Cyrus odbudował świątynię i co z tego?

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
taki cytacik:

22 Aby się spełniło słowo Pańskie, z ust Jeremiasza, pobudził Pan ducha Cyrusa, króla perskiego, w pierwszym roku [jego panowania], tak iż obwieścił on również na piśmie w całym państwie swoim, co następuje: 23 «Tak mówi Cyrus, król perski: Wszystkie państwa ziemi dał mi Pan, Bóg niebios. I On mi rozkazał zbudować Mu dom w Jerozolimie, w Judzie. Jeśli z całego ludu Jego jest między wami jeszcze ktoś, to niech Bóg jego będzie z nim, a niech idzie!»

Nazywany w Persji najwierniejszym sługą Ahura Mazdy, odbudowuje świątynię Boga w Jerozolimie, a judaizm się zmienia od tej pory (wystarczy porównać najstarsze księgi z nowszymi)
coś się wam po głowach kolebie?
 

greggxx

Stały bywalec
Dołączył
1 Marzec 2011
Posty
580
Punkty reakcji
153
Rozjaśnij to nieco bardziej. Mam w głowie pewien kierunek, ale nie jestem do końca pewien. To mi wygląda jakby Jahwe otworzył się na pogan, czego nie było do końca widać we wcześniejszych księgach stanowiących rdzeń judaizmu. Mogę się mylić, więc ujawnij swój kierunek przemyśleń w kwestii Cyrusa i odbudowy świątyni. Już pomijając fakt, iż Ahura Mazda przejawiał pewne cechy wspólne z Bogiem judaizmu, co zapewne stanowiło pewne ułatwienie w decyzji odbudowy świątyni. Ale wydaje mi się, iż będzie nas tutaj interesowała raczej głębsza strona teologiczna, judeo-chrześcijańska.

Może ktoś jeszcze będzie chciał zabrać głos a nie za bardzo się orientuje w temacie, garść podstawowych informacji i kontekst historyczny nt. Cyrusa:
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Saeculum_Christianum_pismo_historyczne/Saeculum_Christianum_pismo_historyczne-r1997-t4-n1/Saeculum_Christianum_pismo_historyczne-r1997-t4-n1-s189-197/Saeculum_Christianum_pismo_historyczne-r1997-t4-n1-s189-197.pdf
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
to nieco bardziej skomplikowane
jedna opcja:
współczesny kształt starego testamentu został spisany w Persji (Ezdrasz, który najprawdopodobniej wrócił do Judei, gdy prace zakończył - brak pewności)
druga:
początek tekstu Małeckiego jest ahistoryczny (rozpoczyna się od przybycia Persów z Rosji w IX wieku), po 1 pierwsza wzmianka o persach pochodzi rzeczywiście z IX wieku (asyryjska), ale ślady kulturowe ich obecności, są zależnie od miejsca w uproszczeniu kilkaset lat starsze (w północnym Iranie starsze niż połowa milenium), nazwa Persja wiąże się z lokalizacją (w południowym Iranie jest prowincja Fars - co dla samych Irańczyków oznacza Iran, to trochę tak jakby Wielkopolska, nazywała się po prostu: Polskąm sam Zaratrusztra (prorok, reformator religijny, człowiek, który zmienił przebogatą kulturę perską, był Persem, pierwotne brytyjskie datowanie (VII-VI wiek pne) jest bzdurne badania językowe przesuwają czas jego życia między XVII a XII wiek PNE, znowu związki historyczne bliżej roku 1000 pne., nie jest w tym momencie istotna data, ważne jest co innego, zmiany w Judaizmie, jakie niewątpliwie miały miejsce, objawiają się różnicami dogmatycznymi między najstarszymi księgami i nowszymi (wpływ perski, jeszcze silniej to widać w przypadku chrześcijaństwa), późniejsze informacje zawarte u mają już realne związki z badaniami historycznymi, samo zakończenie nawiązuje do tego o co mi chodziło Cyrus objawia się jako ten który czyni dobro w imieniu Jahwe (sam był gorliwym wyznawcą Ahura Mazdy) i ten gorliwy wyznawca Ahury Mazdy zleca odbudowę świątyni Jahwe (był skrajnym monoteistą), nie mógł służyć dwóm Bogom, odbudowywał więc świątynię (skończył Dariusz) Swego Boga, uznawał więc, że jego Bóg i Jahwe są tym samym bytem, znowu wspomniany przeze mnie redaktor starego testamentu (Ezdrasz) został wysłany do Judei aby wdrażać prawo mojżeszowe (sprzeczne z mazdaistycznym?)
 

greggxx

Stały bywalec
Dołączył
1 Marzec 2011
Posty
580
Punkty reakcji
153
Muszę przyznać, że mnie zaskoczyłeś. Spodziewałem się powiewu z innej strony :) Dywagacja nad judaizmem, a co za tym idzie również chrześcijaństwem na bazie synkretyzmu jest mym zdaniem orzeźwiająca. Gdyż ingerencje lub często jawne wpływy obcych religii w chrześcijaństwo tłumaczone są zazwyczaj tak, jak wspomniałem powyżej (przedewangelicznym oświeceniem pogan) - broniąc jednocześnie oryginalnego natchnienia Świętych Pism, jako wcześniej niespotykanych, nie wykraczając poza znane nam ramy z czysto teologicznego, ortodoksyjnego punktu widzenia, bez głębszej dyskusji oraz refleksji nad ich genezą.
W świetle tego co zauważyłeś posunę się nieco dalej i wkroczę w owe wpływy perskie w chrześcijaństwo, co również zaznaczyłeś powyżej. Otóż kwestia 3 Magów ze Wschodu, skąd przybyli, co zamierzali, dlaczego mesjasz/król żydowski przykuł ich uwagę. Zapewne przybyli właśnie z Persji, by oddać pokłon Chrystusowi. Mym zdaniem jest to pokłosie właśnie owych wydarzeń z czasów Cyrusa jak i całych związków oraz wpływów kultury, i wierzeń perskich, które przenikały obie religie, również prawo i stosunek do zasad społecznych. Czyli mówiąc krótko - narodziny przepowiedzianego przez Zaratusztrę mesjasza (saoszjant), wysłannika Ahury Mazdy, który miał stoczyć ostateczną walkę dobra ze złem. Bo skoro władcy Persji budowali świątynię dla Jahwe uznając Go za byt tożsamy z Ahura Mazdą, nie popadając w kult wielobóstwa, to równie dobrze potrafili odczytywać proroctwa z nim związane.
Niemniej, wierzenia staroirańskie to jeszcze nie moja działka, przynajmniej nie na tyle by wchodzić w szczegóły, może w przyszłości się nieco bardziej w to zagłębię. Aczkolwiek już nieraz zdarzyło mi się wsadzić nos w Awestę.
 

Brave

Recenzent
Moderator
Dołączył
1 Marzec 2007
Posty
19 988
Punkty reakcji
360
Miasto
lsm
blisko coraz bliżej, magi to (jak zapewne wiesz) tytulatura perska (chociaż medyjskiego pochodzenia) oznaczająca zaangażowanych wiernych, wcześniej członków jedynie kasty magów (magauno), później szersze
pójdźmy głębiej koncepcja Nieba i Piekła, osąd, to coś co w Judaizmie nie występuje prawda? (jako dogmatyczna eschatologia), a w chrześcijaństwie jak najbardziej, takie połączenie osądu i późniejsze 2 lokalizacje były w tym czasie znane gdzie?
 
Do góry