Jak zostać producentem muzycznym?

Wodecki

Nowicjusz
Dołączył
10 Październik 2012
Posty
1
Punkty reakcji
0
Cześć :D
Chciałbym zapytać jak zostać producentem muzycznym? Chodzi mi o tworzenie bitów :D Wiem że są jakieś studia, ale one odpadają.
Jestem w 3 gimnazjum, no i za niedługo będę musiał wybrać szkołe. Chciabyłm pójść do takiej, w której nauczyłbym się więcej o tworzeniu bitów (już jakiś czas tworze "do żartów" http://www.youtube.com/user/PanTrololo ) na poważnie. Chciałbym w przyszłości wnieść coś nowego w Polskiej muzyce klubowej, bo ostatnio prócz "znanego" Roberta M. nikt nie tworzy dyskotekowych piosenek, a chciałbym dać taki nowy powiew :D
No więc, jest jakaś szkoła, pogimnazjalna w której mógłbym się więcej nauczyć jeśli chodzi o tworzenie bitów? Bardzo bym chciał się z tym zająć w przyszłości (zostać producentem muzycznym można bez skończenia szkoły,no ale...) i tworzyć naprawdę dobre nuty :) Bo to co robię narazie jest kulawe, no i do żartów, a chciałbym no wiecie, pokazać że w Polsce też jest miejsce na muzykę taneczną ;)
Pozdrawiam i z góry dzięki za odp :)
 

Gressil

®
Administrator
Dołączył
17 Kwiecień 2009
Posty
6 075
Punkty reakcji
561
ostatnio prócz "znanego" Roberta M. nikt nie tworzy dyskotekowych piosenek

Tym zdaniem pokazałeś jak mało wiesz na temat muzyki klubowej. Żeby uczyć się tworzyć muzykę nie trzeba iść do szkoły. W internecie jest bardzo dużo for muzycznych w których młodzi producenci mogą radzić się starszych kolegów co w swoim stylu poprawić. Poczytać tutoriale. Doradzić jaki sprzęt dobrać.
 

Greeg

Wredny ch* ;)
Dołączył
9 Lipiec 2008
Posty
3 521
Punkty reakcji
313
Miasto
Kobieta :)
Nie musisz iść do żadnej "specjalnej" szkoły, aby tworzyć muzykę. To już "nie te" czasy, zwłaszcza jeśli chodzi o muzykę klubową, elektroniczną czy popularną. Nie ma tam jakichś skomplikowanych improwizacji, które wymagałyby np. umiejętności gry na pianinie czy innym instrumencie. Zresztą, dzisiaj z pomocą przychodzi technologia, która co jak co, ale do tworzenia muzyki , nazwijmy to, elektronicznej nadaje się świetnie.

Dzisiaj do produkcji muzyki nadaje się praktycznie każdy komputer, laptop z systemem czy to Windows czy Mac OSX. To co liczy się w komputerze to ilość ramu, procesor oraz interfejs audio (czyli karta dźwiękowa). Czyli:

1. Interfejs audio.

Dzisiaj każdy komputer ma kartę dźwiękową. Jednakże do tworzenia muzyki potrzebujesz czegoś bardziej zaawansowanego. Potrzebujesz interfejsu audio, który używa technologii / sterowników ASIO.

http://www.djshop.pl...ie/p0,wszystkie

Cena rzędu 100 - 300 zł. Tu nie chodzi o jakość dźwięku. Raczej o wygodę związaną z niską latencją (od angielskiego latency). Jednakże ten wydatek nie jest niezbędny. Nawet jeśli masz jakąs wbudowaną kartę to możesz np. pobrać sterowniki ASIO4ALL i wtedy też będziesz mógł się cieszyć niską latencją. Po co ta niska latencja jest potrzebna ? Hmm to jest trochę tak jak dobre karty graficzne - bez nich gry chodzą "wolno" obraz skacze. w przypadku dźwięku obraz nie skacze ;), ale np. jeśli podłączysz sobie klawiaturę midi i zaczniesz na niej grać to z pewnością usłyszysz opóźnienia - czyli na klawiaturze wciśniesz klawisz, a dźwięk usłyszysz 200-300 ms później, czyli duuużo później. To w praktyce uniemożliwia jakieś sensowne "muzykowanie". Dlatego możesz albo pobrać sterowniki ASIO4ALL (które udają "prawdziwe ASIO"), albo kupic interfejs audio.

2. DAW.

DAW czyli Digital Audio Workstation, czyli no stacja robocza do obróbki audio, czyli ogólnie taki wielki program, w którym masz wiele kanałów / śladów / tracków, i tam właśnie możesz składać bity plus robić wszystko to co sobie zamarzysz. Wiodące DAW ? Ableton Live, Logic Audio (choć w wersji na PC chyba nierozwijany), FL Studio, Cubase. Praktycznie każdy z tych programów ma różne wersje, dzięki czemu jest praktycznie dostępny na każdą kieszeń. Pełne, najbardziej wypasione wersje potrafią kosztować po 500 EUR, ale np. Fruity Loops (FL Studio) Express Edition kosztuje 50 $, czyli tyle ile nowa gra komputerowa. Dobry też i tani jest Cockos Reaper (też 49 $). Możesz też próbować wersji trial, które najczęściej są 30-dniowe i tam można się zapoznać ogólnie z tym wszystkim. Ze swojej strony sugeruję albo FL Studio albo Ableton Live 8.

