Rowery górskie 29 cali czyli 622mm rawka.

ChuckNorris

Nowicjusz
Dołączył
27 Wrzesień 2007
Posty
7
Punkty reakcji
0

yeti86

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2006
Posty
2 399
Punkty reakcji
0
Wiek
38
Miasto
Jarocin
z powyższego artykułu
Wady:
- większy niz 26" promień skrętu, fakt, ale nie ma się co dziwić - GF jest
naprawdę dłuższy
- zjazdy, komfort zalezny od ustawienia siodla (glownie), ja jezdze na dosc
wysokim wiec konieczne jest 'zjezdzanie za siodlo' zeby nie fiknac przez
kierownice (do wysokiego siodla wroce w Zaletach)

taka wada że ktoś nie umie zjeżdrzać

- z moich obserwacji, znacznie wieksza wrazliwosc na podmuchy wiatru, co z
przodu przeklada sie na ciut wiekszy wysilek w kreceniu, z bokow powoduje
koniecznosc delikatnych konter kierownica (glownie przy malych predkosciach), z
tylu staje sie wieeelka zaleta (frunie sie jak na zaglu)

jak przedni wiatr może powodować większy opór, wiatr to wiatr, opór większy powoduj gorsza dźwignia na kasecie z tyłu bo ma dłuższe ramie.

Zalety:
- dluzsza rama, wysokie siodlo - w koncu jest goral, na ktorym siedzi sie
komfortowo, w nieprzykurczonej sylwetce motocyklisty-woltyzera...

rasowe mtb nie jest komfortowe i nigdy nie było i nie będzie ze względu na wymogi, to tak jak by powiedzieć że samochód wyścigowy jest komfortowy bzdura totalna.
- kola 29" powoduja (zgodnie z wczesniejszymi 'fizycznymi' postami), ze
wszelkie nierownosci i piachy (rowniez na zjazdach - np Otwock) pokonuje sie
bez najmniejszych problemow, gdzie inni zapadaja sie tuz przed naszym nosem, a
nam udaje sie 'ta Krowa' ich jeszcze ominac

dziury ok, ale z piachem się nie zgodzę bo akurat zapadanie się zależy od szerokości opon i nacisku na nie.

- podjazdy, 'tu wygrywa sie wyscigi' (moze tak, nie mialem przyjemnosci) jedno
jest pewne, 29" sam wjezdza i robi to z zaskakujaca lekkoscia, nawet
maksymalnie dociazony na przednie kolo (tyl buksuje ale jedzie pod gore)

samo to się psuje, polecam jazde bez poślizgu tylnego koła mniejsze zmęczenie i szybsza jazda
- proste i plaskie zjazdy, graniczna predkosc do osiagniecia - predkosc swiatla
albo predkosc na ktora pozwala zdrowy rozsadek i drzewa

a mi się wydaje że na 26 można grzać równie szybko, popatrzy na zjazdówki te mają nawet 24 calowe koła

- dla wyzszych, na koniec, tu juz sie nie wyglada jak na rowerku dzieciecym...

małe rowerki łatwiej opanować

ja bym dodał do wad jeszcze
- gorsze przyśpieszenie, duże koła gorzej się rozpędza niestety ze względu na ich większą mase.
- konieczność korzystania z dużych kaset (34z największa) ze względu na to że ramie większę i niestety przełożenie się zmniesza przez co ciężej się kręci.
 

ChuckNorris

Nowicjusz
Dołączył
27 Wrzesień 2007
Posty
7
Punkty reakcji
0
Polecam również lekturę na forum do tematego artykułu
dziury ok, ale z piachem się nie zgodzę bo akurat zapadanie się[...]
znacznie mniej niż 26"- było w artykule, efekt rakiety śnieżnej.

a mi się wydaje że na 26 można grzać równie szybko, popatrzy na zjazdówki te mają nawet 24 calowe koła
Tylko na którym rowerze się prędzej zatrzymasz? Patrz przyczepność i środek ciężkości.
małe rowerki łatwiej opanować
i dlatego są mniej stabilne i mniej bezpieczne- środek ciężkości wyżej, mniejsza nierówność cię wysadzi przez kierownicę w porównaniu z większym kołem i z taką samą amortyzacją. Są nerowe.
Oczywiście do popisów 20" jest znacznie lepsze, łatwiej opanować- front flipy itp. wszak w XC i maratonach to 24" i 20" raczej zostaną z tyłu w stosunku do 26", a z kolei 26" do 29".

ja bym dodał do wad jeszcze
- gorsze przyśpieszenie, duże koła gorzej się rozpędza niestety ze względu na ich większą mase.
minimalnie gorsze, wszak po rozpedzeniu owe koło toczy się 14% lżej - było w artykule. Tracisz 13 J na 5 tys J potrzebnych na rozpedzenie całego roweru. 29er to nie rower trekingowy, za jakiego się go uważa.

