dłuższe trzymanie aparatu w ręku, co po prostu o stabilniejsze.

EDIT> tak jak pisze @carpathia, przy dłuższych czasach naświetlania potrzebny jest statyw
 

Ludzik123

Nowicjusz
Dołączył
21 Lipiec 2007
Posty
120
Punkty reakcji
0
jesli chcesz robic zdjecia przy naswietlaniu dluzszym niz 1/60s musisz zaopatrzyc sie w statyw :) chyba, ze bedziesz poprostu klasc aparat na jakims stabilnym przedmiocie, ale to bywa bardzo uciazliwe i czesto nie daje dobrych rezultatow :]
w miare dobre statywy na allegro np. to koszt ok. 40-50zl i wyzej :)

w miare dobre statywy kosztuja od 500zl
 

michau

Nowicjusz
Dołączył
30 Lipiec 2006
Posty
428
Punkty reakcji
1
Wiek
33
Miasto
jesteś ?
z ta 1/60 sie nie zgodzę... dla mnie granicą jest 1/10, 1/20. Wszystko zależy od warunków oczywiście i od spokoju :p
Jeśli mowa o statywie, ja kupiłem za 70 i jestem z niego zadowolony, chociaż nie miałem okazji testować go w ekstremalnych warunkach.
Lepszy mi nie jest potrzebny. Te "za 500" to dla zawodowców...
 

violaa13

Nowicjusz
Dołączył
2 Listopad 2008
Posty
41
Punkty reakcji
0
Omnickal! Świetny pomysł z tym wykładem. Bardzo pomocna rzecz dla amatorów fotografii.
 

rwtryb

Nowicjusz
Dołączył
5 Marzec 2010
Posty
650
Punkty reakcji
10
to jest stabilizacja tego typu, może nie zrozumiałem do końca, ale często producenci nazywają stabilizacją obrazu zabieg czysto programowy, kiedy program rozmazuje krawędzie przez co wydaje się, że obraz nie drga? Dobrze mówię czy już była o tym mowa?
 

majek

Nowicjusz
Dołączył
16 Wrzesień 2008
Posty
333
Punkty reakcji
3
Miasto
łódź
hehe, tego jeszcze nie słyszałem, dobre, ja dotąd największą bzdurą wymyślaną przez marketingowców było nazywanie wysokiej czułości stabilizacją!
 

rmarduk

Nowicjusz
Dołączył
22 Czerwiec 2010
Posty
66
Punkty reakcji
1
Witam dopiero zaczynam przygode z fotografowaniem, mam takie pytanie jak zrobić taki efekt bez Photoshopa jak
jest otwarty teran i ładna łąka u ująć tą przestrzeń i cisze ?
 

brofer

Nowicjusz
Dołączył
29 Kwiecień 2009
Posty
87
Punkty reakcji
0
Wielkie dzięki za wątek, dużo wyjaśnił, bo to niby podstawy ale zawsze. Wydawało mi się, że takich freaków jak jest mało ale jednak coś się dzieje w temacie. A może jakieś ogólne warsztaty zrobimy? Założymy na FB ogólny wątek w People Project i może coś się uda wspólnie zrobić, bo co jak co, mało jest zlotów dla amatorów cykania fotek.
 

Pompek-87

Nowicjusz
Dołączył
16 Czerwiec 2009
Posty
67
Punkty reakcji
0
jesli chcesz robic zdjecia przy naswietlaniu dluzszym niz 1/60s musisz zaopatrzyc sie w statyw :) chyba, ze bedziesz poprostu klasc aparat na jakims stabilnym przedmiocie, ale to bywa bardzo uciazliwe i czesto nie daje dobrych rezultatow :]
w miare dobre statywy na allegro np. to koszt ok. 40-50zl i wyzej :)


... w miarę dobre statywy za 40-50 złotych ? ja taki mam , kiedyś wybrałem się na taki mały wiadukcik nad autostrada i chciałem zrobić zdjęcie z góry jadącym samochodom z czasem 30 sekund ... wiatr wiał lekko, i wiadome, nad autostrada wibracje... zdjęcia wychodziły poruszone,,, każde jedno ... tyle warte są te tanie lekkie statywy... chyba ze używasz jakiegoś lekkiego kompaktu to wtedy moooże tak... ale i tak wiatr będzie powodował drobne wibracje i zdjęcie będzie poruszone... jak nie kupisz dobrego ciężkiego statywu za kilka set złotych to możesz po marzyć o mega ostrych zdjęciach.
 
Dołączył
14 Październik 2011
Posty
2
Punkty reakcji
0
Bardzo ciekawe porady dla poczatkujacych.
Czasami zaawansowani fotografowie zapominaja o podtawowych opcjach fotografiki.

Na przyklad ISO, wiekszosc fotografow uzywa nizskie ISO bo nie lubi ziarnistosci, niestety w fotografice artystyczne wysokie ISO moze stwozyc bardzo interesujaca prace.


http://www.rafalmale...ecia/index.html

http://www.rafalmaleszyk.com/index.html
 
D

dan38

Guest
Odnośnie cen statywów...mój kosztował 300-400 PLN...i chyba kupiłem najskromniejszy z możliwych.
Przy jakim czasie zrobimy zdjęcie z ręki zależy od różnych czynników, miedzy innymi od naszej ręki. 1/60 sekundy, wspomniana przez kogoś, to czas przy którym...może być już różnie.... Można jednak pójść dalej...1/20 dla większości ludzi nie będzie problemem. Oczywiście aparatu nie trzymamy metr przed sobą. Trzymamy obydwoma rękoma, łokcie przy sobie, aparat dotyka czoła...wstrzymujemy oddech jak snajper...to wszystko razem pozwala na więcej niż 1/60 sekundy.
Na weselach i koncertach robię chyba właśnie na 1/20.
 
Do góry