Są też darmowe np. MU.Lab, ale wg mnie nie warto tracić na to czasu. Najlepiej pobrać sobie wersje trial czy to FL Studio, czy Ableton Live czy Cockos Reaper i zobaczyć, która najbardziej pasuje, a potem odłożyć pieniążki. Chodzi ogólnie o interfejs, o wygodę, bo jeśli chodzi o funkcje to powiedzmy, że są z grubsza porównywalne.

A tutaj masz przykładowy projekt tzw. remake (czyli ktoś bierze na tapete znany utwór i próbuje go sam odtworzyć jak najwierniej umie)

w dwóch DAW'ach - pierwszy to Ableton Live, drugi to FL Studio.

3. Jak wydobyć dźwięk.

Ok, masz już DAW. Jeśli jesteś kompletnie "zielony" to najlepiej przeczytać choćby kawałek manuala (instrukcja obsługi), który jest dołączany do tych programów. Choć tutaj oczywiście nie ma co liczyć na polski język. Ucz się angielskiego - 99 % różnych tutorialów, materiałów, różne terminologie jest po angielsku. Prawdziwa skarbnica wiedzy w przypadku muzyki to youtube. Ponizej pierwszy z brzegu tutorial pokazujacy jak w 5 minut zrobic baaaaardzo prosty beat w Ableton Live


Ogólnie dźwięk w programach DAW można tworzyć na kilka sposobów.
1) można używać gotowych sampli, tzw. loops (w formacie WAV lub AIF). Może to być np. cała ścieżka z podkładem
2) można używać tzw. one shot samples czyli malutkich składowych - czyli np. dźwięk werbla, klaskanie i z nich tworzyć beat (też WAV / AIFF format)
3) syntezatory. W zasadzie są dwie grupy - hardware'owe i software'owe. Obecnie rozwój technologii jest taki, że syntezatory softwareowe jak najbardziej umożliwiają tworzenie profesjonalnie brzmiącej muzyki i w sporym stopniu wyparły hardware. Głównie dlatego, że są przenośne - możesz zapakować ich 10, 50, 100 do swojego laptopa. Zeby nie był gołosłownym to taki Avicii używa instrumentów / syntezatorów software'owych. Dokładnie te instrumenty nazywają się VSTi . Instrumenty VST możesz uruchamiać w programach DAW (które nazywane są też Sequencerami, albo VST hostami - dlatego, że pozwalają wlaśnie na uruchamianie instrumentów VST) i tam na nich "grasz". To mogą być zarówno nowoczesne syntezatory, jak i np. pianina.

Przykłady:



4. Klawiatura USB. Prędzej czy później przyda Ci się klawiatura po to by no grać z klawiatury :) Tak naprawdę obejdziesz się bez niej, ale takie wyklikiwanie wszystkiego myszką może nie być zbyt inspirujące. Najprostsze klawiatury USB Midi zaczynają się gdzieś tak od 150-300 zł, np.
http://www.djshop.pl...alesis-q25.html

Do muzyki elektronicznej tak naprawdę wystarczą klawiatury z 25 klawiszami, ale jesli masz smykalkę , aby zwyczajnei nauczyć się grać na klawiszach to na pewno przyda się większa, chocby 49 klawiszowa, gdzie do dyspozycji masz 4 oktawy, czyli no już całkiem sporo.

No i to właściwie tyle z mojej strony
 

Xavor

Nowicjusz
Dołączył
5 Grudzień 2009
Posty
20
Punkty reakcji
0
Wiek
37
Miasto
Gdańsk
Najwieksze programy do robienia muzyki to m.in Ableton( Tiesto, Marcus schossow), Fl studio(basshunter, avicii), Cubase, Logic

Ja osobiscie polecam FL studio bo jest dosc proste a jak widzisz...avicii uzywa Fla i jak daleko zaszedl ?
 

rzokien

Nowicjusz
Dołączył
2 Luty 2011
Posty
62
Punkty reakcji
13
A ja myślę ze to jaki faw ci sie spodoba to bardzo niepewna kwestia. Nie korzystaj w ciemno z tego co ktos i polecil tylko przetestuj kilka i wybierz ten ktory najbardziej ci sie spodoba.
 

gansu22

Nowicjusz
Dołączył
10 Luty 2020
Posty
2
Punkty reakcji
0
Temat trochę odkopany, ale próbowałem przeszukać forum w kontekście bardziej zaawansowanych tematów związanych z abletonem. Przy okazji, jak już jestem to polecam taki artykuł jak zostać producentem muzycznym. Myślę, że może się komuś przydać.
 
Do góry