"Lilie" Mickiewicz POMOCY!

Dawid1991

Nowicjusz
Dołączył
3 Grudzień 2009
Posty
1
Punkty reakcji
0
Witam!!
Jestem w drugiej klasie Technikum. I proszę Was o pomoc. Mianowicie musze napisać wypracowanie na temat "lilii" Mickiewicza. Polecenie brzmi tak:

"Na podstawie ballady "lilie" zaprezentuj problem moralno- etyczny. Określ jak w tekście funkcjonuje motyw zbrodni i kary. Praca na minimum 250 słów."
A ja kompletnie tego nie rozumiem. Pomóżcie proszę!!! Z góry dziękuję za pomoc ;)
 

LovelyMadame

Nowicjusz
Dołączył
25 Luty 2008
Posty
15
Punkty reakcji
0
Sama tego nie czytałam, ale kiedyś musiałam to opracować i mam kilka informacji. Może się przydadzą ;> Po za tym poszperaj w Googlach. ;)

A tak to było:

Interpretacja:
1. Ballada "Lilie" jest opowieścią z morałem.
2. Fabuła utworu przedstawia historię niewiernej żony. Jej małżonek wyruszył na wojenną wyprawę, ona jednak nie czekała na niego wiernie. Kiedy zbliża się moment powrotu, Pani, czyli owa małżonka drży z obawy przed gniewem męża.
3. Boją się kary z jego strony zabija go, a jego ciało potajemnie grzebie w lesie, dla niepoznaki siejąc lilie na jego grobie. Wkrótce jednak do jej domu przybywają bracia zmarłego męża i nie wiedząc, ze ich brat już wrócił i spoczywa w grobie, sadza, ze jego powrót nieco się opóźni, postanawiają więc na niego zaczekać.
4. Pani jest przerażona, boi się, ze jej zbrodnia zostanie odkryta, z prośbą o poradę zwraca się do pustelnika, jednak jego słowa rozumie opacznie, sądzi, ze zdołał uniknąć kary, uspokojona wraca do domu, gdzie przebywają bracia jej męża.
5. Jednak pan domu nie wraca, oczekiwanie przedłuża się coraz bardziej, w końcu bracia tracą nadzieję na jego powrót, uznają go za zmarłego i zalecają się do jego żony. Pani decyduje, ze wybierze tego, który przyniesie jej najpiękniejszy wieniec z kwiatów.