Czy jest to szybka metoda nauki trudno mi powiedzieć, ale większość czasu, którą mamy "poświęcić" na naukę wykonujemy nieświadomie. O czo chodzi? O to, iż III etap nauki, najdłuższy mamy wykonywać nieświadomie czyli zakładając MP3, puszczać lekcję i starać się nie zwracać na nią uwagi.
Wszystko, jest dokładnie wyjaśnione w tej książce->http://www.dobreksiazki.pl/b246-jak-szybko-i-latwo-nauczyc-sie-jezyka.htm
Lobo2007. Jesteś bardzo blisko, tyle, że trzeba spełnić jeszcze kilka podstawowych punktów.
Od razu postaram się wyjaśnić wszystko.
Nauka dzieli się na cztery etapy:
I dekodowanie
II słuchanie aktywne
III słuchanie bierne
IV czytanie, mówienie
I etap
potrzebujemy tekstu w języku, którego się uczymy oraz nagranie do tego tekstu osoby, której jest to język ojczysty (aby na nagraniu znajdował się również akcent języka, którego się uczymy)
Następnie tłumaczymy teks w specyficzny sposób-słowo po słowie. Nie używały tzw. luźnego tłumaczenia.
np. He spoke at the opening of a military cemetery.
On przemawiał na otwarciu wojskowego cmentarza.
Piszemy tłumaczenie linijkę pod oryginalnym tekstem.
Ten etap nauki można pominąć, ale zalecane jest, by choć kilka tekstów przetłumaczyć.
Najlepiej, aby tekst, tkóry zdobędziemy był dialogiem.
II etap
Posiadamy gotowy tekst (na jednej kartce oryginalny tekst z tłumaczeniem) tzn. linijka języka docelowego, linijka tłumaczenia, linijka języka docelowego, linijka tłumaczenia....
Puszczamy materiał z nagrania czytamy tłumaczenie, kiedy słyszymy dane słowo w tym samym zasie je czytamy(nie wypowiadamy na głos!). Robimy to po woli, co chwilę zatrzymując nagranie, żeby się nie pogubić.
Etap nauki uważa się za zakończony, kiedy rozumiemy cały tekst, fragment tekstu bez zatrzymywania nagrania.
Jako szczegół podam, że należy "myśleć" całym mózgiem przy wykonywani tego ćwiczenia np. jak w tekście jest scena w kawiarni, albo w szkole/pracy, to słuchając nagrania i czytając tekstu staramy się widzieć ten tekst w umyśle-wyobrażać go sobie.
III etap
Najdłuższy, najmniej męczący. Polega na słuchaniu tekstu, którego się uczyliśmy, starając się nie zwracać na niego uwagi. Po prostu zakładamy Mp3, włączamy materiał nagraniowy i rozwiązujemy jakąś krzyżówkę, odrabiamy lekcje, prowadzimy samochód, po prostu robimy swoje nie zwracając uwagi na nagranie. Raczej unikamy innych dźwięków np. telewizji, radia.
To tak, jak z piosenkami, które nas otaczają. Słyszymy jakąś piosenkę w kółko nie zwracając na nią uwagi i umiemy ją na pamięć tzn. gra nam w głowie, ale nie potrafimy jej zaśpiewać! Dlaczego? Problemy między połączeniami pomiędzy poszczególnymi częściami naszego mózgu.
IV etap
Rozumiemy 100% tekstu, znamy go na pamięć. Uczmy się po prostu ten tekst mówić/recytować i pisać bezbłędnie.
Całą metodę można urozmaicać na przeróżne sposoby jak np. odgrywanie scenek uczonych się dialogów itp.
Największym problemem, było dla mnie znalezienie tekstu z nagraniem native-speaker'a.
Ta strona może wam w tym pomóc-> www.livemocha.com
Mam nadzieję, że pomogłem.