danielr9 napisał:
Moim zdaniem pociągi za za drogie to jest fakt bo nawet bilety autokarowe są tańsze
Bilety są drogie fakt, ale tak jest na całym świecie. Zawsze bilety autokarowe są tańsze ! Kolej to komfort, masz miejsce do siedzenia dużo wygodniejsze niż w autokarze, możesz w czasie jazdy wyprostować nogi, przejść się, jesli jedziesz daleko masz wagon z barem, masz toaletę itd.
Na całym świecie bilety kolejowe są drogie, droższe od autokarowych.
Co do Koleji Dużych Predkości. To BARDZO droga kolej. Trzeba by robić NOWE tory tylko dla tych pociągów. Bo inaczej inne pociągi opóżniały by te szybkie. Na dodatek odleglosci między stacjami trzeba by liczyć w setkach km. Bo nie opłacało by się zatrzymywać co kilkadziesiat km. Aby uzyskać taką szybkość z 250 km/g pociąg by musiał rozpędzac się minimum z 20-30 km.
Droga hamowania z tej prędkości to też kilka kilometrów. Ale najważniejsza rzecz to koszty olbrzymie.
Trzeba by wykupić grunty od prywatnych włascicieli, to by trwało latami, trzeba wybudować tory, nie może być tam przejazdów kolejowych więc albo wiadukty albo tunele pod tymi toramo dla ludzi którzy mieszkaja obok.
Także system sterowania ruchu pociągów musi być inny niż ten obecny, to też olbrzymie koszty, no i trzeba zatrudnić obsugę tych tras kolejowych, to tez koszty.
To nie nowa autostrada gdzie wybudujesz drogę a ludzie sobie jeżdzą. Na koleji pracuje sztab ludzi aby pasażer mógł jechac, to olbrzymie koszty.
W Wielkiej Brytani za czasów Margaret Thatcher sprywatyzowano koleje , po kilku latach musiano jednak upaństwowić infrastrukturę [ zarządzanie torami].
Po prostu zaczeły się wypadki kolejowe spowodowane tym że prywatne firmy dla zysku nie dbały w wystarczający sposób o tory i automatykę bo to olbrzymie koszty.
Ale zanim znacjonalizowano infrastrukture zginelo trochę pasażerów, od tej pory nigdzie na świecie nie prywatyzuje się infrastruktury kolejowej.
danielr9 napisał:
Moim zdaniem pociągi za za drogie to jest fakt bo nawet bilety autokarowe są tańsze a przecież benzyna kosztuje dużo więcej aniżeli prąd jeśli przeliczyć ilość energii w kilowatach
Tylko że na koleji za przejazd pociągu odpowiada cały sztab ludzi. Najpierw rewident i maszynista robią próbę hamulców w pociągu,trzeba zaplacić rewidentowi pensje.
Za przejazd pociągu firma na przykład Intecity płaci firmie PKP Infrastruktura. Ona zarządza torami .
Za prąd Intercity płaci firmie PKP Energetyka to sprywatyzowana firma za czasów PO. Ta firma dba też o sieć trakcyjną na koleji za konserwację sieci trakcyjnej płaci im PKP Infrastruktura, państwowa firma . Aby pociąg przejechal z punktu A do punktu B na całej trasie pracują dyżurni ruchu którzy kontrolują i zarządzają tym ruchem. Nad dyżurnymi ruchu są dyspozytorzy ruchu którzy znów pilnują aby wszystko to się zazębiało.
Po torach codziennie chodzą toromistrzowie którzy sprawdzają czy jest bezpiecznie, czy nie ma pęknięć szyn, podtopień itd. To olbrzymie koszty, dlatego zresztą wszedzie na świecie infrastruktura kolejowa jest państwowa.
Do tego dodaj dróżnikow, kierowników pociągu, konduktorów, panie które sprzedają bilety, całe zaplecze serwisowe, maszynistów, pomocników maszynisty jesli pociąg jedzie ponad 130 km na godzinę. Aha na stacjach manewrowych pracuja też manewrowi, ustawiacze którzy przygotowują pociągi do jazdy.
Dodaj ekipy sprzątające które pracują tak jak lubisz w prywatnych firmach które są wynajęte przez Intercity.
A więc jeśli uważasz że w pociągu jest brudno to wina prywatnej firmy, wszystkie pociągi osobowe w Polsce są sprzątane przez prywatne firmy.
danielr9 napisał:
Ja przytoczę inny przykład. Kolejki na Gubałówke czy Kasprowy...przecież te ceny to jakiś jeden wielki dramat.
Daniel to cena rynkowa! Niewidzialna ręka rynku działa.To prywatna firma , Polskie Koleje linowe zostały sprywatyzowane przez PO.
kszyrztofff napisał:
Dwoją drogą to ciekawe czemu w planach KDP nie znalazły się obszary na prawo od Wisły jak np Białystok czy Lublin?
Akurat teraz remontuje się trasę do Lublina i pociągi za okolo 2 lata będą tam jezdziły z szybkoscią do 160 km/h.
Do Białegostoku też chyba trwają prace remontowe i niedługo pociągi na całej trasie będą mogły jechać 160 na godzinę.
Moim zdaniem Polską jest za małym krajem aby budować szybszą kolej, po prostu nie ma sensu.
kszyrztofff napisał:
natomiast dziś rządzący nie podają czy w celu KDP chca budować nowe szlaki czy modernizować stare
A wię mamy do wyboru, nowe szybkie trasy którymi będą jezdziły tylko pociągi z największych miast do innych największych, czy modernizować stare po których będą jezdziły wszystkie pociągi, osobowe, Intecity , towarowe.