- konieczność korzystania z dużych kaset (34z największa) ze względu na to że ramie większę i niestety przełożenie się zmniesza przez co ciężej się kręci.
To prawda. Z kolei takie 11-34 daje zaletę przy 11 pojedziesz szybciej niźli na 26".
Polecam wszystkim przejrzenie tamtych linków i linków w tamtych linkach, znajomość j. ang. wymagana. Żeby uzyskać taką samą prędkość duże koło musi obracać się wolniej.
 

yeti86

Nowicjusz
Dołączył
9 Czerwiec 2006
Posty
2 399
Punkty reakcji
0
Wiek
38
Miasto
Jarocin
ylko na którym rowerze się prędzej zatrzymasz? Patrz przyczepność i środek ciężkości.

tym na którym opony dadzą większą przyczepność i środek ciężkości będzie niżej ziemi, czyli na 26 jest niżej.

i dlatego są mniej stabilne i mniej bezpieczne- środek ciężkości wyżej, mniejsza nierówność cię wysadzi przez kierownicę w porównaniu z większym kołem i z taką samą amortyzacją. Są nerowe.

jeżdziłeś dualówka ? bo mi się wydaje że nie, masz zero pojęcią o tym. jak dualoówka cię wysadzi wcześniej przy ostrym hamowaniu przodem to masz dziwną teorię.

Oczywiście do popisów 20" jest znacznie lepsze, łatwiej opanować- front flipy itp. wszak w XC i maratonach to 24" i 20" raczej zostaną z tyłu w stosunku do 26", a z kolei 26" do 29".

mówie o mniejszym rowerze a nie mniejszych kołach, a chcąc nie chcąc 29 musi być większa bo większe koło się musi gdzieś zmieścić.

minimalnie gorsze, wszak po rozpedzeniu owe koło toczy się 14% lżej

opór toczenia zależy od oporu opony masy koła, o ile opone zostawisz tak masa koła będzie większa.

To prawda. Z kolei takie 11-34 daje zaletę przy 11 pojedziesz szybciej niźli na 26".

a przy jakiej prędkości włączasz blat z przodu i 11 z tyłu ? bo mi się nie wydaje że często to używasz bo ja prawie nigdy, jedynie na długich zjazdach w górach jak jade >50km/h.
 

ChuckNorris

Nowicjusz
Dołączył
27 Wrzesień 2007
Posty
7
Punkty reakcji
0
tym na którym opony dadzą większą przyczepność i środek ciężkości będzie niżej ziemi, czyli na 26 jest niżej.
Nie przecyztałeś wątku na tamtym forum, nieprawdaż? To było omawiane. Na 29 środek ciezkości jest nizej, a na 26 i 24 jest wyżej. Rozpatrywane w stosunku do piast.
jak dualoówka cię wysadzi wcześniej przy ostrym hamowaniu przodem to masz dziwną teorię.
Wsiądź na dualówke z 622mm.
mówie o mniejszym rowerze a nie mniejszych kołach, a chcąc nie chcąc 29 musi być większa bo większe koło się musi gdzieś zmieścić.
Na zdjeździe i podjeździe lepiej spisuja się 29-atki. Na zjeździe rower nie jest nerowwy- przejedź się na 29 to będziesz wiedział o czym mówię i wróc na 26/24. Podajzdy stabilnie koła nie myszkują- szczegóły już były podawane
opór toczenia zależy od oporu opony masy koła,
Nie prawda. Weź rowerek z kołami 20". Patrz piasek. Małe koło głebiej się zanurza, przeszkody wyżej uderzają w koło i mniejszy moment obrotowy. Odłowuję do artykułu bo były poprawki i do wątku na tamtym forum- takie pytania już były.

a przy jakiej prędkości włączasz blat z przodu i 11 z tyłu ? bo mi się nie wydaje że często to używasz bo ja prawie nigdy, jedynie na długich zjazdach w górach jak jade >50km/h.
Wtedy będzie uzywał co rowery krosowe z 44 (nie 48 zębów) i 11.
Zachęcam wsyztskich do przeczytania nie tylko artykułu ale także wątków na 2 forach, gdzie wszytsko jest wyjaśnione i te same pytania się powtarzają tam juz bardzo szczegółowo na nie odpowiedziałem.
 
Do góry